Előszó
A középiskolai kötelező gyorsírástanítás életbeléptetése óta évről-évre mindig több és több tehetséges tanuló ismerkedik meg a gyorsírással. Közülük igen soknak nem állott volna módjában, hogy rendkívüli tárgyként tanulja a gyorsírást. A kötelező tanítás évei alatt azonban nemcsak megismerik, hanem meg is szeretik a középiskola eme legfiatalabb kötelező tantárgyát. A gyakorlati ügyességen s a lépésről-lépésre, szótagról-szótagra ellenőrizhető haladás-okozta jóleső és serkentő érzésen kívül - ha sokan még nem is ismerték fel, - számos olyan mozzanat van a gyorsírásban, amely a formális képzés szempontjából is jelentékeny mértékben esik a latba. Ezek a mozzanatok tudatosítják a tanulók nyelvtani ismereteit, fejlesztik nyelvérzékét, felkeltik és jótékonyan foglalkoztatják leleményességét, megfigyelő képességét, emlékező tehetségét és munkakedvét.
Akik a gyorsírás föntebbi tulajdonságainak csak egyikét-másikát is megérzik, azok nem elégszenek meg a kötelező tanítás folyamán elérendő céllal. Az ilyen tanulók a napi leckéken túlmenőleg is szívesen és szeretettel foglalkoznak a gyorsírással s számukra - főleg a diktálószövegek mennyiségét tekintve - kevés az a gyakorlási lehetőség, amelyet a tankönyv és a szaklapok nyújtanak. Ez a diktálókönyv az ilyen komolyabb és szorgalmasabb tanulók jogos igényeit akarja szolgálni.
E diktálókönyvben Az Egységes Magyar Gyorsírás Könyvtárának 56. .számaként megjelent Gyorsírási gyakorló- és diktálókönyvemhez képest több célszerűnek látszó változtatást eszközöltem. Ezek a következők:
1. Minthogy az új Tanterv az 1937/38. iskolai évtől kezdve a III. osztályra írja elő a kötelező gyorsírástanítás megkezdését, s a tanév végére elérendő percenkénti sebességet 50 szótagban állapítja meg, 50 szótagos diktátumokat is közlök.
2. Az 50 és 60 szótagos diktátumok összeállítása közben ügyeltem arra, hogy ezek a diktátumok ne csak nyelvi és tárgyi szempontból, hanem módszertani szempontból is jól felhasználhatók legyenek. Ezért úgy válogattam össze ezeket a szövegeket, hogy lehetőleg ne, vagy csak igen elvétve szerepeljenek bennük olyan szavak, amelyekre az irodai gyorsírásban állandó rövidítés van. A zavartalan haladásnak ugyanis kevés olyan ártalmas kerékkötője van, mint az úgynevezett előlegezés, vagyis a kötelező tanítás keretében állandó rövidítésként szereplő szavak teljesen kiírt alakjának a begyakoroltatása.
3. Az egyes diktátumok különböző sebességgel való diktálásának megkönnyítése céljából a szövegeket 20-20 szótagos részekre osztottam.
Vissza