A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
„Ismereteim szerint a maga nemében pillanatnyilag egyedülálló" - írja a könyvről lektori véleményében Vekerdy Tamás. A szerző hármas célt tűzött maga elé a megírásakor:
- az olvasók szakmai-lélektani ismereteinek erősítését és bővítését;
- a személyiség megismerhetőségével kapcsolatos kérdések tisztázását;
- annak a tévhitnek az eloszlatását, hogy az emberi személyiség direkt és célzott eljárásokkal fejleszthető.
Reménykeltőnek tartja, hogy a lélektannal való találkozás önmagában is érdeklődést kelt az emberek nagy részében maga és mások személyiségének felfedezéséhez. Feltehető ezért, hogy e könyvet is többen forgatják majd, mint a címben feltüntetettek.
„...mindenkire vár a létramászás egy olyan »lelki létrán«, amelynek egyes lépcsőfokai az emberi élet és fejlődés évei. Ezek visznek (vihetnek!) egyre közelebb a célhoz..."
„Úgy gondolom, hogy aki gyerekek, fiatalok nevelésével foglalkozik, annak különösen fontos, hogy »létráján« megfontoltan, komolyan és ügyesen lépegessen....
Tovább
Fülszöveg
„Ismereteim szerint a maga nemében pillanatnyilag egyedülálló" - írja a könyvről lektori véleményében Vekerdy Tamás. A szerző hármas célt tűzött maga elé a megírásakor:
- az olvasók szakmai-lélektani ismereteinek erősítését és bővítését;
- a személyiség megismerhetőségével kapcsolatos kérdések tisztázását;
- annak a tévhitnek az eloszlatását, hogy az emberi személyiség direkt és célzott eljárásokkal fejleszthető.
Reménykeltőnek tartja, hogy a lélektannal való találkozás önmagában is érdeklődést kelt az emberek nagy részében maga és mások személyiségének felfedezéséhez. Feltehető ezért, hogy e könyvet is többen forgatják majd, mint a címben feltüntetettek.
„...mindenkire vár a létramászás egy olyan »lelki létrán«, amelynek egyes lépcsőfokai az emberi élet és fejlődés évei. Ezek visznek (vihetnek!) egyre közelebb a célhoz..."
„Úgy gondolom, hogy aki gyerekek, fiatalok nevelésével foglalkozik, annak különösen fontos, hogy »létráján« megfontoltan, komolyan és ügyesen lépegessen. Igyekezzen személyiségét minél érettebbé és teljesebbé tenni... Csak így lehet képes arra, hogy az utána következő kis »létramászókat« mindaddig segítse haladásukban, amíg majd önállóan is biztosan közlekedhetnek."
„Segíteni pedig csak akkor tud, ha ismeri az emberi személyiség (az emberi lélek) legfontosabb sajátosságait, megközelítési módjait és lehetőségeit" (Idézetek a tartalomból).
Vissza
Tartalom
Bevezetés...........................................7
1. Az ember - személyiség ........................................................9
1.1. A személyiség fogalma.........................................................................11
1.2. A személyiség megismerhetősége..........................13
1.2.1. A szubjektív megismerés.................................................. 16
A szubjektív megismerés igényének kialakulása (18) Önmagunk megismerése, az önismeret kialakulása (19)
1.2.2. A személyiség-lélektan és az objektív (tudományos) megismerés..............20
A projektív eljárások (23)
2. Személyiségelméletek ....................................25
2.1. A pszichoanalitikus személyiségkép ..................................................25
2.1.1. Sigmund Freud pszichoanalitikus elmélete ..............................................26
Id (es, ösztönén) (26), Ego (ich, én) (27), Superego
(überich,felettes én) (28)
2.1.2. Carl Gustav Jung és az analitikus pszichológia ..................................29
2.1.3. Alfréd Adler individuálpszichológiája ............................35
2.2. Behaviorizmus és tanuláselméletek.........................................36
2.3. A személyiség vonáselméleti megközelítése ......................39
2.3.1. Gordon W. Allport...............................................41
2.3.2. Raymond B. Cattell.................................................42
2.3.3. Hans J. Eysenck............................................................44
2.4. A humanisztikus pszichológia .........................................47
2.4.1. Carl Rogers pszichológiai elmélete .......................49
2.4.2. Abraham Maslow elmélete ...............................51
2.5. A transzperszonális pszichológia ............................................53
3. A személyiség működése ..................................................56
3.1. Az adaptáció.............................56
3.2. A lelki rendszer és adaptációs működése........................58
3.3. A szellemi rendszer az alkalmazkodásban ........................................64
4. A személyiség fejlődése ........................................................71
4.1. Az öröklés és a környezeti hatások szerepe a személyiség fejlődésében ........72
4.2. Freud pszichoanalitikus fejlődéselmélete......................73
4.2.1. Az orális szakasz .........................................73
4.2.2. Az anális szakasz....................................74
4.2.3. A fallikus szakasz ...........................................74
4.2.4. A latencia szakasza....................................................75
4.2.5. A genitális szakasz..........................................................75
4.3. Az énpszichológia és a tárgykapcsolat-elméletek........................76
4.4. Erikson pszichoszociális személyiségfejlődési elmélete ..................................78
4.4.1. Első szakasz: csecsemőkor ..................................79
4.4.2. Második szakasz: kisgyermekkor .................................79
4.4.3. Harmadik szakasz: óvodáskor......................80
4.4.4. Negyedik szakasz: iskoláskor ..........................................................81
4.4.5. Ötödik szakasz: serdülőkor........................................81
4.4.6. Hatodik szakasz: fiatal felnőttkor ..............................82
4.4.7. Hetedik szakasz: felnőttkor ..................................83
4.4.8. Nyolcadik szakasz: időskor ...................................83
4.5. A személyiség fejlődése Szondi Lipót sorsanalitikus szichológiájában......................84
Végszó .......................................87
Felhasznált és ajánlott irodalom .............................................90
Idézetek jegyzéke.........................................91
Ábrák jegyzéke...........................................93
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.