Előszó
Iskolaügyi források közzétételét ígérte, ígéri sorozatunk címe. Ebből a nagyon széles forráskörből eddig egy témára koncentráltunk, a külföldi egyetemjárásra. A peregrinatio acadernica...
Tovább
Előszó
Iskolaügyi források közzétételét ígérte, ígéri sorozatunk címe. Ebből a nagyon széles forráskörből eddig egy témára koncentráltunk, a külföldi egyetemjárásra. A peregrinatio acadernica dokumentumainak, szövegeinek, névsorainak gyűjtését és publikálását e sorozat első négy kötetével nem tekintjük lezártnak. Ellenkezőleg: a levelek, anyakönyvi adatok mellett olyan források megszólaltatása is terveink között szerepel, mint nagyobb önéletrajzok és útinaplók, vagy a Kárpátmedence több centrumában már évszázadok óta megőrzött, tudatosan gyűjtögetett album amicorumok; s folytatni kívánjuk magyarországi városok (Lőcse, Sopron stb.) peregrinációs levelezésének kiadását.
Évek óta tervezzük azonban - amint erre a sorozatnyitó előszóban is utaltunk - a hazai iskolázásnak legalább a „felső régióiról" bőséges anyagot kínáló dokumentumok - részben nagy terjedelmű, nehezen olvasható és föloldható egykorú kéziratok - anyagának hozzáférhetővé tételét.
Az olyan magyar, német, szlovák, román iskolai centrumok, ahol tartósabban vezetett anyakönyvek maradtak fönn, reprezentatív mintának lesznek tekinthetők. Ezt úgy értjük, hogy a Kárpát-medencében a korai újkorban - a rendkívüli méretű forráspusztulás következtében - a teljességet még csak megközelíteni sem lehet: létszámokra, sőt az iskolák jellegének pontos megállapítására is igen sok esetben csak analógiásan következtethetünk, azokat a helyeket, intézménytípusokat kell alapul vennünk, amelyeknek dokumentumanyaga viszonylag teljesen maradt ránk. (Tehát a domidoctus értelmiség névtára intenzív, célratörő kutatások nyomán se lehet teljes, illetve pontos; míg az akadémitákról, a külföldi egyetemet végzettekről reményünk szerint hamarosan a valósághoz közeli képünk lehet.)
Igen hosszú időszakra, kb. negyed évezredre a mostani ismereteinket messze meghaladó lehetőséget kínálnak ilyen források a középfokú iskolák frekventáltságának, hatékonyságának pontosabb megállapítására. Tudjuk, hogy térségünk több országában is vannak jelentős törekvések hasonló forrásközlésekre, ezek a mi köteteinkkel együtt segítenek majd az óhajtott cél elérésében.
Vissza