Bevezetés | 11 |
Az erkölcsi tudatosság és a pozitív értékrendszer szerepe a moralitás formálásában | 19 |
A morál és a moralitás megkülönböztetésének jelentősége a pedagógiai gyakorlat számára | 19 |
A tudatos moralitás fejlesztésének kérdései gimnáziumi életkorban | 24 |
A tapasztalat szerepe a tudatos moralitás alakításában és alakulásában | 26 |
A fogalmak helye és szerepe a gimnáziumi erkölcsoktatásban | 29 |
A tudatosság, a tevékenység és a magatartás dialektikája a személyiség morális formálásban | 31 |
Az erkölcsi tudatosság formális és tartalmi oldala | 36 |
A rendszer szerepe a tudatos erkölcsiség kialakításában | 37 |
A tudatos moralitás kialakításának egyik lehetséges rendszere a gimnáziumi tanulók erkölcsi tudatának formálásában | 39 |
A középiskolai erkölcsoktatás alapvető értékrendszerei és a fejlődés irányába mutató rendszeralkotási törekvések | 47 |
VALLÁSERKÖLCSI RENDSZEREK | 48 |
A katolikus erkölcstan középiskolai oktatása | 49 |
A katolikus morál alapvető értékrendszere és viszonya a kialakítandó moralitáshoz | 49 |
Pozitív rendszeralkotási, törekvések a katolikus erkölcstanban | 52 |
A katolikus erkölcs oktatásának tantárgy jellege, didaktikai, metodikai problémái | 55 |
Az evangélikus erkölcstan középiskolai oktatása | 60 |
Az evangélikus vallás morális értékrendszere | 60 |
Az evangélikus erkölcs iskolai oktatása, didaktikai, metodikai problémái | 63 |
A református erkölcstan középiskolai oktatása | 68 |
A református vallás morális értékrendszere | 68 |
A református erkölcs iskolai oktatásának helye, szerepe, didaktikai, metodikai problémái | 73 |
A LAIKUS ERKÖLCSTAN SZÜKSÉGESSÉGÉRŐL SZÓLÓ NÉZETEK, TANTÁRGYSZERŰ OKTATÁSÁNAK BEVEZETÉSÉRE IRÁNYULÓ KÍSÉRLETEK | 78 |
A laikus erkölcsoktatás szükségességének első hazai felvetése | 80 |
Laikus erkölcstanítás a polgári radikálisok programjában | 82 |
A világi etika oktatásáért folyó küzdelem 1918-1919-ben. A laikus etika utótörténete | 86 |
A tudatosság és a rendszer gyakorlati vizsgálata | 94 |
A széleskörű felmérés célja, előkészítése | 95 |
Az eredmények ismertetése és értelmezése | 102 |
A zárt rendszerbe sorolható feladatlapok szubjektív és objektív típusai | 102 |
A zárt rendszerek szubjektív és objektív típusainak kapcsolata az egyes jellemzőkkel és jellemzőpárokkal | 114 |
A tudatosság és a rendszer kapcsolata a teljes zárt rendszeren belül | 142 |
Az A (iskola), a B (osztály), a C (nem), a D (életkor) faktorok hatása a tudatosságra és a rendszerre | 150 |
A nyílt típusú feleletekkel végzett vizsgálatok | 154 |
A tesztvizsgálat pedagógiai szempontú értékelése | 163 |
Kísérleti etikaoktatás | 167 |
A kísérleti etikaoktatás célja, előkészítése, feltételei | 167 |
Kísérleti és kontrollosztályok a felmérő feladatlap értékelésének tükrében | 169 |
Az életideálok választásának indoklása a kísérleti osztályokban | 176 |
Mondásválasztás alkalmazása a kísérleti etikaoktatásban | 180 |
A kísérleti etikaoktatás didaktikai, metodikai problémái | 191 |
A kísérleti etikaoktatás jelentősége az év végi felmérés adatai alapján | 196 |
Összegzés | 223 |
Mellékletek | 231 |
Óraterv és részletes óravázlatok az etika kísérleti oktatásához (gimnázium III. osztály) | 231 |
Reprezentatív (10%-os) statisztikai minta | 265 |
Felmérő feladatlap | 274 |
Az adatfeldolgozás előkészítése, előzetes célkitűzések és az alkalmazott matematikai módszerek ismertetése | 278 |
Módszertani útmutatás a kísérleti etikaórákhoz | 283 |
Év végi feladatlap | 284 |
Irodalom | 286 |