1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Százéves a vasútigazgatás Szombathelyen I-III.

I.: A szakszolgálatok tevékenységének története/II.: Vasútvonal történetek/III.: Szolgálati helyek, vezetők (Archontológia)/1895-1995./Kézirat

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Lectori Salutem!
Üdvözlet az olvasónak!
Íme, újabb kaviccsal gyarapodott a Gutenberg-galaxis. Az ezredfordulóhoz közeledve, a Magyar Államvasutak szombathelyi Üzletigazgatóságának csendesen... Tovább

Előszó

Lectori Salutem!
Üdvözlet az olvasónak!
Íme, újabb kaviccsal gyarapodott a Gutenberg-galaxis. Az ezredfordulóhoz közeledve, a Magyar Államvasutak szombathelyi Üzletigazgatóságának csendesen ünnepelt centenáriumára készült ez a háromkötetes mű. Vasutas kollégáink másfél éves munkával gyűjtötték-hordták egybe, szerkesztették történelemkönyvvé a száz esztendő eseményeit, adatait.
A vonalak, szakágak sorsát leíró fejezetek mellett terjedelmes részek foglalkoznak a vasutas vezetőkkel, említésre méltó személyekkel. Az utolsó évtizedeknek maguk az írók is részesei voltak, itt éltek és alkottak, nemcsak írták, de alakították is a vasút történelmét a Nyugat-Dunántúl megyéiben, Szombathely városban. A szerzők többsége nyugdíjas barátunk, vagy már készülődik az aktív szolgálat utáni évekre. Saját életüket, személyes ismereteiket is belefoglalták ebbe a keretbe. A kötetekbe előforduló személyek jó részét - a negyvenes-ötvenes évektől - személyesen ismerték, együtt szolgáltak velük. Szolgáltak, mert a vasutas lét szolgálat volt, és az még ma is, a változó - remélhetőleg megújulása előtt álló - Magyar Államvasutak Részvénytársaságnál. Szolgálata a rendnek, fegyelemnek, alávetettség a nehéz munkakörülményeknek, tudata a veszélynek, vállalása és megélése azoknak a hétköznapoknak, amelyek láncolatából alakulnak a vasutas-sorsok, a négy évtizedes aktív szolgálatot felölelő életutak.
A mai Magyarország területén hat igazgatóság maradt, közülük csak a pécsit alapították e században, 1913-ban. Centenáriumukra, 2013-ra valószínűleg nemcsak maguk az igazgatóságok alakulnak át, hanem a vasút struktúrája, maga a vasutas lét is: az már egy új történelem, a második száz év történelme lesz.
A többi igazgatóság már megünnepelte centenáriumát, olyan években, amikor a jövő biztosnak, változatlannak látszott. Nem érződött annak szükségessége, hogy a részben kortárs vasutasok ilyen terjedelmes, igen alapos művet alkossanak. Mi már megtapasztaltuk, milyen viharos gyorsasággal következhetnek sorsfordító idők, rosszak is, jók is. Szerencsés, szép másfél év adatott a készülődésre, munkára. Elhatároztuk, és megalkottuk hát. Legyen e mű tisztelgés a múlt előtt - intés és tanulság a jövendőre.
Szombathely, 1995. július 31.
Szabó Tivadar Vissza

Tartalom

I. kötet
Szabó Tivadar. Előszó 6
Bevezetés 7
Kövér István: A vasút előtti közlekedés 8
A közutakról 8
A posta- és bérkocsiközlekedés 14
Víziközlekedés 20
Kövér István: A vasutak keletkezéséről 31
Az első magyar vasutak 32
Az első magyar gőzüzemű vasút 32
Az első dunántúli gőzüzemű vasút 32
A kereskedelmi miniszter koncepciója 34
Az OMGE elképzelés 35
A Fiumei Vasút 37
Gróf Mikó Imre közlekedéspolitikája 38
Kövér István: Az üzletvezetőség alapítása 41
Kövér István: A szombathelyi Vasútigazgatóság kialakulása 59
A Magyar Államvasutak területi igazgatási szervei; az üzletvezetőségek és a
vasútigazgatóságok 59
A szombathelyi Üzletvezetőség 61
Kövér István: Az üzletvezetőség szervezeti egységei 68
Kövér István: Az igazgatási és jogi szolgálatról 83
Titkárság 83
Igazgatási csoport 83
Jogi csoport 86
Anyagcsoport 87
Egészségügyi csoport 87
Szervezési és döntéselőkészítő csoport 87
Pammer László: Építés és pályafenntartás a szombathelyi Vasútigazgatóság területén 101
Kövér István - Pammer László: Mérnökosztályok, osztálymérnökségek,
pályafenntartási főnökségek 209
1. A Magyar Nyugati Vasút mérnökosztálya Győr 209
2. A Magyar Nyugati Vasút mérnökosztálya Kis-Czell 209
3. A Magyar Nyugati Vasút mérnökosztálya Körmend 212
4. MÁV Osztály mérnökség Pápa 212
5. MÁV Székesfehérvár-Sárbogárdi HÉV Osztálymérnökség 214
6. MÁV székesfehérvári Osztálymérnökség 214
7. A Magyar Nyugati Vasút mérnökosztálya Szombathelyen 215
8. Szombathelyi DSA Osztálymérnökség 218
9. MÁV veszprémi Osztálymérnökség 218
10. MÁV sárvári Osztálymérnökség 220
11. Sopron - Németújhelyi (Wiener-Neustadt) Vasút mérnökosztálya Sopron 220
12. MÁV zalaegerszegi Osztálymérnökség 222
13. MÁV tapolcai Osztálymérnökség 224
14. MÁV kőszegi Osztálymérnökség 224
15. MÁV kismartoni Osztálymérnökség 225
16. MÁV varasdi Osztálymérnökség 225
17. MÁV zaboki Osztálymérnökség 226
18. MÁV csornai Osztálymérnökség 226
19. MÁV enyingi Osztálymérnökség 226
20. MÁV sümegi Osztálymérnökség 227
21. MÁV keszthelyi Osztálymérnökség 227
22. MÁV pozsony-porpáci Osztálymérnökség Pozsony 227
23. MÁV épület- építmény és hídfenntartó, kertészeti szolgáltató szakosított
szervezeti egységei az Igazgatóság területén 228
24. A MÁV építési szolgálatának szervezeti egységei az Igazgatóság területén 230
Kövér István: Mozgó osztálymérnökségek 235
Hülber Lajos - Mihók Tamás: A forgalmi szolgálat története 238
Bevezetés 238
A forgalmi szolgálatról általában 238
Menetrend 239
A kereskedelmi szolgálatról általában 239
A szombathelyi Üzletigazgatóság forgalmi és kereskedelmi szolgálata a
megalakulás évében és a századfordulót követő évtizedekben 239
A forgalmi és kereskedelmi szolgálat a két világháború között 243
A vonatszámozás 244
A személy- és teherforgalom szétválasztása 246
Menetjegyek 246
Vonatmenesztós 246
A menetirányítói szervezet kialakulása és működése 248
Katonai szállításirányítás 254
A személyszállítás irányítása 254
Menetrendszerkesztés 255
Vonalmegszüntetések, forgalomátterelések 258
Körmend - Pinkamindszent (németújvári) vonal 258
Szombathely - Bucsu (pinkafői) vonal 258
Veszprém - alsóörsi vonal 258
Sárvár - répcevisi vonal 258
Zalabér-batyk - sárvári vonal 258
(Balatonszentgyörgy) - sármellék - zalaszentgrót -(zalabér-batyki)
vonalszakasz 260
Szombathely - rumi vonal 260
(Körmend) - zalalövő - bajánsenyei vonal 261
Körzeti (forgalomfelvevő) állomások 261
Vágányhídmérlegek MÁV tulajdonban 262
Élőállat rakodására alkalmas állomások 262
További szervezések és a visszarendeződés 262
Kövér István: A forgalmi felügyelőségek, főnökségek, kirendeltségek,
vonalfőnökségek, üzemfőnökségek története 288
Forgalmi kirendeltségek Trianon után 289
Vonalfőnökségek 289
Székesfehérvári Forgalmi Kirendeltség 290
Székesfehérvári Vonalfőnökség 291
Veszprémi Forgalmi Kirendeltség 291
Pápai Forgalmi Kirendeltség 291
Pápai Vonalfőnökség 291
Tapolcai Forgalmi Kirendeltség 292
Tapolcai Vonalfőnökség 292
Varasdi Forgalmi Kirendeltség 292
Zalaegerszegi Forgalmi Kirendeltség 292
Zalaegerszegi Vonalfőnökség 293
Keszthelyi Forgalmi Kirendeltség 293
Veszprémvarsányi Vonalfőnökség 294
Üzemfőnökségek 294
Celldömölki Körzeti Üzemfőnökség 294
Szombathelyi Körzeti Üzemfőnökség 295
Tapolcai Körzeti Üzemfőnökség 295
Veszprémi Körzeti Üzemfőnökség 295
Zalaegerszegi Körzeti Üzemfőnökség 295
Mihók Tamás: A vontatási szakszolgálat története 298
A vontatási szolgálatról általában 298
A vontatási szolgálat 1895-ben és 1995-ben 299
A Vontatási Osztály tevékenysége 1895-től az l.világháború végéig 299
A vontatás egyik legfontosabb anyagszükséglete: a víz 302
Trianontól 1945-ig 303
A személy- és teherforgalom szétválasztása, a motorizáció kezdete 304
A Vontatási Osztály az újjáépítés ós a szocialista munkaversenyek éveiben 307
1970-től napjainkig. A gőzmozdony korszak vége - átszervezések a
Vontatási Osztály életében 310
Fehér Tamás: A fűtőházak története 334
Az ajka Fűtőházi Kirendeltség és az ajka-csingervölgyi fűtőház 334
A bobai Fűtőházvezetőség 340
A kis-celli - celldömölki Fűtőházfőnökség - Vontatási Főnökség 342
A fűtőház kialakulása, építése, első feladatai 342
A vízállomás 342
A mozdonyszín 342
A fűtőház első mozdonyai 343
A fűtőház első személyzete 343
A fűtőház megszüntetése, majd újjászervezése 343
A fűtőház mozdonyai a századfordulótól az l.világháborúig 346
A fűtőház személyzete a századfordulótól az l.világháborúig 347
Fejlesztések 1909-1914 között 348
Egyesületi élet a századfordulótól az l.világháború végéig 349
A Mozdonyvezetők Celldömölki Otthona 350
Szervezeti változások a századforduló után 350
Az l.világháború és a forradalmak eseményei 351
A két világháború között 351
A II. világháború és következményei 353
A fűtőház háborús kárai 358
Egyesületi élet a két világháború között és 1945 után 359
Az újjáépítés és az ötvenes évek időszaka 361
A gőzvontatás utolsó időszaka 384
A Vontatási Főnökség dízelesítóse 367
Nagyobb fejlesztések, beruházások 370
Szervezeti- és szervezési intézkedések, egyéb változások 370
A keszthelyi Fűtőházvezetősóg 374
A körmendi és a németújvári fűtőházak 377
A pápai Fűtőházi Kirendeltség 383
A sárvári Fűtőházvezetőség 389
A fűtőház feladatai, mozdonyai, személyzete 389
A soproni fűtőházak története 393
A sümegi Fűtőházvezetőség 403
A székesfehérvári régi MÁV - korábban MNyV - Fűtőházfőnökség 403
A szombathelyi Fűtőházfőnökség (Vontatási Főnökség) 409
A Déli Vasút szombathelyi fűtőháza 409
A Déli Vasút szombathelyi mozdonyai 409
Személyvonat! mozdonyok 409
Tehervonati mozdonyok 410
Kőszeg - Szombathelyi HÉV vonatmozgósítási szakszolgálata a Déli Vasút
kezelésében 410
A HÉV járművei 410
Létszám- és személyzeti adatok, egyéb feladatok 410
A Magyar Nyugati Vasút - később a MÁV - szombathelyi fűtőháza 411
A Magyar Nyugati Vasút első mozdonyai 411
Az állami kezelésbe vétel 413
A fűtőház működése a MÁV időszak kezdetén 414
Gyorsvonati mozdonyok megjelenése a szombathelyi fűtőháznál 414
Tehervonati mozdonyok a századforduló idején 415
A helyiérdekű vasutak első mozdonyai 415
A fűtőház létszáma a XX. század elején 416
Új korszerűbb mozdonytípusok megjelenése 417
Az l.világháború megpróbáltatásai 418
A két világháború közötti időszak a fűtőház életében 419
A II. világháború időszaka 420
A fűtőház háborús kára 422
A közellátás szervezete 423
A forgalom újraindítása 424
A szombathelyi fűtőház dízelesítésének kezdete 427
Fővonali dízelesítés, M62 és M40 sor. mozdonyok érkezése, üzeme 428
Belső ellentétek és a személyzet megosztottsága 429
A műszaki kocsiszolgálat szervezete és fejlődése a hatvanas évektől napjainkig 430
Az igazgatói termeskocsik felügyelete 430
Személykocsik világítása 430
Motor-mellékkocsik kályhafűtése 431
A személykocsik tisztítása 431
A Savária-Expressz beindulása 431
Az M62 sor. mozdonyoknál végrehajtott átalakítások 432
Az MDa motorvonatok megjelenése és üzeme Szombathelyen 432
Az M63 sor. mozdonyok szombathelyi üzemelése 433
A körzeti dízeljavító és személykocsi-javító bázis létrehozása 433
Kazánkocsik és villamos vonatfűtő kocsik üzeme 434
M43-47 sorozatú mozdonyok érkezése és üzeme 434
A Bzmot sorozatú motorkocsik érkezése és üzeme 434
M41 sorozatú mozdonyok üzemelése 434
Szervezeti változás 435
A tapolcai Vontatási Főnökség 437
A fűtőház újjászervezése 437
A fűtőház első személyzete 437
A fűtőház feladatai a mozdonyállag tükrében 439
A motorizáció kezdete 439
A fűtőház teljesítményei és feladatai 440
Személyi- és szervezeti változások, adatok a harmincas évekből 441
A fűtőház 1940. évi mozdonyállaga 441
424-es sorozatú mozdonyok érkezése 442
A ll.világháború és következményei 442
Az újjáépítés és az ötvenes évek időszakának történései 443
A fűtőház dízelesítése 445
A türjei Fűtőházi Kirendeltség 449
A varasdi, a krapinai és a csáktornyai fűtőházak 451
A veszprémi (jutási, veszprém külső pu.-i) Fűtőházfőnökség 457
A fűtőház első mozdonyai 457
A fűtőház személyzete a XX. század elején 458
A fűtőház fejlődése az l.világháborúig 458
A II. világháború vége és az azt követő időszak a fűtőház életében 460
A zalaegerszegi Fűtőházi Kirendeltség 466
A motorizáció kezdete 468
Németh István: A távközlő és biztosítóberendezési szolgálat története 478
Jelek, jelzések, jelzők 478
A védőjelzők (védjelzők) 478
A biztosítóberendezések kialakulása. A mechanikai biztosítóberendezések. 480
D55 biztosítóberendezés 484
Nyíltvonali, korszerű biztosítóberendezések. Térközbiztosítás. 485
Útátjáró biztosítás 486
Távvezérlés, mellékvonali (rádiós) forgalomirányítás 487
A vasúti közlekedés. A harangjelzők. 487
Morse-rendszerű távírók és hálózatok, távgépírók 488
A távbeszélő hálózatok, telefonkészülékek 490
Általános célú vasútüzemi távbeszélő hálózatok 492
Utastájékoztató és utasítást adó berendezések 494
Vasúti pontosidő-jelzés 494
A távközlő és biztosítóberendezési szakszolgálat szervezetének kialakulása 495
Szabó László: A pénzügyi szolgálat története 504
Kövér István: A közös állomások költségelszámolásairól 507
Siklér István: Az anyaggazdálkodási és szertári szolgálat története 513
Az anyagkezelő szakszolgálat kialakulása 513
Az anyaggazdálkodási szakszolgálat legfontosabb feladatai 513
Az anyaggazdálkodási szakszolgálat további feladatai 515
Az anyaggazdálkodás szervezete 516
A középirányító szervezet kialakulása, változásai 516
A szertárfőnökségek története 517
A szombathelyi Osztószertárfőnökség 517
A csornai Raktárvezetőség 517
A sopron-déli Szertárvezetőség 518
A körmendi Szertárvezetőség 518
A kapuvári Szertárvezetőség 518
A fertőszentmiklósi Szertárfőnökség 518
A celldömölki Szertárfőnökség 518
A pápai Raktárvezetőség 518
Az ajkai Raktárvezetóség 519
A tapolcai Szertárfőnökség 519
A veszprémi Szertárfőnökség 519
A zalaegerszegi Szertárfőnökség 520
Egyéb jelentősebb szervezési intézkedések 520
Bárány Ákos-. A vasútbiztonság 524
Vasútbiztonság 524
Tűzvédelem 525
Légoltalom, polgári védelem 525
Tulajdonvédelem 527
Dr. Fehér István: Munkaügy, személyügy, oktatás 531
Személyügyi tevékenység 531
Szervezeti felépítés 531
Hatáskörök 532
Munkaügyi tevékenység 533
Munkaerő-gazdálkodás 537
Bérgazdálkodás 537
Létszámgazdálkodás 537
Munkaidőalap felhasználás 533
Szociálpolitika 533
Gyermekintézmények 533
Üzemétkeztetós 539
Lakásellátás 540
Oktatás 540
Munkavédelem 542
Környezetvédelem 543
80 éves a celldömölki teherkocsi-mosó 543
Jászfi János - Mándli László: A MÁV Műhely Szombathelyen 568
A MÁV műhelyek keletkezése 568
A szombathelyi Műhely alapításától az I. világháborúig 573
Munka a háború alatt 584
A műhely élete Trianon után 592
Újrakezdés a II. világháború romjain 600
A szombathelyi MÁV Műhely kulturális és sportélete 610
Dr. Hunyai László: A vasútegészségügy története 622
Üzemorvosi hálózat 623
Szakorvosi rendelőintézet 624
Higiénikus szolgálat 625
Fekvő beteg intézmények 625
A vasútegészségügy jövője 626
Gazdag Ferencné: A pályaudvari utasellátás története 627
Történelmi áttekintés 627
Utasok ellátása a restikben 627
Az utasok ellátása kiskereskedelmi árukkal 629
Utasellátás a vonaton 629
Fejes Károly. A Katonai Szállítási Igazgatóság története 631
A katonai közlekedési szolgálat megszervezése 1945-1948 között 631
Mai értelemben vett katonai közlekedési szolgálat területi szerveinek
létrehozása, megerősödése 1949-1952 között 631
A területi közlekedési szervek korszerűsítése MN 9. Vasútállomás Katonai
Parancsnokság felállítása az 1953-1963. évek során 632
A területi katonai közlekedési szervek minőségi fejlesztése 1964 és 1980 között 633
Az utolsó évtizedben bekövetkezett változások és azok hatása az MN 2.
KSZI szervezetére az 1981 -1990-es években 634
Varga Ernő: A vasúti rendőrségről 638
Böröczkinó Kiss Judit Számítástechnika 640
Gerecs László: Kulturális élet a MÁV Igazgatóság területén 642
Böröczki Mihály versei 648
Mayer Ferenc. Részvétel a tudományos munkában 652
Kronológia 656
Rövidítések jegyzéke 704
Felhasznált irodalom 707
Tartalom

II. kötet
Bevezetés 6
1 .sz.: A Sopron - Bécsújhelyi Vasút 7
2.sz.: Az új-szőny - székesfehérvári vonal 21
3.sz.: A sopron-déli - nagykanizsai vonal 34
4.sz.: A győr - gyanafalvai vonal 62
5.sz.: A Székesfehérvár - kis-czelli vonal 62
6.sz.: A Győr-Sorpon-Ebenfurti Vasút 139
7.sz.: A Kőszeg - Szombathelyi HÉV 153
8.sz.: A Csáktornya - Zágrábi HÉV 201
9.sz.: A zabok - krapinai szárnyvonal 201
21 .sz.: A Varasd - Golubováci HÉV 201
22.sz.: Az ocura - szent-jakabi szárnyvonal 201
44.sz.: A Zabok - Stubicai HÉV zabok-krapina-teplitz - hum-lug - gornja stubicai vonal 201
10.sz.: A Balatonszentgyörgy - Keszthelyi HÉV 225
11 .sz.: A Szombathely - Pinkafői HÉV 233
12.sz.: A Boba-Jánosháza - Sümegi HÉV 265
13.sz.: A Csáktornya - Zalaszentiván - Ukki HÉV 279
14.sz.: A kisfalud-zalaiván - zalaszentiváni szárnyvonal 279
16.sz.: A tűrje - zala-szent-gróti szárnyvonal 279
15.sz.: A Sümeg - Tapolcai HÉV 300
17.sz.: A porpác - pozsonyi vonal 310
18.sz.: A pozsony - dunaparti vonal 310
19.sz.: A Szombathely - Rumi HÉV 330
20.sz.: A Körmend - Zalalövő - Muraszombati HÉV (Magyar Délnyugati HÉV) 348
23.sz.: A Somogyszob- Barcsi HÉV 362
24.sz.: A Balatonszentgyörgy - Somogyszobi HÉV 362
25.sz.: A Hidegkút - Tamási HÉV 373
27.sz.: A Győr - Veszprém - Dombóvári HÉV 373
26.sz.: A Zalavölgyi HÉV zala-szent-grót - balaton-szent-györgyi vonala 398
28.sz.: A Pápa - Csornai HÉV 406
29.sz.: A Székesfehérvár - Adony-Szabolcs - Paksi HÉV 416
30.sz.: A Székesfehérvár - Sárbogárdi HÉV 41 q
31 .sz.: A Székesfehérvár - Bicskei HÉV 416
32.sz.: A Sopron - Pozsonyi HÉV 431
34.sz.: A Fertővidéki HÉV 439
35.sz.: A Körmend - Németújvári HÉV 450
36.sz.: A Pápa - Bánhidai HÉV 471
37.sz.: A Felső-Eőr - Tarcsa - Felső-Lövői HÉV 480
38.sz.: A Keszthely Vidéki HÉV keszthely - tapolcai vonala 491
39.sz.: A Sopron - Kőszegi HÉV 500
40.sz.: A börgönd - tapolcai fővonal 517
41 .sz.: Az alsóörs - veszprémi szárnyvonal 517
42.sz.: A Zalabér - Sárvár - Bük - Kőszegi HÉV 546
43.sz.: A Zalalövő - Zalaegerszegi HÉV 568
45.sz.: A Bányavasutak 577
A/ A Brennbergi Bányavasút 577
B/ Az Ajka - Csingervögyi Bányavasút 581
Cl Bányavasutak Székesfehérvár, Tatabánya, Uzsa, Veszprém környékén 586
a/ A bodajk - balinkai vonal 586
b/ A környe - oroszlányi vonal 586
e/ Az oroszlány - oroszlánybányai vonal 586
c/ A moha rakodó - kincsesbányai vonal 587
d/ A mór - pusztavámi vonal 587
f/ Az uzsa - uszabányai vonal 587
g/ A zirc - dudar - dudarbányai vonal 588
D/ A Ság-hegyi Iparvasút 591
E/ A Friedau - Golubovácz - Ocura - Semniczai Bányavasút 595
46.sz.: A Gazdasági Vasutak 610
A/ A Hansági Vasút: A Kapuvári Gazdasági Vasút 610
B/A Győrszemere - Koroncói Gazdasági Vasút 618
C/ A Mezőlak - Szélmezői Gazdasági Vasút 618
D/ A Várpalotai Gazdasági Vasút 621
E/ A Sárszentmihályi Gazdasági Vasút 621
47.sz.: Az Erdei Vasutak 635
A/ A Zalai Erdei Vasutak 635
a/ A Csömödéri Erdei Vasút 635
b/ A Lenti - Szilvágyi Erdei Vasút 636
c/ A Nasici Erdei Vasút ortaháza - novai vonala 636
d/ A Rédics - Kozmadombjai Erdei Vasút 636
el Tormafölde - Dömeföldei Erdei Vasút 636
f/ A Zalaerdődi Erdei Vasút 637
B/ A Bakonyi Erdei Vasutak 639
a/ A Franciavágás - Városlődi Erdei Vasút 639
b/ A Devecser - Sárosfői Erdei Vasút 641
c/ Az Ajkacsinger - Úrkút - Zsófiapusztai Erdei Vasút 641
d/ A Bakonybánk - Csatkai Erdei Vasút 642
e/ A Vinye - Sándormajor - Hódoséri Erdei Vasút 642
Cl A Hansági Erdei Vasút 642
Dl A Németújvár környéki Erdei Vasutak 644
a/ A Németújvár - Neuberg - Olbendorfi Erdei Vasút 644
b/ A Németújvár - Rohri Erdei Vasút 645
c/ Az Urbersdorf - Punitzi Erdei Vasút 645
d/ A Grossmürbischi Erdei Vasút 646
48.sz.: A nagycenki Széchenyi Múzeumvasút 657
Rövidítések jegyzéke 662
Felhasznált irodalom 665
I.sz. Függelék: Kimutatás a vonalak legfontosabb adatairól. 666
Összeállította: Kövér István
II.sz. Függelék: Kimutatás az iparvágányokról 1994/95 fordulóján. 674
Összeállította: Pammer László
Tartalom

III. kötet
Előszó 5
Az Üzletvezetőség vezetői 9
Az Igazgatóság vezetői 16
Igazgatóhelyettesek 25
Osztályok - osztályvezetők, osztályvezető-helyettesek 31
I.Osztály Általános Titkárság 31
I.Igazgatási és Jogi Osztály 31
Osztályvezetők 31
Osztályvezető-helyettesek 34
Titkárság 38
Igazgatói Hivatal 37
Személyzeti Osztály 37
Munkaügyi Osztály 38
Személyzeti és Munkaügyi Osztály 38
Személyzeti és Oktatási Osztály 39
Munkaügyi és Szociális Ellátási Osztály 39
Személyzeti és Munkaügyi Osztály 40
Üzemi Titkárság 41
Tervosztály 41
Tervgazdasági és Munkaügyi Osztály 42
Tervgazdasági és Műszaki Fejlesztési Osztály 42
VII. Üzemgazdasági-, Tervgazdálkodási, Anyag- és Leltárügyek Osztálya 42
Közgazdasági és Üzemszervezési Önálló Csoport 44
Szervezési Iroda 44
Házkezelőség 45
II. Építési és Pályafenntartási Osztály 46
Műszaki Osztály 48
Építési és Pályafenntartási Osztály 48
Osztályvezető-helyettesek 48
III.Forgalmi Osztály 50
Üzemviteli Osztály 54
Kereskedelmi és Szállítási Osztály 54
Osztályvezető-helyettesek 55
VI.Fuvarozási és Díjszabási Ügyek Osztálya 58
Kereskedelmi Osztály 58
Személyfuvarozási Osztály 60
Árufuvarozási Osztály 60
Forgalom Ellenőrzési Osztály 61
Vasútüzem Biztonsági Osztály 61
Vasútüzem Biztonsági és Ellenőrzési Osztály 61
Ellenőrzési Osztály 62
Vasúti Katonai Szállítási Osztály 62
Vasútbiztonsági Iroda 63
IV.Vontatási Osztály 64
Osztályvezető-helyettesek 68
V.Számosztály 69
VI.Pénzügyi Osztály 69
Osztályvezető-helyettesek 71
Számviteli Főnökség 72
V.Távközlő és Biztosítóberendezési Ügyek Osztálya 73
Osztályvezető-helyettesek 74
Politikai Osztály 75
Ingatlangazdálkodási Iroda 75
Állomási névmutató 75
1. sz.: A sopron - katzelsdorfi vonal 108
2. sz.: Az Uj-szőny - székesfehérvári vonal 111
3. sz.: A sopron - nagykanizsai vonal 113
4. sz.: A győr - fehringi vonal 135
5. sz.: A Székesfehérvár - celldömölki vonal 185
6. sz.: A Győr-Sorpon-Ebenfurti Vasút 213
7. sz.: A Kőszeg - Szombathelyi HÉV 216
8. sz.: A Csáktornya - Zágrábi (Zagoríai) HÉV 220
9. sz.: A zabok-kraplna-teplitz - krapinai vonal 226
10. sz.: A Balatonszentgyörgy - Keszthelyi HÉV 227
11. sz.: A Szombathely - Pinkafői HÉV 229
12. sz.: A Boba-Jánosháza - Sümegi HÉV 234
13. sz.: A Sümeg - Tapolcai HÉV 234
A Csáktornya - Zalaszentiván - Ukki HÉV 244
13.sz.: A Csáktornya - ukki vonal 244
14.sz.: A kisfalud-szent-iván - szent-iván - zala-egerszegi szárnyvonal 269
16.sz.: A tűrje - zala-szent-gróti szárnyvonal 269
17.sz.: A Pozsony - Szombathelyi HÉV 271
A pozsony - porpáci vonal 271
18.sz.: A pozsony - dunaparti vonal 285
19.sz.: A Szombathely - Rumi HÉV 285
20.sz.: A Körmend - Zalalövő - Muraszombati HÉV 290
(Magyar Délnyugati HÉV)
21 .sz.: A Varasd - Golubováci HÉV 300
A varasd - lepoglavai vorialrész 300
A lepoglava - golubováci vonalrész 301
22.sz.: Az ocura - szent-jakabi szárnyvonal 302
23.sz.: A Somogyszob - Barcsi HÉV 302
24.sz.: A Balatonszentgyörgy - Somogyszobi HÉV 304
25.sz.: A Hidegkút - Tamási HÉV 306
A Zalavölgyi HÉV 307
26.sz.: A zalaszentgrót - balatonszentgyörgyi vonal 307
27.sz.: A Győr - Veszprém - Dombóvári HÉV 311
A győr - dombóvári vonal 311
28.sz.: A Pápa - Csornai HÉV 331
A Fejér és Tolna vármegyei HÉV 336
29.sz.: A Székesfehérvár - Adony-Szabolcs - Paksi HÉV 336
30.sz.: A Székesfehérvár - Sárbogárdi HÉV 340
31 .sz.: A Székesfehérvár - Bicskei HÉV 342
32.sz.: A Sopron - Pozsonyi HÉV 345
33.sz.: A sércz - szent-margitbánya - ruszti szárnyvonal 348
A Fertővidéki HÉV 348
34.sz.: A kis-cell - eszterháza - pándorfalvi vonal 348
35.sz.: A Körmend - Németújvári HÉV 353
36.sz.: A Pápa - Bánhidai HÉV 355
37.sz.: A Felső-Eőr - Tarcsa - Felsó-Lövői HÉV 365
38.sz.: A Keszthely Vidéki HÉV 366
A keszthely - tapolcai vonal 366
39.sz.: A Sopron - Kőszegi HÉV 369
Balaton Vidéki Vasút 373
40.sz.: A börgönd - tapolcai fővonal 373
41 .sz.: Az alsóörs - veszprémi szárnyvonal 393
42.sz.: A Zalabér - Sárvár - Bük - Kőszegi HÉV 397
43.sz.: A Zalalövő - Zalaegerszegi HÉV 408
44.sz.: A Zabok - Stubicai HÉV 411
A zabok-krapina-teplitz - hum-lug - gornja stubicai vonal 411
45.sz.: A Bányavasutak 412
A/ A Brennbergi Bányavasút 412
B/ Az Ajka - Csingervögyi Bányavasút 412
a/ Az ajka - felsőcslngeri vonal 412
b/ Az ajka - halimbai vonal 413
C/ Bányavasutak Székesfehérvár, Veszprém, Tatabánya környékén, Uzsán 414
a/A bodajk - balinkai vonal 414
A környe - lipótaknai vontatóvágány 415
b/ A környe - oroszlányi vonal 415
A környe - környebányai vonal 415
c/ A moha-rakodó - kincsesbányai vonal 415
A moha-rakodó - moha rakodó felsői vonal 415
d/ A mór - pusztavái vonal 415
e/ Az oroszlány - oroszlánybányai vonal 416
f/ Az uzsa - uszabányal vonal 416
g/A zirc - dudari vonal 417
h / A dudar - dudarbányai vonal 417
D/ A Ság-hegyi Iparvasút 419
E/ a/ A tapolca - zalahalápi vonal 419
b/ A tapolca - diszeli vonal 419
46.sz.: A Gazdasági Vasutak 419
A/ A Kapuvári Gazdasági Vasút 419
B/ A Győrszemere - Koroncói Gazdasági Vasút 420
Cl A Mezólak - Szélmezői Gazdasági Vasút 421
Dl A Várpalotai Gazdasági Vasút 421
El A Sárszentmihályi Gazdasági Vasút 421
47.sz.: Erdei Vasutak 421
A/ Erdei Vasutak a zalai tájakon 421
a/ A Csömödéri Erdei Vasút 421
b/ A Lenti - Szilvágyi Erdei Vasút 421
cl A Nasici Erdei Vasút Ortaháza - Nova között 421
d/ A Rédics - Zalabaksa - Kozmadombjai Erdei Vasút 421
el Tormafölde - Dömefölde környéki, ún. Vétyemi Vasút 421
f/ A Zalaerdődi Erdei Vasút 421
B/ Erdei Vasutak a Bakonyban 421
a/ A Franciavágás - Huszárokelőpuszta - Laposok - Városlődi Erdei Vasút 421
b/ A Devecser - Sárosfői Erdei Vasút 421
cl Az Ajkacsinger - Úrkút - Zsófiapusztai Erdei Vasút 421
d/ A Bakonybánk - Réde - Csatkai Erdei Vasút 421
e/ A Vinye - Sándormajor - Hódoséri Erdei Vasút 421
C/ A Hansági Erdei Vasút 422
D/ A Németújvár környéki Erdei Vasutak 422
a/ A Németújvár - Neuberg - Olbendorfi Erdei Vasút 422
b/ A Németújvár - Rohri Erdei Vasút 422
c/ Az Urbersdorf - Punitzi Erdei Vasút 422
48.sz.: A Múzeumvasút 422
A nagycenki Széchenyi Úttörővasút 422
Forgalmi Felügyelőségek, főnökségek, kirendeltségek, vonalfőnökségek, üzemfőnökségek 422
Celldömölk 422
Csáktornya 422
Győr 423
Hegyfalu 423
Keszthely 423
Körmend 423
Pápa 424
Sopron 424
Székesfehérvár 424
Szombathely 424
Tapolca 425
Varasd 427
Veszprém külső 427
Veszprémvarsány 428
Zalaegerszeg 428
Rakodási Főnökségek 429
Osztálymérnökségek, pályafenntartási főnökségek 430
Kis-Czell (Celldömölk) 430
Csornai Osztálymérnökség 431
Csurgói Osztálymérnökség 431
Enyingi Osztálymérnökség 431
Győri Osztálymérnökség 432
Keszthelyi Osztálymérnökség 432
Körmendi Osztálymérnökség 432
Kőszegi Osztálymérnökség 433
Kismartoni Osztálymérnökség 433
Pápai Osztálymérnökség 433
Sárvári Osztálymérnökség 435
Soproni Osztálymérnökség 435
Sümegi Osztálymérriökség 436
Székesfehérvár 436
MNyV Mérnökosztálya 436
MÁV Székesfehérvár - Bobai Osztálymérnökség 437
Székesfehérvár - Sárbogárdi HÉV Osztálymérnökség 437
Szombathely 437
MNyV Mérnökosztálya 437
MÁV Osztálymérnökség 437
I.Ostfi-asszonyfa - Pinkafői Osztálymérnökség 438
II.Szombathely - országhatári Osztálymérnökség 438
DSA Osztálymérnökség 439
Tapolcai Osztálymérnökség 439
Varasdi Osztálymórnökség 440
Veszprémi Osztálymérnökség 440
Zalaegerszegi Osztálymérnökség 441
Épület- és Hídfenntartó Főnökség 442
Fűtőházfőnökségek, fűtőházvezetőségek, fűtőházi kirendeltségek 444
Ajka Fűtőházi Kirendeltség 444
Ajka-Csingervölgy Fűtőházi Kirendeltség 444
Boba Fűtőházvezetőség 445
Celldömölk (Kis-Czell) Fűtőházfőnökség 445
Csáktornya Fűtőházi Kirendeltség 448
Csorna Fűtőházi Kirendeltség 448
Fehring MNyV Fűtőházi Kirendeltség 448
Felsőlövő Fűtőházi Kirendeltség 448
Győr Fűtőházi Kirendeltség 448
Kisfalud-Szent-Iván Fűtőházvezetőség 448
Keszthely Fűtőházfőnökség 448
Körmend Fűtőházvezetőség Kirendeltség 449
Krapina Fűtőházi Kirendeltség 449
Muraszombat Fűtőházi Kirendeltség 449
Németújvár Fűtőházi Kirendeltség 449
Pápa Fűtőházi Kirendeltség 450
Pozsony-Újváros Fűtőházfőnökség 451
Sárvár Fűtőházvezetőség 451
Sopron Fűtőházi Kirendeltség 452
Sümeg Fűtőházi Kirendeltség 453
Székesfehérvár Fűtőházfőnökség 453
Szombathely OS A Fűtőházfőnökség 453
Szombathely MÁV Fűtőházfőnökség 454
Tapolca Fűtőházfőnökség 457
Tűrje Fűtőházvezetőség 458
Ukk Fűtőházvezetőség 458
Varasd Fűtőházvezetőség 458
Várpalota Fűtőházi Kirendeltség 459
Veszprém (Jutás, Veszprém külső pu., Veszprém) Fűtőházfőnökség 459
Veszprémvarsány Fűtőházi Kirendeltség 461
Zalaegerszegi Vontatási Főnökség 462
Szertárak 465
Ajka Csingervölgy 465
Celldömölk (Kis-Czell) Osztószertárfőnökség 465
Csorna Pályafenntartási Szakszertár 467
Dudar Fiókszertár 467
Keszthely Fiókszertár 467
Kisunyom Barakkszertár 467
Körmend Fiókszertár 467
Nagycenk Fiókszertár 468
Nemeskeresztúr Barakkszertár 468
Pápa Fiókszertár 468
Rum Fiókszertár 469
Sárvár Fiókszertár 469
Sopron Fiókszertár 469
Székesfehérvár Fiókszertár 469
Szombathely Osztószertárfőnökség 470
Tapolca Fiókszertár 471
Úrkút Fiókszertár 472
Varasd Fiókszertár 472
Várpalota Fiókszertár 472
Veszprém (Jutás, Veszprém külső) Fiókszertár 472
Zalaegerszeg Fiókszertár 473
Celldömölki Építési Főnökség 474
Távközlési és Biztosítóberendezési Központi Ellenőrség 475
Távközlési és Biztosítóberendezési Fenntartási Főnökség 475
Távközlési és Biztosítóberendezési Építési Főnökség 476
Kőszegi MÁV Nevelő és Diákotthon 476
Répceszentgyörgyi MÁV Nevelőotthon 477
Oktatási Főnökség 477
MÁV Bölcsőde és Napköziotthonos Óvoda 477
Bölcsőde 477
Óvoda 478
MÁV Egészségügyi szolgálat 478
Élelmezési Hivatal 478
Balatonkenesei Üdülő 479
Vonyarcvashegyi Üdülő 479
Utasellátó Kirendeltség, Igazgatóság 479
A szombathelyi MÁV Műhely műhelyfőnökei, igazgatói, műszaki igazgatói és gazdasági igazgatói; 1872-től napjainkig 479
Műhelyfőnökök 479
Igazgatók 1949-től napjainkig 481
Műszaki igazgatók (főmérnökök) 481
Gazdasági igazgatók (főkönyvelők) 482
A MÁV Rt. szombathelyi Üzletigazgatósága dolgozóinak névsora 1995.VI.30-án 483
Igazgatói Hivatal 483
Ügyvédi Iroda 483
Pálya-, Híd- és Magasépítményi Osztály 483
Forgalmi Osztály 483
Gépészeti Osztály 483
Távközlő-, Erősáramú- és Biztosítóberendezési Osztály 484
Pénzügyi Osztály 484
Anyaggazdálkodási Iroda 485
Személyszállítási Osztály 485
Árufuvarozási Osztály 485
Személyügyi Osztály 485
Vasútbiztonsági Iroda 485
Ellenőrzési Iroda 486
Beruházáslebonyolító Iroda 486
Ingatlangazdálkodási Iroda 486
Utószó 487
Rövidítések jegyzéke 490
Felhasznált irodalom 493
Tartalom
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem