1.059.673

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szemben a képernyővel

Az audiovizuális média hatása a személyiségre/Oktatási segédenyag a média-alapismeretek tanításához

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 87 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9024-42-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Egy amerikai pszichológusnő mondta: „Két dologtól féltettem a gyerekeimet a televíziónézés során. Attól hogy tanulnak belőle, és attól hogy nem."
Társadalomtudósok és szülők, neveléssel foglalkozó szakemberek és töprengő nézők ezrei teszik fel nap mint nap aggódva a kérdést: hogyan hat ránk mindaz, amit a televízióban látunk? Valóban drogosok módjára hozzászokunk ehhez a vezetékes kábítószerhez? Valóban szerepe van a sok agresszív filmnek az erőszak terjedésében? Mennyire befolyásolnak a televízióban látottak bennünket, nézőket, fogyasztási szokásainkban, életmódunkban, a világról alkotott véleményünkben? Vajon mit értenek meg és mit tanulnak a gyerekek a televízióból? Valóban kinyílik a világ a képernyő révén? Valóban a tanulás-tanítás új, és soha nem remélt elterjedtségű eszköze a televízió? Vagy valójában véget ér vele a betűk, a könyv világa? Végül is hasznos vagy káros? Áldás vagy átok? Ilyen és ehhez hasonló kérdések már valamennyiünkben felmerültek. Ezeket feszegeti a könyv,... Tovább

Fülszöveg

Egy amerikai pszichológusnő mondta: „Két dologtól féltettem a gyerekeimet a televíziónézés során. Attól hogy tanulnak belőle, és attól hogy nem."
Társadalomtudósok és szülők, neveléssel foglalkozó szakemberek és töprengő nézők ezrei teszik fel nap mint nap aggódva a kérdést: hogyan hat ránk mindaz, amit a televízióban látunk? Valóban drogosok módjára hozzászokunk ehhez a vezetékes kábítószerhez? Valóban szerepe van a sok agresszív filmnek az erőszak terjedésében? Mennyire befolyásolnak a televízióban látottak bennünket, nézőket, fogyasztási szokásainkban, életmódunkban, a világról alkotott véleményünkben? Vajon mit értenek meg és mit tanulnak a gyerekek a televízióból? Valóban kinyílik a világ a képernyő révén? Valóban a tanulás-tanítás új, és soha nem remélt elterjedtségű eszköze a televízió? Vagy valójában véget ér vele a betűk, a könyv világa? Végül is hasznos vagy káros? Áldás vagy átok? Ilyen és ehhez hasonló kérdések már valamennyiünkben felmerültek. Ezeket feszegeti a könyv, szakmailag igényesen és közérthető stílusban. Vissza

Tartalom

Előszó ................................................................................................... 7
I. Tömegkommunikáció és kultúra ...................................................... 9
Bevezetés......................................................................................... 9
Kultúra, hagyomány, szocializáció.................................................. 10
Az elektronikus korszak - a tömegkommunikáció............................. 14
A televízió ........................................................................................ 16
A televízió és a kultúra .................................................................... 17
A televízió hatása a gyermekkorra és a felnevelkedés általános
feltételeire........................................................................................ 18
A televíziózással töltött idő az emberek különböző (korú. nemű,
társadalmi helyzetű stb.) csoportjaiban ............................................ 20
A televízió és a család ...................................................................... 21
A média elterjedtsége, tulajdonviszonyai........................................... 25
II. Az audiovizuális médiumok általános - a tartalomtól
viszonylag független - hatása ........................................................... 26
Kutatási irányok, általános sajátosságok ......................................... 26
A média és a realitás........................................................................ 28
Az igazság kérdése ........................................................................... 29
A televízió és a vélemények............................................................... 30
A média gyerekekre gyakorolt hatása ............................................... 32
Hogyan "olvassuk" a tévét? A tévényelv megértése ........................... 34
Hogyan tanulunk meg tévét "olvasni"? ............................................ 36
A gyerek és a média realitása ....................................................... 41
A tévé közvetítő (mediáló) szerepének felismerése ......................... 41
A televíziós történetek (tévéjáték, dráma stb.) megértése................ 42
A média, elsősorban a televízió vizuális nyelvének megértése ........ 43
A televízió gazdasági-ipari működési természetének megértése ...... 43
III. A médiatermékek tartalommal összefüggő hatása ............................. 46
Három jellegzetes televíziós műfaj: a híradó, a szappanopera és
a reklám .......................................................................................... 46
Hírek, híradók ................................................................................. 46
A "mintegy" jelenlét ...................................................................... 47
1. Egyidejűség.............................................................................. 47
2. A képi transzformáció............................................................... 49
3. Torzítások és az emberi észlelés ................................................ 50
4. A fantázia és a realitás közötti határok elmosódása ................... 51
5. Műsorpolitika, objektivitás ....................................................... 52
"Szappanopera" ............................................................................... 53
Reklám............................................................................................ 56
Rejtett utalások............................................................................ 56
Gyors üzenet (felvillantás)............................................................. 58
Szöveg ......................................................................................... 58
A reklámok hatása a gyerekekre ................................................... 59
IV. A média komplex szocializációs hatásai ............................................ 62
A média hatása az agresszivitásra ................................................ 62
Utánzás, utánzásos tanulás .....................................................................................65
Elfásulás (deszenzitizáció) .......................................................................................65
Az agresszivitás megszokottá válása ..............................................................68
Az általános szorongási szint növekedésének hatása az agresszióra ............................69
Nézői motívumok, sajátosságok .........................................................................70
Erőszak a médiában, erőszak a környezetben ......................................................72
A média hatása a proszociális viselkedésre ............................................................72
Az erotikus tartalmú filmek hatása ...........................................................................73
Szexuális viselkedés és társadalom ......................................................................73
A „megfelelő" szexualitás ........................................................................................74
Az erotikus tartalmú médiatermékek hatásai ..............................................................75
A televízió sztereotípiákat alakító hatása ................................................77
Nemi sztereotípiák............................................................................77
Faji és kisebbségi csoportokra vonatkozó sztereotípiák....................................79
A tudati kontrollt csökkentő hatások......................................................................80
Küszöb alatti ingerek ..............................................................................................81
Függőség .........................................................................................81
Szuggesztív hatás ................................................................................82
V. Korlátozható- korlátozandó-e a média hatása?.................................................83
Függelék ...........................................................................................................86
Néhány kérdés, feladat a könyv tartalmának középiskolai
feldolgozásához ............................................................................... 86
Fontosabb források, magyar nyelvű irodalom .................................. 87
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.