Előszó
Az utóbbi évek, évtizedek informatikai robbanása az élet és ezen belül is a gazdasági élet minden területére igen jelentős hatást gyakorol. Az információ igény növekedése egyre bonyolultabb adatszerkezetek és keresőrendszerek kialakítását tette szükségessé. Ennek az óriási adatözönnek az átlátása, a szükséges információk „kinyerése", nem csak az adatokkal hivatásszerűen foglalkozók „kiváltsága" vagy feladata. Ma már egy gazdasági szakembernek is egyre nagyobb szüksége van arra, hogy információ igényét pontosan, szabatosan megfogalmazza egy adott adathalmaz, adatbázis, adatrendszer ismeretében. Ehhez elengedhetetlenül szükséges az adatrendszer logikai struktúrájának és fizikai leképzésének, valamint az adatok elérési lehetőségeinek ismerete
A főiskola számítástechnikai oktatásának második féléve erről szól. Az adatok logikai rendszere a valóságban is rendkívül bonyolult. Ennek teljes átlátása is igen jelentős absztrakciót igényel, az adatszerkezet, az adatbázis tervezése pedig elmélyült elméleti tudást és jelentős gyakorlatot igényel.
Ez a jegyzet ennek az elméleti tudásnak a felhasználói szintű megalapozását hivatott elősegíteni. Ennek a témának az oktatása évtizedes hagyományokra épül, az oktatott anyagot folyamatosan fejlesztettük. Ezt részben az egyre felhasználó közelibb, korszerűbb szoftverek elérhetősége, részben az oktatási módszerek és eszközök fejlődése illetve fejlesztési igénye kényszerítette ki.
Az elméleti alapokat nagyobbrészt előadások formájában adjuk át. Az előadásokon a hagyományos tábla-kréta eszközöket szükségszerűen felváltotta a számítógép, mely az utóbbi években nem csak az adatbázis kezelő és az esettanulmányban vázolt példák megoldásának bemutatásában, hanem a kifejezetten elméleti ismeretek számítógépes prezentálásában is szerepet kapott. Az ismeretanyag folyamatosan bővül, a számítógéppel az előadás tempója felgyorsult, ugyanakkor a kontaktórák száma csökkent. A számítógépen előkészített így előkészített előadás anyag az előadás vázán kívül olyan részleteket, definíciókat is tartalmaz, melynek jegyzetelése gondot jelent a hallgatóság számára.
A jegyzet ebben a szerkezetben kísérleti jellegű, arra szolgál, hogy a hallgató a hallottakat, saját gondolatait beleírja, megpróbál az elmélet alkotó jellegű elsajátítására serkenteni. Tanulás közben szükség lehet kisebb-nagyobb segítségre. A jegyzet célja„ hogy segítséget nyújtson az elméleti anyag jobb megértésében, az előadásokon elhangzottak jegyzetelésében. A megadott feladatok mennyisége lehetőséget ad az elméleti tananyag begyakorlására, készség szintű elsajátítására.
Reméljük, hogy a jegyzet valóban eléri célját és megkönnyíti ezt az elméletileg nehéz ismeretanyag megértését és felhasználását.
Vissza