Előszó
Előszó
Napjainkban jelentős mértékben - és tegyük hozzá, örvendetes módon - megnőtt a történelem iránti érdeklődés. A tudománytörténeti, művelődéstörténeti, neveléstörténeti kutatások valósággal...
Tovább
Előszó
Előszó
Napjainkban jelentős mértékben - és tegyük hozzá, örvendetes módon - megnőtt a történelem iránti érdeklődés. A tudománytörténeti, művelődéstörténeti, neveléstörténeti kutatások valósággal reneszánszukat élik. Megnövekedett az olvasók jó értelemben vett "dokumentuméhsége", az eredeti források megismerésének igénye. Ez az igény ösztönzi a kiadókat újabb forráskiadványok, dokumentumgyűjtemények megjelentetésére.
Nem kivétel a gyógypedagógia-történet sem. Az új tantervek - köztük az új kisegítő iskolai tanterv - bevezetése, illetve az új tantervi célkitűzések megvalósítását segítő kézikönyvek, tankönyvek, útmutatók, koncepcionális jellegű tanulmányok felkeltik az érdeklődést a tanterv-történeti vizsgálódások, szakmai múltunk előremutató metodikai kezdeményezései iránt. Az előbb leírt jelenséghez kapcsolódva a főiskolai képzésben nélkülözhetetlen tantárgy-pedagógiai jegyzetek - köztük az Oligofrénpeda-gógiai Tanszék oktatóinak irányításával és közreműködésével készült képzési anyagok - történeti utalásaikkal, áttekintéseikkel kedvező hatást gyakorolnak a tantárgy-történeti vizsgálódásokra.
A Fogyatékos Személyek Nemzetközi Éve alkalmából napvilágot látott kiadványok, megrendezésre került különböző konferenciák az előbbinél átfogóbb értelemben, szélesebb tematikai spektrumban kívánják meg szakmai* múltunk időtálló értékeinek feltárását, illetve bemutatását.
Az említett jelenségek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egyre nagyobb figyelemmel fordulunk a gyógypedagógia és ennek részeként az oli-gofrénpedagógia történetének előremutató kezdeményezései, haladó tradíciói felé. Egyre világosabban felismerjük, hogy a történeti kutatásokra fordított energia megéri a fáradtságot. Mindez természetesen növeli az ilyen jellegű kutatások tekintélyét, presztizsét.
A gyógypedagógia-történeti műveltség és ennek keretébén az oligo-frénpedagógia történetének tanulmányozása során szerzett ismeretanyag nem csupán "ünnepnapi tudást" jelent, nem egyszerűen a "megkövesedett klasszikus források" öncélú buvárlásából nyert információhalmazt, hanem a szakmai szemléletünket formáló, hivatástudatunkat erősítő tényezők egyik fontos összetevője, komponense lehet.
Vissza