1.067.056

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szatíra és humor

Szerző
Grafikus
Budapest
Kiadó: Magvető Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 457 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Minden új, forradalmi korszak megalkotja a maga Enciklopédiáját. Kutatja a szavak értelmét, megállapítja a jelentésváltozásokat. Egy-egy szó új értelmezéséhez visszalapoz a múltba, a történelemben... Tovább

Előszó

Minden új, forradalmi korszak megalkotja a maga Enciklopédiáját. Kutatja a szavak értelmét, megállapítja a jelentésváltozásokat. Egy-egy szó új értelmezéséhez visszalapoz a múltba, a történelemben keresi az analógiát vagy a jellemző eltéréseket.
A társadalmi viszonyok fejlődésével a komikum, a humor és a szatíra szó tartalma is változott. A múlt század végén, de különösen a huszadik században, az évezredek folyamán kialakult sokféle komikumértelmezés időben egymás mellé csúszott, és egyszerre tartották érvényesnek Aristoteles, Hobbes, Darwin, Kant, Jean Paul vagy Bergson elméletét. A dekadens polgári esztétika képtelenné vált a rendszerezésre, összekeverte a fogalmakat, az esztétikai komikumot a fiziológiai ingerrel, a lélektani folyamatot magával a nevetséges tárggyal. Voltak esztétikusok, akik a komikumot kitagadták a művészet és irodalom köréből, mások pedig a humort vagy az iróniát tartották a legmagasabbrendű művészetnek. Ellentmondásokba keveredtek a komikum, szatíra, humor viszonyát illetően is, egyesek tagadták a közöttük lévő kapcsolatot, mások pedig nem láttak lényeges különbséget közöttük. Bizonytalanság fejeződik ki például a humorista szó használatában máig is. Élesen bíráló szatirikust és könnyedén tréfálkozó humoristát egyaránt érthetünk rajta. Vissza

Tartalom

A komikum, a szatíra és a humor szó eredete11
A komikum szó eredete
A szatíra és az irónia szó eredete
A humor szó eredete és jelentésváltozásai
A nevetségesről, a nevetésről általában16
A nevetés fiziológiája
A nevetés fajtái a kiváltó okok alapján
A nevetés az ember sajátja
A komikum (A komikum a szatírában és a humorban)
A nevetést okozóról27
A komikum objektív jellege és ennek tagadása
A komikus hiba30
Elmélete
A komikus hiba létrejöttének körülményeitől függ a hatás
Változatai
A komikus hiba-fajták egymáshoz való viszonya
A komikum mennyiségi változása minőségbe csap át
A komikum fajtái fokozzák egymás nevettető erejét
Az erotikus és politikai motívum szerepe a komikus hatásban
A fölszabadultság érzése
Az újdonság szerepe a komikus hatásban
A komikus mechanizmus45
A mechanizmus a hiba mennyiségi változásának egyik minőségi átcsapása - az ismétlés
A komikus jellem mechanizmusa
A komikus kontraszt54
A komikus kontraszt mibenléte
Meghatározása
Legbonyolultabb formája
A komikum-típusok egymáshoz való viszonya62
A komikum-típusok közötti fokozat
A komikum dialektikája
A komikum határesetei
A komikus hatást elősegítő katalizátorok69
A "környezet" hatása a komikumra
A szándéktalan komikum
A komikum-típusok együttes hatása fokozott nevetést vált ki
A mondanivaló hatása a komikum erősödésére
A komikus hatás függ az ábrázolás módjától
A komikum és az azt hordozó anyag közötti viszony
Összefoglalás
A nevetés lelki folyamata és hatása91
A nevető és a nevetést kiváltó ok viszonya
A fölény
Az esztétikai és nem esztétikai nevetséges viszonya
A pszichikai tényezők kihatása az esztétikai formákra
A komikus hatást kizáró és mérséklő okok a szatírában és a humorban99
A fájdalommentesség elve és a körülötte folyó vita
A fájdalommentesség foka az igazságosságtól függ
Az ábrázolásmód mikéntjétől függ a fájdalommentesség értelmezése
A groteszk és a borzalmas
A komikum a szatírában és a humorban109
A komikum művészi jellegét tagadó nézetek
A humor és a komikum közötti kapcsolat tagadása
A szatíra és humor a komikus valóság művészi tükröztetése
A világnézeti állásfoglalás szerepe a komikum humorrá vagy szatírává válásában
Komikum és valóság120
A komikus és nem komikus ábrázolás közötti hasonlóság
A torzítás mint a valóság meghamisítása
Reális mag a komikumban
Szatíra és világnézet
A polgári esztétika szatíra-elméletei129
A reform-eszmék tükröződése Kölcsey komikumelméletében
A francia szatíra-elmélet forradalmisága - jellemzői
Az angol esztétikai irodalom: a fölény a szatíra lényege
A forradalmi demokrácia eszméi az orosz szatíra-elméletekben
A polgári esztétika a humorról, valamint a humor és szatíra viszonyáról149
A német esztétika szatíra-ellenessége
A humorelméletek haladásellenes tendenciái a német és a magyar irodalomban
A XX. századi polgári esztétika szatíra-ellenessége - a humor a szeretet filozófiája
A szatíra "művészeten kívülisége"
A szocialista esztétika a humorról és a szatíráról160
A szocialista szatíra-elmélet kidolgozásának követelménye a szovjet kritikában
A szocialista szatíra jelentőségének társadalmi okai
A szocialista szatíra élesebb, mint a polgári szatíra
A dogmatizmus káros elmélete elleni vita a szovjet irodalomban
A dogmatizmus két tévedése - a konfliktusmentesség - a pozitív hős problémája, a pozitív és negatív hős komikus ábrázolásának problémája
Az elméleti irodalom kettőssége a dogmatizmus idején - a dogmatizmus a proletárforradalom lényegének tagadása
A társadalmi változások szerepe a humor és a szatíra fejlődésében. Középkor és reneszánsz173
A középkori vallásos szemlélet, mint a szatíra akadálya
A néphumor hatása a kezdődő szatirikus irodalomra
Az egyházellenes szatíra kezdeteinek sajátosságai
Jellegük - a társadalmi állapotok hatása a középkori francia irodalom szatirikus kísérleteire
A francia reneszánsz a szatíra föllendülését idézi elő
A XVI. századi szatíra ellentmondásosságának társadalmi, világnézeti okai - a rabelais-i szatíra kiteljesedésének társadalmi és eszmei föltételei173
A klasszikus polgári szatíra sajátosságai190
A szatíra kialakulásának társadalmi, világnézeti és más előfeltételei
A klasszikus polgári szatíra fejlődési fázisai
Első fázis: A moliére-i korszak jellemzői
A felvilágosodás mint a klasszikus francia polgári szatíra második nagy hulláma
Jellemzői
Az angol társadalmi és politikai viszonyok hatása Swift szatírájának élességére
Világnézeti fölény és társadalmi bázis kapcsolata a szatírában201
A komikus és szatirikus fölény sajátosságai
A világnézet a szatirikus fölény alapja
A társadalmi haladó erők, mint a világnézeti fölény bázisa - a magyar, a német, az orosz történelmi fejlődés sajátosságai és hatása a szatíra kialakulására
A szatirikus fölény és társadalmi bázis problémája az imperializmus korában a polgári irodalomban210
A szatíra élessége attól függ, hogy vajon az író kora legfejlettebb világnézeti álláspontjáról bírálja-e a társadalmat
A polgári szatíra elsekélyesedése a forradalmak győzelme után
Az imperializmus kora a polgári szatíra újabb föllendülését idézi elő
Társadalmi okai
Az amerikai történelem alakulása és Mark Twain szatírája
A szatirikus fölény és társadalmi bázis problémája a polgári irodalomban a fasizmus idején223
A társadalmi helyzet sajátosságai a szatirikus magatartás szempontjából a két világháború között
Az antifasiszta polgári szatíra eszmei fölényének társadalmi okai
Az antifasiszta polgári szatíra imperialista-ellenes vonásai
Az antifasiszta szatíra pesszimizmusának oka a szatirikus fölény sajátossága
Szatirikus fölény és társadalmi bázis problémája a szocialista szatírában237
A polgári és a szocialista szatirikus magatartás és fölény közötti különbségek
A szocialista szatíra témaköre - valamint világnézeti tisztaságának fontossága
A humoros és a szatirikus fölény közötti különbségek. Van-e reakciós szatíra?254
A szatirikus és humoros ábrázolás közötti különbség alapja az író világnézetében keresendő - a szatirikus fölény alapja az osztályszemlélet - a komikus hiba társadalmi jelentősége dönti el, hogy szatirikusan vagy humorosan ábrázolják-e?
Van-e reakciós szatíra?
A rekaciós szatirikus műben az író eszmei tisztázatlansága és az ábrázolás ellentmondásai játszanak döntő szerepet
A komikus tehetetlenségi nyomatéka, sajátossága - a reakciós szatirikus ábrázolás ellen
Az általános emberi normák és a természeti törvények mint a szatirikus (komikus) fölény forrásai265
Az aktuális politikai eszmékből táplálkozó szatirikus fölényről
Általános emberi normák folytonossága a haladó politikai mozgalmakban
Általános emberi hibák és napi aktualitások ábrázolása szatirikus eszközökkel
A nagy szatirikus irodalmak kettős problémaköre
Az irónia273
A kérdés megközelítése. Előzmények
Az irónia két típusa a polgári esztétikában
Az irónia, a szatíra és a humor közötti specifikus különbségek
A szatírában és az iróniában megnyilatkozó fölény közötti különbség
Az ironikus fölény sajátosságainak társadalmi okai
Az irónia fölényének abszolút és viszonylagos típusa
A téma hatása az ábrázolás ironikus vagy szatirikus voltára
Az irónia komikuma
Az álfölényből eredő irónia és gúny típusai
Az irónia egy típusa, mint a reakciós szellemű szatirikus magatartásra való törekvés
A szatirikus és humoros művészi ábrázolás néhány problémája
A fantasztikum mint a szatirikus ábrázolás eszköze295
A fantasztikum fogalma
Fejlődése - mitológiai - népmesei - modern fantasztikum
Tudományos fantasztikum
Fejlődése - a szovjet tudományos fantasztikum homocentrikus jellege - a polgári tudományos fantasztikum pesszimista jellege
Fantasztikum és szatíra - a szatirikus fantasztikum korszerűsége - a valószerűsítés problémái és módjai a szatirikus fantasztikumban
A fantasztikum mint szatirikus allegória és mint katalizátor a szatirikus bírálathoz
Hol kezdődik a fantasztikum határa?
A fantasztikum szerepe a szocialista szatírában - a szocialista szatíra fantasztikumát a társadalom fejlődése hitelesíti
A szatirikus és humoros jellemábrázolás322
A komikus és nem komikus hős egyénítése közötti különbségek
A komikum sajátosságának érvényesülése a jellemábrázolásban
A tragikus szenvedély és a komikus mánia közötti különbség és hasonlóság
A komikus jellen nem változik
A szatirikus ábrázolásban a komikus jellem hibái osztályjellegűek
Az általános emberi a szatirikusan ábrázolt jellemben
A humoros jellem hibái nem osztályjellegűek
A műforma hatása a jellemábrázolásra
A pozitív és negatív hős problémája337
A pozitív hős követelése a szocialista szatírában
E követelések megalapozatlansága - ellentmondásossága
A világirodalom szatíráinak pozitív hősei
A szatirikus művek pozitív hőseinek három fő típusa
A szocialista szatíra élessége és pozitív hőseinek sajátosságai
A pozitív magatartásnak az író alapállásában és mondanivalójában kell tükröződnie
Műfaji problémák355
A komikus (szatirikus, humoros) ábrázoló eszközök a műfaji szabályok megváltozását, módosításait idézik elő
A travesztia358
Típusai
Lényege a behelyettesített motívum és az eredeti közötti kapcsolat
Néhány mesterségbeli fogás
A paródia és a karikatúra367
A paródia-műfaj szerepe kultúrforradalmunkban
Lényege a komikus ábrázolás és újraköltés
A világnézeti alapvetés kihat a paródiák művészi színvonalára
A paródia két fő típusa
A komikum a művészetben és az irodalomban
A szatíra és a humor művészi ágak fölötti jellege
Az anekdota380
Az anekdota és az adoma közötti különbség
Az anekdota humoros jellege
A humoreszk és a novella383
Az ábrázolás mikéntjének szerepe a műforma kialakulásában
Zárszó391
Jegyzetek403
Bibliográfia415
Névmutató439

Szalay Károly

Szalay Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szalay Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Szatíra és humor Szatíra és humor Szatíra és humor Szatíra és humor Szatíra és humor

A borító és néhány oldal foltos. A gerincen ragasztás látható.

Védőborító nélküli példány.

Állapot:
940 ,-Ft
8 pont kapható
Kosárba