Előszó
SZÁMTAN. I. RÉSZ.
Alapvető ismeretek.
1. A számtan fogalma és feladata.
A tanteremben 18 pad van. - Imrének 24 pengője van. - A torony 45 méter magas.
18 pad, 24 pengő, 45 méter - ezek számok...
Tovább
Előszó
SZÁMTAN. I. RÉSZ.
Alapvető ismeretek.
1. A számtan fogalma és feladata.
A tanteremben 18 pad van. - Imrének 24 pengője van. - A torony 45 méter magas.
18 pad, 24 pengő, 45 méter - ezek számok mert valaminek a számát fejezik ki.
A számtan a számokkal foglalkozik.
A padok számát nagyobbíthatjuk, ha a tanteremben még padokat helyezünk el, vagy kisebbíthetjük, ha a bennlevőkből néhányat kiveszünk. - Imrének pénzét hozzáadás által nagyobbíthatjuk, kiadás által pénze kisebbedik. - A tornyot magasabbra vagy alacsonyabbra építhetjük.
Mindaz, amit nagyobbíthatunk vagy kisebbíthetünk mennyiség. 18 pad, 24 pengő, 45 méter stb. mennyiségek, mert nagyobbíthatok vagy kisebbíthetők.
A mennyiségek különböző nagyságúak lehetnek. A különböző nagyságú mennyiségeket egymástól meg kell különböztetnünk. Ezért a padokat, pengőket megszámláljuk, a torony magasságát méterrel megmérjük. A megszámlálás, megmérés útján a mennyiség nagyságát számokkal fejezzük ki. A szám tehát nem mennyiség, hanem a mennyiség nagyságának kifejezése.
Nem mindig tudjuk valaminek a számát rögtön megmondani. Ilyen esetekben szükséges, hogy a kérdéses számot kiszámítsuk. A kiszámítás módja többféle lehet. A számtan feladata bennünket a különféle számítási módokra megtanítani.
Vissza