kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | BME Műszaki Pedagógiai Tanszék-OKKER Oktatási Iroda |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 331 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 16 cm |
ISBN: | 963-7315-2-5 |
Bevezetés | 7 |
Szakfelügyelet és szaktanácsadás külföldön | 9 |
A kontinentális típusú felügyeleti rendszerek | 10 |
A német almodell | 11 |
A német rendsze egyik változata: Ausztria | 15 |
A francia modell | 19 |
Az angolszász típusú felügyelet | 27 |
Az észak-amerikai almodell | 28 |
Az angol almodell | 38 |
A szovjet típusú felügyelet | 54 |
A jellegzetes háromszor hármas modell | 54 |
Az új irányítási rendszer következményei | 55 |
Néhány következtetés | 57 |
Kérdések-feladatok | 60 |
A szakfelügyelet és szaktanácsadás hazai fejlődéstörténete | 61 |
A szakfelügyelet az általános felügyelet része | 61 |
Az állami felügyelet kezdetei | 61 |
A felügyelet kiszélesedése és polgárosodása | 64 |
A tanügyigazgatás és a szakfelügyelet különválása | 70 |
A tantárgyi szakfelügyelet elkülönülése | 73 |
Az egységes szakfelügyeleti rendszer törvénybe iktatása | 73 |
Az általános és szakfelügyelet elkülönülése | 77 |
A felügyelet 1945 után | 79 |
A felügyelet centralizálásának tetőfoka | 79 |
Centralizált szakfelügyeleti hierarchia | 81 |
A szakmai szempontok erősödése | 84 |
A decentralizált centralizmus buktatói | 87 |
Kísérletek a szakfelügyelet korszerűsítésére | 93 |
A budapesti kísérlet | 93 |
Kísérlet a komplexitás jegyében Zalában | 94 |
Kulcsszó: a "fejlesztő felügyelet" | 96 |
1979-ben indult a Somogy megyei kísérlet | 97 |
A szakfelügyelők szerepe az 1978-as tantervek bevezetésében | 99 |
A szakfelügyeleti rendszer szétesése | 101 |
Az 1985. évi oktatási törvény | 101 |
Áttérés a szaktanácsadói rendszerre | 103 |
Néhány következtetés | 107 |
Kérdések-feladatok | 115 |
A szakértő szaktanácsadói tevékenysége | 117 |
A szakértői szerep | 120 |
Szakértői típusok | 120 |
Mit szolgál a szakértői tevékenység? | 125 |
Az iskolai hatékonyság | 129 |
A szereplők ismerete | 131 |
Önismeret - szakértői magatartásformák | 137 |
Szakértői eljárások és eszközök | 150 |
A nevelők és a szakértő közötti kommunikáció | 150 |
Általános szakértői eszközök és technikák | 156 |
Speciális oktatási szakértői eszközök és technikák | 169 |
Elemzés és értékelés | 193 |
Kérdések-feladatok | 195 |
A szaktanácsadói munka tartalma | 197 |
A szakértő: felügyelő-tanácsadó | 197 |
Eltérő típusú feladatok | 197 |
Napjaink legfontosabb szaktanácsadói feladatai | 199 |
A tantervfejlesztés | 201 |
Tantervtípusok | 201 |
Tantervi dokumentumok | 205 |
A helyi tantervkészítés folyamata | 208 |
A helyi tanterv jellemzői | 208 |
A helyi tanterv a pedagógiai program szerves része | 210 |
Mi mindent kell a helyi tantervnek tartalmaznia? | 212 |
A helyi tantervkészítés nehézségei | 218 |
A helyi tantervkészítők mozgástere | 221 |
A tantárgyi programok | 223 |
Vizsgálat-mérés | 228 |
Az első követelmény: a vizsgálat céljának megfelelő módszerek és eszközök alkalmazása | 229 |
A második követelmény: érvényes és megbízható eszközök használata | 238 |
A harmadik követelmény: a vizsgálat megfelelő köre, a reprezentatív mintaválasztás | 243 |
A negyedik követelmény: a kapott adatok pontos, objektív feldolgozása | 245 |
A továbbképzés | 260 |
A továbbképzés hazai fejlődésútja | 260 |
Az első miniszteri rendelet | 261 |
Új szervezeti keretek a továbbképzésre | 262 |
1945 után: átnevelés, átképzés | 263 |
Továbbképzési kabinetek létrehozása | 265 |
A különböző jellegű továbbképzések | 268 |
A továbbképzés nemzetközi tendenciái | 271 |
Belső ellentmondások, problémák | 275 |
A szaktanácsadó továbbképzési feladatai | 279 |
Nehezen meghonosodó pedagógiai szemlélet | 280 |
A továbbképzés három meghatározó területe | 281 |
Kérdések-feladatok | 285 |
A szakértő ellenőrző munkája | 287 |
Egy újabb bevezetés | 287 |
A szakértői munka előzményei | 288 |
Irányítási és felügyeleti kísérlet | 289 |
A szakfelügyelet és pedagógiai felügyelet | 291 |
Az önértékelés körüli viták | 292 |
A felügyeleti módszerekről | 293 |
Újabb változások | 295 |
A szakértői munka szűkebb értelmezéséhez | 296 |
Szakértelem - szakértő | 296 |
A szakértői munka tartalma | 297 |
A szakértő helye a közoktatás szervezetében | 298 |
A szakértő személyisége | 299 |
A felügyeleti tapasztalatok előnyei, hátrányai | 300 |
Az Országos szakértői névjegyzékről | 300 |
A pályázatok elbírálása | 300 |
Szakértői és szaktanácsadói névjegyzék | 301 |
A pályázati feltételek magyarázata | 302 |
A névjegyzék és a szakképzés | 303 |
Ellenőrzési, irányítási szintek a közoktatás szervezetében | 303 |
A közoktatás ágazati ellenőrzése | 303 |
A pedagógiai szolgáltató intézmények feladatai | 304 |
A fenntartói-irányítói ellenőrzések | 305 |
Az iskolaszék szerepe az ellenőrzésben | 308 |
A pedagógiai-szakmai ellenőrzések | 308 |
Megbízást kaphat szakértő ellenőrzésre | 308 |
A szakértő felkérése | 309 |
A felkérés teljesítése, a szakértő felelőssége | 310 |
Mi tekinthető összeférhetetlenségnek? | 312 |
Milyen feladatokat adhat a megbízó? | 312 |
Az ellenőrzés követelménye: a tervszerűség | 313 |
Az ellenőrzéshez kapcsolódó jogosultság | 314 |
A szakértő kötelességei az ellenőrzés során | 315 |
A szakértő megállapításai és azok felülvizsgálata | 315 |
Az ellenőrzés gyakorlati végrehajtása | 317 |
Első szakasz: felkészülés a vizsgálatra | 318 |
Második szakasz: az együttműködés kialakítása | 320 |
Harmadik szakasz: a vizsgálat elvégzése | 322 |
Negyedik szakasz: a vizsgálat összegezése | 327 |
Kérdések-feladatok | 330 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.