kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Pro Die Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 288 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 15 cm |
ISBN: | 978-963-87348-5-3 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
Köszönetnyilvánítás | 11 |
Előszó | 13 |
A számok | 17 |
"Számolás" a számfogalom kialakulása előtt | 18 |
Mennyiségek jelölése a számjegyírás kialakulása előtt | 18 |
Számrendszerek a számjegyírás kialakulása előtt | 20 |
A számabsztrakció folyamata | 22 |
A szám mint jelző | 22 |
Számszimbólumok | 23 |
Számrendszerek | 26 |
A matematikai képességek evolúciós megközelítése | 33 |
A matematikai képességek biológiai és kulturális alapjai | 33 |
Biológiailag elsődleges matematikai képességek | 35 |
Állatkísérletek | 35 |
Tudnak-e számolni a csecsemők? | 37 |
Egyidegsejt-vizsgálatok | 40 |
Biológiailag másodlagos matematikai képességek | 41 |
A számolási képesség fejlődése gyermekkorban | 43 |
A számolási képesség fejlődése iskoláskor előtt | 43 |
A szerialitás és a kardinalitás elve | 44 |
Az aritmetikai fejlődés felgyorsulása, alapműveletek végzése iskoláskor előtt | 46 |
A szubitizáció és a számlálás közös neurológiai bázisa | 47 |
Iskolai tanulás | 48 |
A nyelv szerepe a számolási képesség kifejlődésében | 49 |
Számfeldolgozó rendszerek és számtani alapműveletek | 51 |
Egyszerű műveletek reprezentációi | 51 |
Számfeldolgozó modellek | 51 |
Asszociációs modell | 51 |
Kognitív modellek | 52 |
Háromkódos modell | 54 |
Számfeldolgozás | 56 |
Számreprezentációk | 57 |
Analóg számreprezentáció | 57 |
Műveleti hibák, műveleti disszociációk | 61 |
A műveleti jelek értelmezésének zavara | 61 |
Lexikai és szintaktikai hiba | 62 |
Műveletek közötti disszociáció | 63 |
A számtani műveletek neuronhálózatai | 65 |
A kognitív képességek és az aritmetika | 71 |
Intelligencia | 71 |
Az intelligencia mérhetősége | 71 |
A g-faktor | 72 |
Az intelligencia "szerkezete" | 73 |
Egy vagy több intelligenciánk van? | 74 |
Örökletesség és környezeti tényezők | 75 |
Intelligenciaelméletek | 79 |
Az intelligenciával korreláló biológiai és fiziológiai paraméterek | 81 |
Az intelligencia és az aritmetikai képesség | 82 |
Memória | 84 |
Munkamemória | 84 |
A munkamemória egyes komponenseinek vizsgálata | 90 |
A munkamemória és a számolás | 91 |
A munkamemória és az egyszerű aritmetikai tények | 93 |
Az implicit memória és a számolás | 94 |
A munkamemória és a képalkotó eljárások | 94 |
Számmemória | 96 |
A számmemória és a morfofiziológiai változások | 105 |
Figyelem | 108 |
A figyelmi rendszer aktivitásváltozásai | 110 |
Figyelemzavar és fejlődési diszkalkulia | 111 |
Téri feldolgozás | 112 |
A kognitív funkciók neurobiológiai korrelátumai | 115 |
Genetika és környezet | 115 |
Méhen belüli fejlődés | 116 |
A környezeti tényezők morfológiai hatásai születés után | 120 |
Az agy plaszticitása | 120 |
Fejlődési plaszticitás | 121 |
Regenerációs plaszticitás | 126 |
A féltekei munkamegosztás plaszticitása | 127 |
Plaszticitás a tanulásban | 129 |
Humánspecifikus képességek | 130 |
Morfológia és funkcionális asszimetriák | 131 |
Vizuális szimbólumok | 131 |
A prefrontális lebeny egzekutív funkciója | 134 |
Számolászavarok | 139 |
A számolászavarok osztályozása | 139 |
A számolászavarok kutatásának történeti áttekintése | 140 |
A szerzett diszkalkulia fontosabb irodalmi adatai | 142 |
Gerstmann-szindróma | 147 |
A fejlődési diszkalkulia fontosabb irodalmi adatai | 149 |
Fejlődési diszkalkulia | 151 |
A fejlődési diszkalkulia difiníciói | 152 |
A fejlődési diszkalkulia gyakorisága | 153 |
A fejlődési diszkalkulia típusai | 154 |
A fejlődési diszkalkulia etiológiája | 156 |
A tanulászavarok komorbiditása | 158 |
Fejlődési diszkalkulia és diszlexia | 158 |
Fejlődési diszkalkulia és hiperaktivitással kísért figyelemzavaros rendellenesség | 160 |
Pszichés és magatartászavarok, "soft" neurológiai tünetek | 161 |
Fejlődési diszkalkulia és fejlődési zavarok | 162 |
Pontosan nem körülhatárolt etiológiájú fejlődészavarok | 166 |
Neuropszichológiai vizsgálatok fejlődési diszkalkuliában | 169 |
Az első vizsgálatok | 169 |
Intelligenciavizsgálatok | 171 |
Memóriavizsgálatok | 172 |
Figyelmi és észlelési funkciók vizsgálatai | 174 |
Tájékozódás térben és a saját testen | 175 |
Saját vizsgálatok fejlődési diszkalkuliában | 177 |
Vizsgálati eredmények | 179 |
Az anamnesztikus adatok elemzése | 179 |
Az intelligencia vizsgálata | 183 |
Neuropszichológiai vizsgálatok | 183 |
Az emlékezet vizsgálata | 185 |
A figyelem és az észlelési képességek vizsgálata | 186 |
A téri feldolgozás és a téri vonatkozású mentális műveletek viszgálata | 191 |
Sztereognózisvizsgálatok | 194 |
A grafomotoros képesség és a kezesség vizsgálata | 194 |
Az aritmetikai képességek vizsgálata | 196 |
Az aritmetikai tesztvizsgálatok leíró statisztikája | 200 |
Összegzés | 219 |
Tesztek | 223 |
Raven-féle progresszív matricák | 223 |
MAWI-teszt | 223 |
Corsi-kockák | 224 |
Rivermead viselkedéses memóriateszt | 224 |
Egocentrikus mentális forgatási teszt papír-ceruza változata | 225 |
Trail-making A és B teszt | 226 |
Rey-Osterrieth komplex ábra teszt | 226 |
Yerkes-kockák | 227 |
Toulouse-Piéron-teszt | 227 |
Annett-kérdőív | 228 |
Irodalom | 239 |
Tárgymutató | 273 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.