Előszó
Az utóbbi években természetessé vált, hogy a távközlő hálózatokon a beszédátvitelen kívül egyre több szolgáltatás valósul meg. A hozzájuk tartozó információt adatok formájában kell eljuttatni kis és nagy távolságra egyaránt. Ezek a feladatok az egész világra kiterjedő, bonyolult hálózatokat tételeznek fel. A működés sokrétűségéből, bonyolultságából következik, hogy a teljes rendszer egy tantárgyban való tanulmányozása lehetetlen. Logikailag összetartozó egységekre bontva írják le az egyes tankönyvek a részterületek sajátosságait, a megvalósítási elveket és a berendezések működését.
Ez a tankönyv a Puskás Tivadar Távközlési Technikumban az ötödik tanévben tanított Számítógép-hálózatok tantárgy tananyagát tartalmazza. Kezdetben olyan alapfogalmakról van szó, amelyekről ez ideig nem, vagy nem kellő részletességgel tanultunk. A továbbiakban a számítógép-hálózatok felépítéséről, számítógépek távközlési vonalra csatlakoztatásáról, valamint speciális területek (telefax, személyhívó) működésének ismertetéséről lesz szó. Ezek a szolgáltatások mindennapjaink szerves részeivé váltak. Ma már talán nem is tudnánk meglenni nélkülük.
Vagy ha mégis, az annak köszönhető, hogy általánossá vált a számítógépek használata, sőt azok hálózatba kapcsolása. Az Internet olyan mértékben a mindennapi életünk része lett, hogy igazából akkor tűnik fel a nélkülözhetetlensége, ha valami hiba miatt nem működik. A HÁLÓ-ról szerezzük be információink egyre nagyobb hányadát, töltjük le kedvenc zenénket, levelezünk, vagy csak csevegünk (IRC). Az egyetemista a számítógép-hálózat segítségével jelentkezik vizsgára és állítja össze órarendjét.
A felhasználás a felszín, amit mindenki megtapasztalhat, felhasználhat. A Puskás diáknak ennél többre van szüksége. A hálózatok technikai hátterét, a folyamatokat is meg kell ismerni. Ehhez nyújt segítséget és vezérfonalat ez a tankönyv. Nem törekedhettünk a teljességre, hiszen akkor a jelenlegi terjedelem többszörösére lett volna szükség.
A ma használatos technikai hátteret igyekeztünk bemutatni. De számítani kell arra, hogy a könyv megjelenésekor is lesznek olyan újdonságok, amelyekről szóló ismertetéseknek ezeken a lapokon lenne a helyük, de még nem tudunk róluk.
A tankönyv anyaga egymásra épülő. Egyes fejezetekbe, szakaszokba beleolvasva a tanulás során nem érhetünk el kellő eredményt. Az alapfogalmaktól kezdve folyamatosan haladjunk előre! Ha valaki nincs tisztában az alapfogalmakkal, nem értheti meg a rájuk épülő anyagrészeket. Néhol utalásokat találunk korábban tárgyalt ismeretekre, más tantárgyban tanultakra. Az eredményes tanulás érdekében fogadjuk meg a tanácsot, ismételjük át az adott anyagrészt!
A tananyag leglényegesebb részeit kiemeltük. Nyilvánvalóan nem elég csak ezeket tanulni. Ismétléskor, az ismeretek rögzítésekor és tudásunk ellenőrzésekor van a kiemelésnek fontos szerepe.
Vissza