1.060.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar nyelv és irodalom tanítása

Szerző
Szerkesztő
,
Kiadó:
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 305 oldal
Sorozatcím: A Gyakorló Polgári Iskola Könyvtára
Kötetszám: 17
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 19 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomatott a Szegedi Uj Nemzedék Lapvállalat R. T. könyvnyomdájában. Írta Szántó Lőrinc, a Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola Gyakorló Iskolájának szakvezető tanára.
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az anyanyelv pedagógiája, bízvást mondhatjuk, mindmáig mostoha gyermeke a magyar pedagógiai irodalomnak. Célja és jelentősége mindnyájunk előtt tisztán áll s világosan látjuk, hogy központi helyet... Tovább

Előszó

Az anyanyelv pedagógiája, bízvást mondhatjuk, mindmáig mostoha gyermeke a magyar pedagógiai irodalomnak. Célja és jelentősége mindnyájunk előtt tisztán áll s világosan látjuk, hogy központi helyet foglal el a magyar iskolák tantervében; s mégis a tárgy tanításának módszertana mintha kiesett volna a gyakorlati munkát végző pedagógusok szakszerű irataiból. Amíg az idegen nyelvi és természettudományi tantárgyak körében komoly módszertani tanulmányok egész sorával rendelkezünk - közöttük néhány európai viszonylatban is figyelmet érdemlő szakmunkával, - a magyar nyelv és irodalom módszertana a polgári-, közép- és szakiskolák viszonylatában egyaránt alig juthatott túl az alapvető, elvi jelentőségű kérdéseken s a tárgyat illető részletesebb módszertani munkálatok úgyszólván csak a különböző Tantervekhez kiadott Utasítások megfelelő fejezeteire korlátozódtak.
Szakirodalmunk e sajátos hiányát különböző okok magyarázzák. Az anyanyelv pedagógiája mindenek előtt is sokkal nagyobb nehézségek árán értékesítheti a nyugateurópai szakirodalmak eredményeit, mint iskolánk egyéb tantárgyai: sajátos, egyéni szerkezetű nyelvünk lényegesen más alaptörvényekhez igazodik, a gondolkodásmódnak más típusát tükrözteti, mint Európa nagy nemzeteinek indogermán vagy román nyelve és sajátos fejlődési törvények szerint alakult irodalmunk is bőséges európai kapcsolatai ellenére is egészen különálló szellemi képletet jelent a nagy világ irodalmában. A magyar nyelv és a magyar irodalom tanításának módszertanában így úgyszólván tanácstalanul és egyedül a saját pedagógiai készségünkre és tudásunkra támaszkodva kell a felmerülő alapproblémákat sorjában tisztáznunk.
Egy második ok, amely a magyar nyelvi és irodalmi tanítás módszertanának ügyét hátráltatta, hogy a tárgy, mint a nemzetnevelés, a „hazafias" nevelés eszköze a legutóbbi évtizedekig egy lelkes, de tartalmában nem rendkívüli mélységekben dicsekvő szólamkincs terhét hordozta. Az anyanyelv pedagógiája hosszú időn át elsősorban retorikai feladatok elé állította a magyar tanárt, amelyekkel szemben a módszertani töprengés másodrendűnek látszott - a nevelői egyéniségben az oktatás munkája folyamán a „magyarral" szemben háttérbe szorult a "tanár". Vissza

Tartalom

Előszó. Dr. Sándor István. 3
Bevezetés 5
Részletes helyi tanmenet 7
Az I. osztály tanmenete 8
A II. osztály tanmenete 46
A III. osztály tanmenete 84
A IV. osztály tanmenete 122
Olvasmány és irodalomismeret 142
I. A tanítás célja és jelentősége 142
II. A tanítás anyagának kiválasztása 144
III. Az olvasmányok forrásai 147
IV. Az olvasás technikája 149
V. Az olvasástanítás módszeres alapelvei és a tanitási óra módszeres felépítése 149
VI. Az irodalomtörténet tanítása 155
VII. Az olvasástanítással kapcsolatos túlzások 157
VIII. Tanítás-típusok 158
Arany János: A hamis tanú (IV. osztály) 159
Lévay József: Szüretünk (I. osztály) 165
Ecsedi István : Csárdák a Hortobágyon (III. osztály) 170
Herman Ottó: Az őzbak halála (I. osztály) 175
Rákosi Viktor: A rokitnói fülemüle (II. osztály) 181
Arany János: Toldi. IX. ének (III. osztály) 187
Garay János: Az obsitos (II. osztály) 193
Mikszáth: A néhai bárány (III. osztály) 201
Kisfaludy Károly: Mátyás deák (IV. osztály) 207
Arany János: V. László (IV. osztály) 214
Petőfi: Temetésre szól az ének...; A toronyban delet harangoznak...; Fürdik a holdvilág az ég tengerében (III. osztály) ..... 220
Petőfi: Egri hangok; Vörösmarty: Fóti dal (IV. osztály) 228
Móra Ferenc: Kincskereső kis ködmön. Házi olvasmány megbeszélése (II. osztály) 234
Tompa Mihály. Irodalomtörténeti óra (IV. osztály) 239
Irodalom 247
Nyelvismeret és nyelvápolás 249
I. Nyelvünk jelentősége, tanításénak irányai, célja 249
II. A tanítás anyaga 251
III. A tanítás módszeres alapelvei, és a tanítási óra módszeres felépítése 256
IV. A helyesírás tanítása 260
V. Gyakorlati tanítások:
Igeragozás a jelentő mód mult idejében (I. oszlály) 261
A kapcsolatos mondatok (II. osztály) 267
Irodalom 271
Fogalmazás 273
I. A fogalmazás-tanítás célja. Szó- és írásbeli fogalmazás. Kötött és szabad fogalmazás. Nevelő fogalmazás 273
II. Fogalmazvány-típusok 275
III. A szabad fogalmazás fokozatai és tárgykörei 286
IV. Az iskolai írásbeli dolgozatok felépítésének általános elvei 289
V. A házi- és az iskolai dolgozatok megbeszélésének módja 289
VI. A dolgozatírás és javítás a gyakorlatban:
Dramatizált mese növényi szereplőkkel (II. osztály) 290
Irodalom 295
Polgári ügyiratok 297
I. A polgári ügyiratok tanítása 297
II. Egy tanítási tipus:
A kötelezvény (III. osztály) 298

Szántó Lőrinc

Szántó Lőrinc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szántó Lőrinc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem