1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Számítástechnika

A speciális matematikai osztályok részére

Szerző
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 390 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-8497-5
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 13234/II. Fekete-fehér ábrákkal és fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvemet III-IV. osztályos tagozatos tanulók számára írtam. Emellett szakköri füzet is. Bevallom, azt remélem, hogy sokan elolvassák. Az Olvasóról csak azt tételezem fel, hogy ismeri a... Tovább

Előszó

Könyvemet III-IV. osztályos tagozatos tanulók számára írtam. Emellett szakköri füzet is. Bevallom, azt remélem, hogy sokan elolvassák. Az Olvasóról csak azt tételezem fel, hogy ismeri a négyzetgyök, a szinusz és a koszinusz függvényeket, továbbá a fokok átváltását radiánba. Ez kell ahhoz, hogy a gépet igazán sokoldalúan felhasználhassuk matematikai és fizikai problémáinkban, játékkészítésben.
Olyan bevezetőt szeretnék adni a számítógépek használatában, amelyben a számítástechnikai ismeretek kissé háttérbe szorulnak. Inkább különböző matematikai, fizikai és más alkalmazásokat választottam ki. Ezen problémák megoldásához BASIC nyelven írt programokat használunk. Programjaink meglehetősen egyszerűek lesznek, a BASIC-ből csak a valóban fontos elemeket használjuk, de még azokat se mindet. Így például szubrutinokat csak ritkán használunk, mert a legtöbb feladatunk megoldásához nem szükségesek. Emellett a matematika és a fizika olyan területeire kalandozunk el, amelyek messze túlvezetnek a középiskolás anyagon. Ezeket a területeket számítógép nélkül nagyon nehéz lenne (középiskolában) megközelítenünk. Ha viszont a számítógépet a kísérleti matematika eszközének tekintjük, akkor ezekről az új, távoli területekről is sok érdekes információt szerezhetünk. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
Mottó a könyvhöz magyarázattal5
Néhány szó a mítoszokról8
Mottó a számítástechnikai részhez, magyarázattal9
Hogyan használjuk ezt a könyvet?12
Hogyan olvasd a könyvet, ha kevés matematikát tudsz?13
A könyv szerkezete14
Első programjaink16
Bekapcsoljuk a gépet!16
A hálózati kapcsoló16
A K-N kapcsoló használata. VIDEO CUT17
A RESET gomb használata18
Hogyan gépelünk be programokat, adatokat a gépbe?18
Első programunk19
A PRINT utasításról20
Az INPUT utasításról22
A HIBÁS INPUT esete22
A LIST parancsról23
Konvenciók24
Második programunk24
Keretprogram függvények közelítésére27
Bevezetjük a megszakított végtelen ciklust30
Egy kis matematika33
Még egy kis matematika34
Konvenciók a sorszámok helyesírásáról35
Konveciók a kisbetűk használatáról35
Egyenesvonalú egyenletesen gyorsuló mozgás36
A másodfokú egyenlet megoldása számítógépen37
Az osztó-program42
Törlések44
Gyakorló feladatok45
Aritmetikai és számelméleti problémák48
Átlagok számítása48
Játsszunk a ciklusképzéssel53
Számelméleti problémák55
Bevezető55
A tökéletes számok55
Ciklusképzés59
Egy kis filozofálgatás, egy kis történelem59
Ciklusképzés BASIC programjainkban69
FOR-STEP-NEXT ciklus69
Egymásba ágyazott ciklusok71
Eratosztenész szitája72
HAMIS INPUT-tal megállított ciklus74
FOR-NEXT lassító ciklus77
Végtelen lassított ciklus78
Kelepce ciklus79
Feltétellel megállított ciklus79
Az euklideszi algoritmus matematikája80
Programok és algoritmusok83
Programjaink szerkezetéről84
A kínai maradéktétel85
Felgyorsítjuk a programot87
Hogyan ismerjünk fel egy négyzetszámot?89
Hogyan rajzoljunk a számítógéppel?93
A RESET (X, Y) használata100
Számítógép alkalmazása analízisbeli fogalmak kialakítására (sorozatok)103
Számítógép alkalmazása analízisbeli fogalmak kialakítására105
A határérték fogalma106
Határértéket megsejtő programjainkat106
A konvergencia néhány fontos tulajdonsága113
Differenciahányadosok határértéke119
Rekurziók124
Miért fontosak a rekurziók?125
Mit csináljunk, ha van egy rekurziónk és van egy számítógépünk?126
Rekurzió, határérték126
Fibonacci-sorozat. Aranymetszés130
Hogyan szaporodnak a baktériumok?138
Alapprobléma138
Mire jó egy ilyen program?140
Baktériumtenyészetek fejlődése (folytatás)141
Javítjuk a modellt145
Kiértékeljük a tapasztaltakat147
A PRINT @ K, T utasítás148
Oroszlánfogás a Szaharában149
Gyökkeresés oroszlánfogással154
Newton-féle gyökvonó algoritmus156
Bevezető156
Newton-féle gyökvonó algoritmus158
Dupla pontosság, dupla pontosságú gyökvonás161
A pi kiszámolása167
Első nekifutás167
Számolási hibák169
Hibát keresünk kinyomtatással170
Az "igazi" megoldás!171
Mikor kell kerekítési hibáktól félni?172
Milyen gyorsan konvergál egy algoritmus?173
Véletlen szám generálása176
A gép véletlen szám generátora177
Mire használjuk a véletlen szám generátort?178
Függvények183
Függvényábrázolás185
Bevezető185
Függvényábrázolás automatikus normálással190
A gyors, automatikus függvényábrázolás193
Egy kis hangtan194
Egy kis csillagászat195
Függvényvizsgálat200
Néhány egyszerűbb függvény Taylor-sorfejtése203
Mi a Taylor-polinom?204
Taylor-polinomokra vonatkozó egyenlőtlenségek206
Taylor-sorfejtés210
Integrálszámítás213
Az integrál fogalma213
Mire való az integrál?216
Mi a numerikus integrál és mért van rá szükség?217
A téglányösszeg és trapézformula219
Miért jobb a trapézösszeg a téglányösszegnél?222
Fizikai alkalmazások227
Differenciálegyenletek, differenciaegyenetek, fizikai mozgások229
Bevezetés229
Hogyan oldjunk meg egy differenciálegyenletet?231
Fizikai mozgások233
Bevezető233
Fizikai mozgások leírása differenciálegyenletekkel234
Kepler-törvények235
Ballisztikus görbe238
Egy játék: légelhárítás242
Adatkezelés szöveges változókkal247
Adatrendszerek, szövegkezelés249
Bevezető251
Egy kis történelem251
A szótár-program253
Hogyan gyorsíthatjuk az adatkeresést?263
Az ASC függvény264
Hogyan adminisztrálhatunk egy osztályt?274
Molekulasúlyt számolunk276
Játékok279
Játékok281
Mottó a játékprogramokhoz281
Milyen számítógépes játékokat fogunk készíteni?282
Reflexjátékok283
INKEY$285
Ponton mozgatása INKEY$-ral288
Az őrült autós292
Labirintust építünk301
Hibakeresés311
Hibakeresés311
Programellenőrzés mintafeladattal312
Hibakeresés kinyomtatással315
Egy társasjáték: A hibakereső317
Még egy hibatípus318
Kombinatorikus algoritmusok319
Algoritmusok321
Sorbarendezési problémák321
Programok és algoritmusok322
RAM gépek323
A dobozos algoritmus fogalom325
A feladat mérete329
A sorbarendezési feladat330
Buborék algoritmus331
Kártya algoritmus332
Összefésülő algoritmus333
Hogyan gyorsítsuk a programjainkat?336
A matematikus szempontja336
Mitől gyors vagy lassú egy algoritmus?336
Számítástechnikai szempontok338
Függelék341
Programszerkesztés343
Gépismeret + BASIC összefoglaló350
Elemi ismeretek a gépről350
A kazettás egység használata350
Fontosabb parancsok353
Fontosabb utasítások354
INPUT-OUTPUT354
Feltételek, ugratások, ciklusképzés355
Törlések356
Számítógépes grafika357
Egyéb357
Függvények358
Műveletek szöveges változókkal358
INKEY$358
Függvények, számolási sorrend359
Fontosabb hibaüzenetek362
Utasítás-elemzés367
Megjegyzések a számítógépekről367
Bevezetés367
Miért dolgoznak kettes számrendszerben a számítógépek?367
Mi a belső programtárolás?368
Technológia és számítógép368
Hogyan került közelebb a gép az emberhez?369
Mitől magasabb rendű egy nyelv?370
Néhány nehezebb feladat megoldása371

Simonovits Miklós

Simonovits Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Simonovits Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem