Előszó a magyar kiadáshoz | 11 |
Előszó | 13 |
Megjegyzések és köszönetnyilvánítások | 15 |
A számítógépes sakk története | 17 |
Az első magyar sakkautomaták: a Török, a Mephisto, és a többiek | 17 |
A számítógépes sakk teoretikusai: von Neumann, Schannon, Turing | 20 |
A nagy számítógépek kora (MAC HACK, CHESS, KAISSZA) | 26 |
A szuper-óriások: BELLE és CRAY BLITZ | 41 |
A mikrók forradalma: SARGON és a többiek | 48 |
Hogyan tanul meg a számítógép nyerni? A stratégiai játékok elmélete | 57 |
A játék ábrázolása | 58 |
A játékszabályok | 59 |
A döntési folyamat | 62 |
A sakkprogramozás | 77 |
A programozás: művészet és technika | 77 |
A programfejletsztés | 77 |
A programszervezés | 78 |
A verem (stack) | 78 |
A BASIC sajátossságai | 68 |
A sakkprogram felépítése az építőkockák elve szerint | 88 |
Az alkotórészek | 88 |
A függőségek | 88 |
Az alapkoncepció | 89 |
A lépésgenetáror - az időfelhasználás szempontjából kritikus téma | 90 |
Kétdimenziós táblaábárzolás | 91 |
Egydimenziós kompakt táblaábrázolás | 92 |
Egydimenziós beágyazott táblaábrázolás | 93 |
A lépésgenerátor a maga egészében | 95 |
Keresés és döntés | 95 |
Az értékelőfüggvény - előzetes áttekintés | 96 |
A minimax-keresés | 97 |
Az alfa-béta algoritmus - a gondolkodás időt takarít meg | 102 |
A nyugalmi állapot keresése | 109 |
Sakk, matt, patt és a nyugalmi állapot keresése | 116 |
Változó keresési mélység | 123 |
Az iterációs keresés - hármat egy csapásra | 125 |
Lépéskiválasztás és lépésrendezés | 132 |
Az állásértékelés | 136 |
Bevezetés | 136 |
Az anyagi értékelés | 140 |
A pozícionális értékelés | 149 |
Segédrutinok | 193 |
Adatbeviteli és -kiviteli rutinok (input-output) | 194 |
A játszma adminisztrálása | 195 |
Az állás bevitele | 196 |
A játszmaciklus | 197 |
A program | 199 |
Az adatstruktúrák és a modulok áttekintése | 200 |
Az alapvető adatstruktúrák | 202 |
Az állásábrázolás | 202 |
A lépésábrázolás | 207 |
A lépéslisták | 208 |
Deklarációk (1-599) | 209 |
A játszmaállás inicializálása és beolvasása | 211 |
A lépésgenerátor (999-1999) | 215 |
Az értékelőfüggvény | 221 |
A lefutás vezérlése | 222 |
Az álláselemzés | 225 |
A gyalog értékelése | 226 |
A tisztek értékelése | 229 |
A király értékelése | 232 |
A mattrutinok | 235 |
A lépések elmélyítése és a verem (4000-4999) | 237 |
Általános segédrutinok (8000-8999) | 242 |
A keresés és a specifikus segédrutinok (5000-6999) | 244 |
A segédrutinok (5000-5999) | 246 |
A keresés (6000-6999) | 250 |
A játékciklus és lépésbevitel | 255 |
Kiviteli rutinok (11000-11999) | 257 |
A változók referencialistája | 258 |
Így sakkozzunk a számítógép ellen | 263 |
Teszteljék sakkprogramjukat | 264 |
Milyen stratégiát? | 264 |
Iniciatív teszt | 266 |
Megnyitástár | 269 |
Pozíciós előnyök és hátrányok | 274 |
Számítási mélység | 276 |
Folyamatos számítás (permanent brain) | 280 |
Király-bástya végjáték | 281 |
Gyalogátváltozások kisebb értékű tisztté | 283 |
Győzzük le a sakkprogramunkat! A nyerés hét aranyszabálya | 284 |
Első szabály: ritka megnyitások | 286 |
Második szabály: megnyitási cselek | 288 |
Harmadik szabály: taktikai bonyodalmak nélkül | 293 |
Negyedik szabály: cserét provokálni | |
Ötödik szabály: csapdák állítása | 295 |
Hatodik szabály: előny esetén végjátékra törekedni | 301 |
Hetedik szabály: a végjátékban tervszerűen cselekedni | |
Mit tanultunk ebből? | 304 |
Függelék | 305 |
A könyvben megemlített programok és sakkszámítógépek jegyzéke | 305 |
Irodalomjegyzék | 306 |
Az említett címek | 306 |
Különbözó címek a számítógépes sakk témájához | 307 |
Címek a stratégiai játékok témájához | 307 |
A DEMOSCHACH program teljes listája | 308 |