A nevelés fogalma | 3 |
A nevelés mint a társadalom funkciója | 3 |
A nevelés eredete és átalános társadalmi funkciója | 3 |
A nevelés kettős arculata | 4 |
A nevelés történeti és osztályjellege | 4 |
A nevelés mint a felépítmény része | 5 |
A nevelés mint emberek hatása emberekre | 7 |
A nevelés célirányos, tervszerű és szervezett folyamat | 8 |
A közvetlen és közvetett pedagógiai hatás | 8 |
A nevelő hatások és a spontán hatások viszonya | 9 |
A gyermek a nevelési folyamat aktiv tényezője | 9 |
Kikre irányul a nevelés? A permanens nevelés | 10 |
A kommunista nevelés célja és feladatai | 11 |
A nevelési cél értelmezése, társadalmi meghatározottsága | 11 |
Eszmény, cél, feladat a szocialista nevelésben | 12 |
A nevelés feladatrendszere | 14 |
Az általános iskolát végzett tanulók iránt támasztott társadalmi következmények (Olvasmány) | 16 |
A nevelés lehetősége és szükségessége | 20 |
Átöröklés, környezet, nevelés | 20 |
A nevelhetőség problémája | 21 |
A pedagógus szerepe korunkban és társadalmunkban | 25 |
A pedagógus hivatás mai tartalma | 25 |
A pályaválasztás előkészítő munka (Olvasmány) | 26 |
A pályaválasztási előkészítés folyamata | 28 |
A pedagógia mint tudomány | 28 |
A pedagógia tárgya | 28 |
A pedagógia feladatai | 29 |
A pedagógia szaktudományai | 29 |
A pedagógia életkorok szerinti felosztása | 30 |
A pedagógia interdiszciplináris kapcsolatai | 31 |
A pedagógiai jelenségek vizsgálata | 32 |
A vizsgálódás stratégiája: a metódikai alapok | 32 |
A vizsgálódás menete | 33 |
A pedagógiai kutatás módszerei | 34 |
Főbb nevelési alapelvek | 35 |
A szocialista eszmeiség és a szocialista össztársadalmi gyakorlatban való tevékenység elve | 36 |
A közösségi nevelés és az egyéni sajátosságok együttes figyelembevételének elve | 37 |
A követelés és a tisztelet egységének elve | 37 |
A pozitivumokra támaszkodás elve | 38 |
A pedagógus vezető szerepe és a tanulók önállósága egységének elve | 39 |
A pedagógusok és a tanulók tudatosságának elve | 39 |
A pedagógusok és a tanulók tevékenysége tervszerűségének elve | 40 |
A nevelési hatások egységének biztosításának elve | 40 |
A nevelés általános kérdései | |
A pedagógusok vállat vonnak (Olvasmány) | 41 |
A kommunista nevelés folyamata | 44 |
A nevelés mint társadalmi folyamat | 44 |
A nevelés mint a személyiségformálás folyamata | 47 |
A nevelési folyamat belső szerkezete | 48 |
A világnézet alakítás: a nevelés átfogó funkciója | 55 |
A világnézet és a világkép fogalma | 55 |
A világnézet alakítás mint nevelési funkció | 56 |
A világnézeti nevelés helyes értelmezés (Olvasmány) | 58 |
A közösség átfogó pedagógiai hatásrendszere | 60 |
A közösségi nevelés fogalma, jelentősége, ismérvei | 60 |
A közösség a szocialista társadalom része | 61 |
A közösség együttműködése, a folyamatos tevékenység szintere | 62 |
A hagyományformálódás, hagyományépítés | 62 |
A közös jövő távlatai | 62 |
A közösség szervezettsége | 63 |
A közösség fejlődéstörvényei | 64 |
Önkormányzat és pedagógiai irányítás | 65 |
A nevelőközösség | 65 |
A nevelés fő feladatai | 66 |
Az erkölcsi nevelés | 66 |
Az erkölcsről általában | 66 |
Az erkölcsi nevelésről általában | 67 |
A kollektivizmusra nevelés | 69 |
A szocialista hazafiságra nevelés | 70 |
A szocialista hazafiság lényege és tartalma | 70 |
A szocialista hazafiságra nevelés feladatai | 71 |
Honvédelmi nevelés | 72 |
Munkára nevelés | 73 |
A munkához és a társadalmi tulajdonhoz való szocialista viszony | 73 |
A munkára nevelés lényege | 74 |
A munkára nevelés feltételei | 74 |
Munkára nevelés a családban | 75 |
Munkára nevelés az iskolában | 75 |
A szocialista köztulajdon megbecsülése | 76 |
A szocialista fegyelemre nevelés | 76 |
Alapfogalmai: fegyelem, fegyelmezettség, fegyelemre nevelés | |
A fegyelem (Olvasmány) | 78 |
Szocialista humanizmusra nevelés | 80 |
A szocialista humanizmus lényege és tartalma | 80 |
A szocialista humanizmusra nevelés tartalma és feladatai | 81 |
A családi életre nevelés | 82 |
Az értelmi nevelés | 82 |
Az értelmi nevelés fogalma | 82 |
Az "anyagi" és az "alaki" képzés elmélete | 83 |
Az értelmi nevelés feladatai | 85 |
A testi nevelés | 86 |
A test nevelés célja, feladatai és helye a nevelési folyamatban | 86 |
A tanulók szervezetének edzése | 88 |
A mozgás kulturáltságának fejlesztése | 89 |
Az egészséges életmódra nevelés | 89 |
A tanulók felkészítése egészségük, munka és védelmi képességük megőrzésére | 90 |
Természetvédelmi feladatok | 91 |
A politechnikai nevelés | 92 |
A politechnikai nevelés mint fő feladat | 92 |
A politechnikai nevelés feladatrendszere | 93 |
Az esztétikai nevelés | 95 |
Az esztétikai nevelés célja, feladatai | 95 |
Az esztétikai nevelés helye a nevelés folyamatában | 98 |
Az esztétikai és a művészi nevelés viszonya | 98 |
Az esztétikai nevelés szerepe a tanulók világnézetének és erkölcsének formálásában | 99 |
Az esztétikai nevelés megvalósításának területei | 99 |
Szépirodalom | 99 |
Zenei nevelés | 100 |
A munka és munkatermék | 101 |
A természeti szép | 103 |
A nevelés módszerei és eszközei | 104 |
A módszerek dialektikája és megválasztása | 107 |
A testi fenyítés alkalmazása pedagógia ellenes (Olvasmány) | 109 |
A nevelés főbb szinterei | 114 |
Az iskola és a környezet: A nevelési környezet | 114 |
Az iskola harmónikus illeszkedése a környezethez | 115 |
A környezet hatása a tanulókra, tanulóközösségekre | 116 |
Az iskolakörnyezet kapcsolattípusai | 117 |
A napközi otthon és az iskolaotthon | 117 |
A napközi otthonok helye a nevelőmunka rendszerében | 118 |
A feladatok rendszerezése | 118 |
A bentlakásos intézmények: Az általános iskolai diákotthonok közoktatás-politikai jelentősége | 118 |
A pedagógiai befolyásolás iránya, lehetőségei | 119 |
A napközi otthon célja, feladatai (Olvasmány) | 120 |
A nevelőotthoni pedagógia fő problémái | 122 |
A család | 122 |
Nevelésszociológiai szempontok | 123 |
A családi nevelés | 125 |
A család. A pedagógusok feladata a család sajátos szerepének kibontatkoztatásában (Olvasmány) | 126 |
Szülők könyve (Olvasmány) | 128 |