Előszó
Az olvasó kezébe kerülő könyvecskében öt továbbképző előadás anyaga található. Ami az előadások témáját összefűzi, az a személyiség gondozása, vezetése és a lelki egészség védelme. Ezért kapta a könyv a „Személyiség - egészség" címet.
Ma már ugyanis „egészségen" nem csupán a testi (szomatikus) egészséget értjük, hanem a lelki (pszichés) és a társas-társadalmi (szociális) egészséget is. Ez a tételezés azt jelenti, hogy a betegség nemcsak a szervezet „üzemzavara" lehet, hanem az egyén pszichés és szociális életében mutatkozó terheléseké, zavaroké, traumáké is.
A nevelőmunkában mindig figyelembe kell venni a gyermek egészségét, hiszen a nevelési követelmények, az oktatás-képzés követelményei, a bentlakásos intézmények házirendje stb. mind-mind egészséges gyermekekre vannak szabva. Az egészségvédelem így minden nevelő alapvető, megalapozó jellegű tevékenységeként kezelendő. Nem lehet a nevelőmunkának egyetlen mozzanata sem, amely figyelmen kívül hagyná a gyermek testi, lelki, szociális egészségét.
így válik ez az egészségvédelem a mindennapos nevelőmunka szerves részévé.
A gyermek testi-lelki-szociális egészségének megvédésére irányuló pedagógiai tevékenységet egészségnevelésnek hívjuk. Az egészségnevelés preventív szemléletű tevékenység, azaz nem a (testileg, lelkileg, szociálisan) sérült, beteg gyermek „gyógyításával" foglalkozik, hanem a betegség megelőzésére, kivédésére törekszik, a gyermekek edzését, felkészítését, ellenállóvá tételét célozza. Ezzel azt is kimondtuk, hogy az egészségnevelés során végzett egészségvédelem nem defenzív (védekező) magatartást tételez hanem aktív közreműködést. Tartalmazza az egészségre, az életvezetésre (életmódra) vonatkozó alapvető ismereteket, továbbá az egészség megvédéséhez nélkülözhetetlen tárgyi feltételeket, valamint feltételezi az egészséges életmód normáinak elfogadását és az egészséges magatartást.
Vissza