1.060.417

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szemelvények a stratégiai management irodalmából

Miskolci Egyetem Vállalatgazdaságtani Tanszék

Szerző
Szerkesztő
Miskolc
Kiadó: Bíbor Kiadó
Kiadás helye: Miskolc
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 267 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 26 cm x 18 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A stratégiai management irodalmában számos elméleti megközelítés és definíció található a vállalati stratégia fogalmára vonatkozóan, valamint a tervezés bevezetés egyes szakaszainak a jellemzésére.... Tovább

Előszó

A stratégiai management irodalmában számos elméleti megközelítés és definíció található a vállalati stratégia fogalmára vonatkozóan, valamint a tervezés bevezetés egyes szakaszainak a jellemzésére. A hazánkban publikált magyar és idegennyelvű szakkönyvek, folyóiratok kifogyhatatlan forrásnak tűntek, e szöveggyűjtemény szerkesztése során. A szerkesztők célja ezzel a válogatással az, hogy a stratégiai management folyamatának egy átfogó, strukturált képét vázolják fel. A stratégiai management a stratégiai döntéstől a stratégia végrehajtásáig tartó folyamat. Ebben a folyamatban a vezetés minden szintje érintett és fontos szerepet kap. Nemcsak a vállalaton belüli eseményekre kell, hogy kiterjedjen figyelmünk, hanem az egyre gyorsabban változó környezettel szemben is érzékenyen kell reagálnunk. A stratégiai management feladata, hogy a környezet kínálta lehetőségeket a vállalat adottságait figyelembe véve maximálisan kihasználja, továbbá a környezet változásaiból eredő veszélyeket elhárítsa. Ezeknek a feladatoknak a megoldása komplex vezetési ismereteket és szemléletet igényel. A vállalat vezetése bármennyire is nyitott és érzékeny a környezettel szemben, az állandó bizonytalanság miatt előfordulhat, hogy nem az optimális megoldást választják. Azonban mit jelent az optimális vagy legjobb megoldás? Nehéz erre választ adni, mivel minden piaci szituáció és vállalat egyedileg vizsgálandó, s ezekre a speciális helyzetekre nem adható általános megoldás, nincs egységes recept, ami a sikert biztosíthatná. A szemel vénygyűjtemény számos módszert ismertet, melyeket a vállalati gazdálkodásban hatékonyan alkalmazhatnak. A könyv szerkesztése kapcsán olyan cikkeket választottunk ki, melyek a stratégiai management általunk is elfogadott elveihez igazodnak. Az I. fejezet a stratégiai management fejlődésének történetén keresztül meghatározza az alapvető stratégiafogalmakat. Ez a fejezet egy egységes értelmezési keretet nyújt a továbbiakhoz. A II. fejezetben a vállalat és környezete kerül a figyelem középpontjába. A stratégiai tervezés folyamatába integrálva ismertetjük a környezetelemzés módszereit. A III. fejezet a kialakítható stratégiai változatokat vizsgálja, és segít a változatok közül való választásban. Az egyes stratégiai változatok sikerét és megvalósíthatóságát nagymértékből befolyásolja a vállalat környezete, a versenyhelyzet és a vállalat szervezeti felépítése. Mindezek figyelembe vételével tehetünk javaslatot a stratégiai alternatívák képzésére, illetve a döntési szituáció megoldására. A IV. fejezetben a management egyik legnehezebb feladata, a stratégia bevezetése és megvalósítása került a vizsgálat középpontjába. Itt olyan kérdésekkel kell megküzdenie a vezetésnek, mint a szervezet átalakítás, erőforrás illetve információ áramlás biztosítása a szervezeten belül. Mindezen problémák megoldását támogató módszereket, rendszereket mutatja be a fejezet. Az V fejezet a mai magyar gazdaság sajátos helyzetét vizsgálja, és megpróbál választ adna arra a kérdésre, hogy vajon egy gyorsan változó környezetben milyen stratégiát folytathatnak a vállalatok. Vissza

Tartalom

Bevezetés
I. Stratégiai alapfogalmak, az elmélet és a gyakorlat fejlődése 1
Chikán Attila
1. A stratégia szerepe, értelmezése, tartalma 1
1.1. A stratégia szerepe 1
1.2. A formális stratégia 3
1.3. A vállalati stratégia tartalma 4
1.4. A stratégia megközelítése 5
1.4.1. A vállalkozói megközelítés 5
1.4.2. Az adaptív közelítés 6
1.4.3. A tervezői megközelítés 7
1.4.4. A stratégia megközelítések összevetése 7
Tari Ernő
2. A vállalati stratégia elméletének fejlődése 9
2.1. Vállalatvezetési gyakorlat a stratégiai szemlélet megjelenése előtt 9
2.2. A vállalati stratégiai előrelátás és jövőformálás kibontakozása, a hosszú távú tervezés időszaka 11
2.2.1. Hosszú távú tervezés a vállalatoknál 11
2.2.2. A stratégia modern elméletének kezdetei 12
2.3. A stratégiai tervezés időszaka 14
2.3.1. Elméleti fejlődés (tervezési eljárások és eszközök) 15
2.3.2. Stratégiai tervezés a vállalati gyakorlatban 17
Mohai György
3. A vállalati tervezéstől a stratégiai menedzsmentig 19
3.1. A stratégia-alkotás módjai 19
3.2. A stratégia menedzsment rendszerszemléletű megközelítése 19
Csath Magdolna
4. Stratégiai tervezés és stratégiai vezetés 21
4.1. A stratégiai vezetés Ansoff-féle megközelítése 21
4.2 A stratégiai vezetés Mintzberg-féle megközelítése 22
4.3 . A stratégiai tervezés és stratégiai vezetés összefüggése 24
Salamonné Huszty Anna
5. Új áramlatok a stratégia alkotásban 25
5.1. A misszió és a vízió értelmezése, csoportosításuk 28
5.1.1. A vízió 28
5.1.2 A misszió 31
5.2. Hogyan születik a vállalati jövőkép? 34
Hamel, G. - Prahalad, C. K.
6. A vállalat alapvető képessége 39
6.1. Az alapvető képességek értelmezése 39
6.2. Az alapvető képességek kritériumai 39
II. A stratégiai management folyamata, a stratégiai tervezés 41
Chikán Attila
1. A stratégiai management 41
Csath Magdolna
2. A stratégiai tervezés 41
2.1. Jövőkép, misszió, értékek 43
2.2. Az üzleti tevékenység középpontjai 45
2.3. Stratégiai célok 46
2.4. Környezeti és társadalmi felelősség 49
2.5. A vállalati környezet elemzése 51
2.5.1. A makrokörnyezet elemzése 52
2.5.2. A mikrokörnyezet elemzése 55
2.5.2.1. Az iparágban uralkodó hajtóerők vizsgálata 55
2.5.2.2. Porter "5 versenyerő" modellje 56
2.5.2.3. Stratégiai csoportok elemzése 60
2.5.2.4. Versenytárs elemzés 61
2.5.2.5. Életgörbe modell 62
2.5.2.6. Kulcsfontosságú sikertényezők 66
2.6. Vállalati diagnózis, az erős és gyenge pontok megkeresése 66
2.6.1. Erőforrás elemzés 67
Barakonyi Károly - Peter Lorange
2.6.2. A vállalati kultúra 69
2.6.2.1. A kultúrák osztályozása 70
2.6.2.2. Kultúratipusok Kono megközelítésébal 72
2.6.2.3. A tervezés és a kultúra összefüggései 74
Csath Magdolna
2.6.3. A képességek 77
2.6.4. A vállalati diagnosztikai módszerek 80
2.6.4.1. Portfolió módszerek 81
J. markham collins - rebeka a. collins
2.6.4.2. Pénzügyi mutatók 86
Csath Magdolna
2.6.4.3. A vállalati kultúra mérése 93
Gaál Zoltán - Szabó Lajos
3. Az empirikus vizsgálatok néhány fontosabb megállapítása 98
3.1. Szervezeti struktúra 98
3.2. Adminisztratív rendszer 99
3.2.1.Tervezési rendszer 99
3.2.2. Ösztönző rendszer 101
3.2.3. Információrendszer 102
3.3. Vállalati kultúra 103
III. Stratégiai változatok képzése, döntés 109
Csath Magdolna
1. A stratégia szintjei 110
Chikán Attila
2. A stratégiák típusai és jellemzői 110
2.1. Stratégiatípusok a versenyhelyzet szerint 111
2.2. Stratégiatípusok a vállalati működési kör alakításának jellemzői szerint 112
2.3. Stratégiatípusok a működési kör változtatásának iránya és dinamikája szerint 112
2.4. Stratégiatípusok a környezettel való kölcsönhatás jellemzői szerint 113
2.5. Stratégiatípusok orientáció szerint 116
Chikán Attila
3. A stratégiai üzleti egységek 117
3.1. A stratégiai üzleti egység fogalma 117
3.2. A stratégiai üzleti egységek stratégiája 117
Csath Magdolna
4. Funkcionális stratégiák 120
4.1. Innovációs stratégia 121
4.2. Humán stratégia 124
Bayer József
4.3. Marketing-stratégia 132
4.4. Termelési és beszerzési stratégia 135
4.5. Pénzügyi stratégia 137
Michael Porter
5. Siratják az iparági életgörbe szerint 139
5.1. Versenystratégia a keletkező iparágakban 139
5.1.1. A strukturális környezet 139
5.1.2. Az iparági fejlődést korlátozó problémák 142
5.1.3. Korai és későbbi piacok 145
5.1.4. Stratégiai döntések 147
5.1.5. Melyik keletkező iparágba lépjünk be? 150
5.2. Átmenet az érettségbe 150
5.2.1. Az iparág változása az átmenet folyamán 150
5.2.2. Az átmenet néhány stratégiai következménye 152
5.2.3. Az átmenet stratégiai buktatói 156
5.2.4. Az érettség szervezeti következményei 157
5.3. Versenystratégia hanyatló iparágakban 159
5.3.1. A verseny strukturális meghatározói a hanyatlás szakaszában 160
5.3.2. Stratégiai alternatívák a hanyatlás időszakában 167
5.3.3. A stratégia megválasztása a hanyatlás szakaszában 170
5.3.4. Stratégiai csapdák a hanyatlásban 172
Csath Magdolna
6. A stratégia alkotás a vállalat kora függvényében 172
6.1. Induló vállalatok stratégiája 173
6.2. A megállapodott vállalatok esete: stratégia a megújulás szolgálatában 176
Michael Porter
7. Verseny globális iparágakban, stratégiai szövetségek 179
7.1. Verseny a globális iparágakban 180
7.1.1. A globális versenyforrásai és akadályai 180
7.1.2. A globális iparággá fejlődés 186
7.1.3. Verseny a globális iparágakban 188
7.1.4. Stratégiai alternatívák a globális iparágakban 190
7.1.5. A globális versenyt befolyásoló irányzatok 190
Imre Tamás
7.2. Stratégiai szövetség 192
7.2.1. A szövetségkötés mint stratégiai kihívásokra adott válasz 193
7.2.2. A stratégiai szövetség fogalma 194
Tari Ernő
7.2.3. A szövetségkötés vezérelvei 195
Imre Tamás:
7.2.4. Stratégiai szövetség partnerei 197
7.2.5. A szövetségkötés alapvető okai és konkrét hajtóerői 198
7.2.6. A szövetségkötés fő buktatói 200
7.2.7. A szövetségkötés kritikus sikertényezői 202
BECSKY Róbert - BŐGEL György
7.3. Stratégiai szövetségek a telekommunikációban 203
IV. A stratégia bevezetése és a megvalósítást támogató rendszerek 211
Csath Magdolna
1. Stratégiai akciók 211
1.1. Akciótervezés és ütemezés 211
Chikán Attila
2. A stratégia megvalósításának feltételei 214
2.1. Erőforrás-biztosítás és erőforrás-elosztás 217
2.2. Stratégia és szervezet 217
2.3. Stratégia és vezetés 223
2.3.1. A stratégia melletti elkötelezettség erősítése 224
Csath Magdolna
2.3.2. A vezetés szerepe 225
Chikán Attila
2.4. Stratégiamegvalósító rendszerek kiépítése 228
3. Visszacsatolások 229
Salamon Károly
4. Stratégiai információs rendszerek hazai alkalmazásai 230
4.1. A hazai stratégiai és információtechnológiai projektumok tapasztalatai 231
V. Vállalati stratégia az átmenet időszakában 237
Balaton Károly
1. Vállalati stratégiai magatartás az átmenet időszakában 237
1.1. A kutatás 237
1.1.1. A tanulmány kutatási háttere 237
1.1.2. Kutatási módszerek 238
1.1.3. A vizsgálati minta jellemzői 239
1.2. Az elemzés fontosabb megállapításai 240
1.2.1. A stratégiai magatartás általános jellemzői 240
1.2.2. A stratégia tartalmának jellemzői a vizsgált vállalatcsoportoknál 242
1.2.3. A stratégiai folyamatok jellegzetességei 246
1.3. Következtetések 249
Vecsenyi János - Róbert Kovach Jr.
2. Tipikus cégek és stratégiák Közép- és Kelet-Európában 250
2.1. A vizsgált közép- és kelet-európai szervezetek tipológiája 251
2.1.1.1. típusú szervezetek, a dinoszauruszok 252
2.1.2. n. típusú szervezetek: a hangyák 254
2.1.3. Dl. típusú szervezetek: a gazellák 256
2.1.4. IV. típusú szervezetek: a tigrisek 258
2.2. Zárómegjegyzések 260
Sajó János
3. Példa a stratégiai folyamat kialakítására 263
3.1. A Stratégiai Management Folyamat meghatározása 263
3.2. Az SMP stratégiai szemlélete 263
3.2.1 A fejlődés szintjei 263
3.2.2. A szervezet kulcsterületei 263
3.2.2.1. Vállalati struktúra 264
3.2.2.2. Pénzügy 264
3.2.2.3. Marketing 264
3.2.2.4. Emberi erőforrások 264
3.2.2.5. Működés 264
3.2.2.6. A Vezetői Információs Rendszer (MIS) 264
3.2.3. A szintmérők (benchmarkok) 264
3.3. Az SMP vezetői szemlélete 265
3.3.1. Kormányzás 265
3.3.1.1. Tulajdonosok (Portfolio Management) 265
3.3.1.2. Operatív vezetés 265
3.3.2. A vezetői tevékenységek ciklusai 266
3.3.2.1. Elemzés 266
3.3.2.2. Tervezés 266
3.3.2.3. Irányítás (szervezés) 266
3.3.2.4. Végrehajtás (személyes vezetés) 266
3.3.2.5. Ellenőrzés 267
3.3.3. Ellenőrzött decentralizáció 267
3.4. Az SMP bevezetését követő feladatok 267
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem