1.063.182

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Költségvetési szervek gazdálkodása és pénzügyei

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: CompLex Kiadó Jogi és Üzleti Tartalomszolgáltató Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 281 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-295-297-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az államháztartásról, a közszféra pénzügyeiről a közgazdasági szakirodalomban, ha körülnézünk, több makroszintű, illetve összefoglaló jellegű kiadvánnyal találkozhatunk.
Az államháztartási... Tovább

Előszó

Az államháztartásról, a közszféra pénzügyeiről a közgazdasági szakirodalomban, ha körülnézünk, több makroszintű, illetve összefoglaló jellegű kiadvánnyal találkozhatunk.
Az államháztartási rendszer legkisebb szervezeti egységét a költségvetési szervek képezik, melyeknek a napi működésük során rendkívül összetett gazdálkodási, pénzügyi ismeretekkel kell rendelkezniük, amelyek elsajátítását rendkívüli módon nehezíti, hogy
- a jogszabályi környezet nagyon összetett és állandó változásban van,
- a klasszikus intézményi gazdálkodáshoz szükséges ismeretek egy helyen nem minden esetben találhatók meg, a jogszabályokból mindig ki kell szűrni pl. a fejezeti kezelésű előirányzatokra, az önkormányzatokra vonatkozó szabályokat,
- a szakirodalom az intézményi gazdálkodást, mint az államháztartás egészének kis szeletét emeli csak ki.
A jelen kiadvány elsődleges célja a költségvetési szervek mindennapos működéséhez szükséges gazdálkodási, pénzügyi ismeretek egyértelmű, egységes bemutatása, ahol lehet, illetve indokolt, ott konkrét gyakorlati példákon levezetve.
Az államháztartási környezet (ezen belül a fejezetek, alapok, önkormányzatok) csak nagyon érintőlegesen, a költségvetési szervek államháztartáson belüli elhelyezkedésének érzékeltetése céljából kerül ismertetésre.
Több témakörnél nem lehetett eltekinteni a pontos jogszabályi szövegtől. A kiadványban természetesen nem lehetett a jogszabályok értelmezésére vállalkozni, de a legfontosabb előírások kiemelése a jogszabályokból és az adott témakörnél történő bemutatása, a napi operatív munkában, tanulásban segítséget jelenthet.
Nagyon fontos, hogy a költségvetési szervek ismerjék a teljes államháztartási rendszert, melynek alkotórészét képezik. Ha az államháztartási rendszer végrehajtási szintjén fennakadás van, az a teljes rendszert működésképtelenné teheti. Vissza

Tartalom

1. Általános bevezető 11
1.1. Miért kell ez a kiadvány 11
1.2. Milyen részekből tevődik össze a kiadvány? 11
2. Az állani és az államháztartás 13
2.1. Az állam 13
2.2. Az államháztartás fogalma 13
2.3. Az államháztartás felépítése, csoportosítása 14
2.3.1. Központi alrendszer jellemzői 15
2.3.2. Önkormányzati alrendszer 15
3. Költségvetési szervek 17
3.1. A költségvetési szerv fogalma 17
3.2. A költségvetési szervek besorolása, csoportosítása 17
3.2.1. Az államháztartás alrendszerébe tartozás szerint 17
3.2.2. A gazdálkodási jogkör szerint 18
3.2.3. Szervezeti formák szerinti csoportosítás 22
3.2.4. A közigazgatásba tartozó szervezetek főbb jellemzői 23
3.3. A költségvetési szervek alapítása 26
3.3.1. Költségvetési szervek alapítására jogosultak köre 26
3.3.2. Alapító okirat 27
3.4. A költségvetési szervek tevékenysége 29
3.4.1. Alaptevékenység 29
3.4.2. Vállalkozási tevékenység 30
3.4.3. Időlegesen szabad kapacitás kihasználását célzó tevékenység 30
3.5. Gazdasági szervezet 31
3.5.1. Feladatai, felelősségi köre 31
3.5.2. A gazdasági vezető felelősségi köre 33
3.5.3. A gazdasági vezető képesítési követelményrendszere 34
3.6. A költségvetési szerv irányítása, felügyelete 35
3.6.1. A költségvetési szervek irányítása 35
3.6.2. A költségvetési szervek felügyelete 36
3.7. A költségvetési szerv átalakítása, megszüntetése 37
3.7.1. Általános jogszabályi előírások az átalakításra, megszüntetésre 37
3.7.2. Az átalakuló, megszüntetett költségvetési szerv átadása során keletkező gyakorlati feladatok és bejelentési kötelezettségek 40
4. A költségvetés-tervezés folyamata 43
4.1. A költségvetési tervezés általános szabályai 43
4.2. A központi költségvetés 43
4.2.1. A központi költségvetés elkészítésének szakaszai és az ehhez kapcsolódó előírások 43
4.2.2. A központi költségvetés szerkezete 47
4.2.3. A költségvetési szervek tervezési feladatai a központi költségvetési törvényjavaslat elkészítésében 50
4.2.4. A központi költségvetés elfogadását követő intézményi feladatok 51
4.3. A helyi önkormányzati költségvetési szervek költségvetés-tervezési feladatai 54
4.3.1. A helyi önkormányzat költségvetési rendelete 54
4.3.2. A költségvetési rendelet elkészítése, elfogadása 55
4.3.3. Az önkormányzati költségvetési szervek feladatai az önkormányzati költségvetési rendelet elfogadását követően 56
4.4. A Költségvetési Tanács szerepe, feladata és hatásköre 56
4.4.1. Költségvetési Tanács létesítésének jogszabályi alapjai 57
4.4.2. A Költségvetési Tanács tagjai 57
4.4.3. A Költségvetési Tanács feladata, hatásköre, működésének szabályai 58
4.4.4. A Költségvetési Tanács eljárása az államadósság mértékének vizsgálatában 58
5. A költségvetés évközi megváltoztatása 59
5.1. Előirányzat-módosítás 59
5.2. Előirányzat-módosítások és előirányzat-átcsoportosítások a központi alrendszerben 60
5.2.1. Országgyűlési hatáskör 61
5.2.2. Kormány hatáskörben 61
5.2.3. Irányító szervi hatáskörben 62
5.2.4. Költségvetési szerv saját hatáskörében 65
5.3. Előirányzat-módosítások és előirányzat-átcsoportosítások az önkormányzati alrendszerben 70
6. A költségvetés végrehajtási folyamata 73
6.1. A költségvetés végrehajtásának vertikális folyamata 73
6.1.1. Kötelezettségvállalás 73
6.1.2. Pénzügyi ellenjegyzés 79
6.1.3. Teljesítés igazolása 81
6.1.4. Érvényesítés 82
6.1.5. Utalványozás 83
6.1.6. Összeférhetetlenségi szabályok 85
6.1.7. A költségvetési szerveknél alkalmazható fizetési módok 85
6.2. A költségvetés végrehajtásának horizontális folyamata 98
6.2.1. Vagyongazdálkodás 99
6.2.2. Munkaerővel és személyi juttatással való gazdálkodás 143
6.2.3. Központosított illetményszámfejtés szabályairól 152
6.3. A költségvetési szervek előirányzat-felhasználásának korlátai 158
7. Maradványelszámolás szabályai 159
7.1. Előirányzat-maradvány 159
7.1.1. Az előirányzat-maradvány megállapítás menete 159
7.1.2. Az előirányzat-maradvány jóváhagyási menete 162
7.2. Pénzmaradvány 162
7.2.1. A pénzmaradvány megállapításának a menete 162
7.2.2. A pénzmaradvány jóváhagyási menete 164
7.3. Vállalkozási maradvány 164
7.3.1. A vállalkozási maradvány megállapítási menete 164
7.3.2. A vállalkozási maradvány jóváhagyása 166
7.3.3. A vállalkozási tartalék felhasználási szabályai 166
8. Finanszírozási, számlavezetési szabályok, likviditáskezelés 169
8.1. A kincstári rendszer 169
8.1.1. A jelenlegi kincstári rendszer kialakulása 169
8.1.2. A MÁK jogállása, feladatai, ügyfelei 170
8.1.3. Kincstári Egységes Számla 174
8.1.4. A központi alrendszer finanszírozási szabályai 174
8.1.5. A központi költségvetési szervek által megnyitható fizetési számlák 176
8.1.6. A MÁK tájékoztatási feladatai 182
8.2. Az önkormányzati költségvetési szervek finanszírozási és számlavezetési szabályai 183
8.2.1. A helyi önkormányzati költségvetési szerv finanszírozása 183
8.2.2. Számlavezetési szabályok 183
8.3. Likviditáskezelés 184
8.3.1. Likviditási terv készítése 184
8.3.2. MÁK által végzett megelőlegezések 185
8.3.3. MÁK részéről végzett fedezetvizsgálatok 185
8.3.4. A Stabilitási törvény és a költségvetési szervek kapcsolata 187
8.3.5. Kincstári biztos, költségvetési főfelügyelő, felügyelő és az önkormányzati biztos 189
9. Beszámolókészítési, adatszolgáltatási szabályok 195
9.1. Az Áht.-ban előírt beszámolókészítési és adatszolgáltatási kötelezettségek 195
9.2. A költségvetési szervek éves elemi beszámolójának tartalmi összefoglalása 195
9.2.1. A költségvetési szervek 2013. évi elemi költségvetési beszámolója 195
9.2.2. A költségvetési szervek 2014. évi éves költségvetési beszámolója 204
9.3. Az Ávr. szerinti beszámoló és adatszolgáltatási kötelezettségek és szabályok 205
9.4. Szakfeladatrend 209
10. Költségvetési szervek adózási, befizetési kötelezettséggel kapcsolatos kötelezettségei 215
10.1. Általános forgalmi adó (áfa) törvény 216
10.1.1. Az áfatörvény alkalmazási hatálya 216
10.1.2. Gazdasági tevékenység 217
10.1.3. Termékértékesítés és szolgáltatás nyújtása 218
10.1.4. Teljesítés helye 221
10.1.5. Az áfa mértéke 223
10.1.6. Az adó alóli mentességek 223
10.1.7. Az adó levonása 226
10.1.8. A tárgyi eszközöknél alkalmazható levonási jog különös szabályai 230
10.1.9. Számlázással kapcsolatos szabályok 231
10.2. Személyi jövedelemadó (Szja) 235
10.2.1. Az Szja hatálya 236
10.2.2. Fogalommeghatározások 236
10.2.3. Munkáltatói adómegállapítás 240
10.2.4. Egyéb juttatások, és béren kívüli juttatások adózásának szabályai 241
10.2.5. Kamatkedvezményből származó jövedelem 247
10.3. Társasági adó (Tao) 248
10.4. Szociális hozzájárulási adó 248
10.5. Egyéb adók, befizetési kötelezettségek 250
10.5.1. Rehabilitációs hozzájárulás 250
10.5.2. Helyi adók 250
10.5.3. Illetékek 251
10.5.4. Cégautóadó 252
10.5.5. Innovációs járulék 252
11. Ágazati gazdaságtanok 253
11.1. Egészségügyi ágazat 253
11.2. Szociális ágazat 254
11.3. Kultúra, közművelődési ágazat 255
11.4. Felsőoktatási ágazat 255
11.5. Köznevelési ágazat 255
11.6. Kutatási ágazat 256
12. Az új államháztartási számvitel bevezetéséhez szükséges gazdálkodási szabályok 257
Mellékletek 259
1. számú melléklet 261
2. számú melléklet 263
Irodalomjegyzék 281

Szamkó Józsefné

Szamkó Józsefné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szamkó Józsefné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem