Előszó
Részlet:
1. A marketing fogalma, története és jelentősége
Korunk egyik leggyakrabban használt gazdasági Jelszava" a marketing. Elterjedésével és tartalmának pontatlan meghatározásával, félreértelmezésével kettős veszély áll fenn:
- a marketing kifejezés divatszóvá válik, használatával a cégvezetés munkájának korszerű, magas szintű tudományos megalapozottságát igyekszik alátámasztani.
- fogalmi keveredés történik, melynek során azonosítják a marketinget a reklámmal illetve egyenlőségjel kerül a piackutatás és a marketing közé.
Mi a marketing?
Most nézzünk néhány definíciót a kérdés megválaszolására.
- Szűkebb értelemben a marketing olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényének kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt terméket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat.
- Tágabb értelemben a marketing a vállalat egészére kiterjedő - a vevőkkel való azonosulást hangsúlyozó filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketing szempontok domináljanak.
- Kiterjesztett értelemben a marketing minden értékkel rendelkezőjószág (termék, szolgáltatás, eszme, ötlet, érzés stb.) cseréje. Az üzleti, vállalati szférán túl kiterjed olyan nem nyereségorientált területekre is mint pl. oktatás, kultúra, vallás, politika
A WTO (Turizmus Világszervezete) 1975-ben megfogalmazta a marketing lényegét: „A marketing egy vezetési filozófia, amely a turisztikai kereslet igényeinek a kielégítését célozza oly módon, hogy a kutatás, az előrejelzés és a kiválasztás segítségével a vállalat a turisztikai terméket a piacra úgy juttatja el, hogy az számára a lehető legnagyobb hasznot eredményezze."
Állásfoglalásunk szerint a legmegfelelőbb marketing meghatározás:
A marketing egy olyan tudatos vállalati törekvésig.vezetői magatartás, ami a cég piacképességének fejlesztésére irányul és módszereivel, valamint eszközeivel a szükségletek teljesebb kielégítését és a hatékonyabb gazdálkodást szolgálja, helyes végrehajtása esetén eredményezi.
Vissza