A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
„Mert miről is van szó? Arról, hogy legyen egy új stílusunk! Nemcsak egy királyságot, hanem akár az égboltot egy stílusért - így hangzik a kétség" beesés kiáltása; ez az elveszett, paradicsomi boldogság. Leküzdeni a látszatművészetet, vagyis a hazugságot, s megint a lényeget birtokolni a látszat helyett."
Hendrik Petrus Berlage, 1905
Gabriele Fahr-Becker, német művészettörténész a szecesszió stílusirányzatát kívánja bemutatni, elsősorban annak eszmei alapjaira, kulturális és politikai hátterére, irodalmi és filozófiai jelentésére mutatva rá. Megismerhetjük az irányzat különféle változatait Skóciában, Angliában, Franciaországban, Hollandiában, Belgiumban, Olaszországban, Spanyolországban, Oroszországban, Skandináviában, Németországban, Ausztriában és Amerikában, s annak legnevesebb képviselőit: Charles Rennie Mackintosht, Edvard Munchot, Josef Hoffmannt, Antoni Gaudít, René Lalique-ot, Louis Comfort Tiffanyt és művészetüket.
„A szecesszió első és - sokak szerint - egyetlen...
Tovább
Fülszöveg
„Mert miről is van szó? Arról, hogy legyen egy új stílusunk! Nemcsak egy királyságot, hanem akár az égboltot egy stílusért - így hangzik a kétség" beesés kiáltása; ez az elveszett, paradicsomi boldogság. Leküzdeni a látszatművészetet, vagyis a hazugságot, s megint a lényeget birtokolni a látszat helyett."
Hendrik Petrus Berlage, 1905
Gabriele Fahr-Becker, német művészettörténész a szecesszió stílusirányzatát kívánja bemutatni, elsősorban annak eszmei alapjaira, kulturális és politikai hátterére, irodalmi és filozófiai jelentésére mutatva rá. Megismerhetjük az irányzat különféle változatait Skóciában, Angliában, Franciaországban, Hollandiában, Belgiumban, Olaszországban, Spanyolországban, Oroszországban, Skandináviában, Németországban, Ausztriában és Amerikában, s annak legnevesebb képviselőit: Charles Rennie Mackintosht, Edvard Munchot, Josef Hoffmannt, Antoni Gaudít, René Lalique-ot, Louis Comfort Tiffanyt és művészetüket.
„A szecesszió első és - sokak szerint - egyetlen igazi győzelme a művészi tárgyakkal az ornamentika bűvöletében széppé tett otthon volt. Egymásba bonyolódó, kígyózó vonalak, torlódó tengerhullámok, szélben meghajló, magas szárú virágok, valószínűtlenül karcsú, olykor virágban vagy rejtélyes állatformákban folytatódó emberi testek - ezek a hihetetlen gyorsasággal terjedő ornamentika legismertebb, legnépszerűbb elemei" - írta a szecesszió hazai szakértője. Pók Lajos. Fahr-Becker könyvének középpontjában is az otthon, s az otthonteremtést szolgáló iparművészet áll. Számos gyönyörű, színes kép segítségével a belsőépítészet, a bútortervezés, a kerámia és üvegművészet, az ötvösség remekeivel ismerkedhetünk meg. E tárgyak láttán írhatta le az irányzat egyik fő képviselője. Henry van de Velde: „Soha, semmilyen korban nem született a tökélynek, a tökéletes dolgoknak ilyen summázata!"
Vissza
Tartalom
Záróakkord és újrakezdés
Bevezetés 7
Kubus és arabeszk 7
Japán és a Nyugat 9
Ornamens - Organizmusok 12
Az átlelkesített természet - Szinesztézia 13
Az örök nő 17
Kollázs 1900 körül 18
Anglia
Ruskin, Morris és a preraffaeliták 25
Aesthetic Movement és Aesthetic Discontent 25
Élet a szépség jegyében: a dendi 26
A preraffaeliták 29
William Morris és az Arts and Crafts mozgalom 30
A céhek 32
Morris and Co. - Merton Abbey - Kelmscott Press 33
The Diai - The Studio 34
Charles Robert Ashbee - Guild and School of Handicraft 35
Charles Francis Annesiey Voysey - A lakóház mint műalkotás 36
Arthur Lasenby Liberty - Művészet és kereskedelem 39
Walter Crane - Vonal és forma 43
James Abbot MacNeil Whistler - „Fényköd" 46
Oscar Wilde és Aubrey Vincent Beardsiey - A bűn erénye 47
Aubrey Vincent Beardsiey: A beszélő vonal - a sokatmondó fekete 49
Glasgow
A térművészet virágkora 53
Skót kiegyensúlyozottság 53
Charles Rennie Mackintosh -
Kifinomult építészet 53
Térköltészet - A Macdonald nővérek 54
A Négyek - A Glasgow stílus 57
Tea Rooms (teaszalonok) - A célszerűség stilizált finomítása 60
Hill House - A skót összművészet 66
Párizs
Világkiállítások és a burzsoázia 71
L'art pour l'art-Fin de siécie 71
A világkiállítások - Az „abszolút burzsoázia" 73
Hector Guimard: Le Style Métro 75
L'architecte d'art- Művész-építész 76
Az isteni arabeszk - Debussy és Bergson 82
„Ugyanaz a tűz ég a szemében és a gyémántokban" (Gustave Flaubert) 85
René Lalique: Költői ékességek - Ékes költészet 87
A párizsi stílus: Alfons Maria Mucha - Jules Chéret - Eugéne Grasset 90
Maison Bing, L'Art Nouveau 92
Nőies szecesszió-esztétika: Georges de Feure - Eugéne Gaillard 93
Kővé vált szimbolizmus - Jules Aimé Lavirotte 95
A tűz mesterei - Keramikusok és üvegművészek 97
Az élő arabeszk - Loié Fuller 100
Henri de Toulouse-Lautrec 101
La Revue Blanche - A grafikus vonal 102
Nancy
Amiről a növények és állatmotívumok mesélnek 107
A patriotizmus mint mozgatóerő 107
Panteizmus és virágmiszticizmus 107
Emilé Gallé 110
A la japonica 113
Verres parlantes - „Beszélő üvegek" 114
Az üvegtechnikák 114
Remekművek fából - Flóra és fauna 116
Louis Majorelle - Les Nénuphares (A tavirózsák) 119
Művészet mindenkinek? 121
A Daum testvérek üvegmanufaktúrája 123
L'Ecole de Nancy - A Nancyi Iskola 127
Belgium
Az új építészet 131
A szimbolizmus - Egy belga hagyomány 131
Mallarmé - Maeterlinck - Khnopff 131
Az új stílus manifesztumai 135
Vas és üveg - Victor Horta 136
A belga vonal 137
Az építészet fénykora - Brüsszel 1900 körül 143
Gustave Serrurier-Bovy - A tagolt bútor feltalálója 148
Vas és arany - Szfinx és elefántcsont 150
Philippe Wolfers - Fekete ékszerek 151
Henry van de Velde - A szecesszió doyenje 152
A művészet szintézise 157
A „figuratív vonal" 160
Hollandia
Az absztrakt vonal és De Stijl 163
Szimbolisztikus arabeszk 163
Haagsche Plateelbakkerij Rozenburg 164
A „görbület nélküli vonal" - Absztrakció 169
Hendrik Petrus Berlage - Az új építészet 171 De Stijl - Konkrét művészet 175
Itália cs Oroszország
Lépes a jövőbe 179
A kiállítás mint összművészet-Torino, 1902 179
A Kelet varázsa - D'Aronco és a Bugattik 180
Erósz és a Szépség kultusza - Gabriele D'Annunzio 185
Redundancia és építészet 187
Stile Liberty - Futurizmus 187
Oroszország - Szecesszió és absztrakció 189
Barcelona
Építészet mint természeti történés 195
A „mór stílus" 195
Antoni Gaudí i Cornet - Katalán és világpolgár 195
Katalónia és Európa 197
Modernisme: Lluis Doménech i Montaner és Manuel Raspall i Mayol 198
Esztétikai pluralizmus 200
„Isten építőmestere" - Szerkezet, forma és tér összhangja 201
A statika zeneisége 203
Mitológia, szimbolika és az organikus funkcionalitása 203
„Az építészet Dantéja" 205
Festői és plasztikus építészeti kompozíció 206
La Sagrada Familia 207
München
A kézművesség fővárosa 213
A délnémet művészet „íze" - Szecesszió és életstílus 213
München ragyogott! 214
August Endell - „Ornamentális őrjöngés" 217
Elvira műterem 217
„Átszellemült spirálisok" - Hermann Obrist 220
A szecesszió és a „kígyófestő" 221
Müncheni Montparnasse Dekadencia és szimbolizmus 223
Karikatúra és grafika -
„Simplicissimus" és „Jugend" 224
A Vereinigte Werkstätten für Kunst im Handwerk és a müncheni formatervezés 227
Richard Riemerschmid - Festő és az iparművészet anatómusa 229
Darmstadt
Forradalom és művészet 235
Művészet mindenkinek - „Elit művészet" 235
Felülről jövő segítség - Mecénások 1900 körül 236
Ernst Ludwig hesseni nagyherceg - Államférfi és mecénás 236
A darmstadti művésztelep 238
Az otthon mint kultikus hely - Peter Behrens és Joseph Maria Olbrich 241
A telep művészei 245
Kiállítások és a „dokumentumok dokumentumai" 250
„A művészek individualistábbak, mint a többi ember" 250
Berlin
Német gyárak és műhelyek 255
Berlin - Szecesszió a Vilmos-kor ellenében 255
A „Munchaffér" - Walter Leistikov - Sezession 255
„Pan" - Julius Meier-Graefe 259
A megjelentetett Gesamtkunstwerk (összmű) 261
Üvegvirágok - Kari Koepping 262
A kifejezési formák sokfélesége 262
Szecesszió Szászországban 266
Worpswede - Linearitás és síkok 269
Peter Behrens - A művész-tervezőtől az ipari formatervezőig 270
Henry van de Velde - Az absztrakt vonal - Kari Ernst Osthaus 275
Weimar és Harry Kessler gróf - Goethétől a Bauhausig 278
Skandinávia
Nemzeti tudat az „északi fényben" 283
Norvégia és Finnország 283
Az északi fény és az élet ereje 283
Szecesszió - A hagyomány élete 283
Edvard Munch - Példázatok az emberi kedélyről 284
A hangulatteremtő táj 287
A természet és a stílus megkettőzése - Faliszőnyegek 288
Egyetemesség és hazai hagyomány 289
A finn lélek - Akseli Gallen-Kallela 291
Finnország „aranykora" - Művész-tervezők 294
A finn építészet 297
Gesellius, Lindgren & Saarinen 298
Az építészet útja a 20. századba 301
Dánia és Svédország 304
A „kiválasztott" iparművészettől az ipari formáig 304
Den Kongelige Porcelainsfabrik - A Dán Királyi Porcelángyár 305
Georg Jensen - Az ezüst mestere 307
Álombéli arcok és „északi szimbolika" 308
Északról Délre 309
New York és Chicago
A forma követi a funkciót 313
Funkcionális organizmus 313
Az amerikai álom - Louis Comfort Tiffany 314
A színek villogó játéka - Az üvegablak 316
„Favrile" - Találékonyság és ötletesség az üveg területén 316
Fénnyel átitatott üvegképek Tiffany világítótestei 320
Grafika 323
Louis Henry Sullivan 324
Chicago School of Architecture 325
Frank Lloyd Wright 327
A zen és a préri 330
Bécs
Egy korszak vége 335
„Kákánia" - A keringő lelkülete 335
A kávéház mint életforma - a Wiener Sezession 336
Gustav Klimt és az „üres felület" 339
Botránykő - A Beethoven-kiállítás 341
A bécsi szecesszió stílusa 345
Ottó Wagner és a modern építészet 347
Az új születése - Az Österreichische Postsparkasse építése 348
Az épített bútor 350
A cseh színek irizáló játéka 352
Adolf Loos - A díszítetlenség támadása 354
A szépség kiszabadítása az ornamentikából 357
A Wiener Werkstatte
Az összművészeti alkotás csúcsa 361
Művészet és műpártolás 361
A kézműves átszellemített anyaga 364
Josef Hoffmann és Koloman Moser - A purkersdorfi szanatórium 366
„Az ornamentika tébolya" - Színes négyszögek 369
„Denevér", a téralakítás csodája 372
Stoclet-palota - Az összművészeti alkotás 373
Függelék 381
Jegyzetek 381
Kislexikon 386
Életrajzok 391
Irodalom 415
Köszönetnyilvánítás 419
A képek lelőhelye 420
Névmutató 421
Gabriele Fahr-Becker műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Gabriele Fahr-Becker könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.