kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Szépirodalmi Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 528 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 18 cm x 13 cm |
ISBN: | |
Moralitás, korholás, szatíra | |
A moralizáló, feddő és szatirikus irodalom közötti kapcsolat | |
A nemesi konzervatív ellenállás humorának típusai, komikus bírálat eszmei fölénye | |
A polgári szatíra fejlődési fokozatainak egymás mellé csúszása Orczy és mások munkásságában | |
Haladó szellemű korholó irodalom | |
Az anekdota | 5 |
Vígjáték és röpirat | |
Bessenyei szatirikus törekvései I. | |
Egyéni adottságainak, életkörülményeinek szerepe szatirikus művészetének kialakulásában | |
Valóság és komikus viszonya vígjátékaiban | |
Az írói világnézet hatása az ábrázolásmódra | 21 |
Az első magyar szatirikus regény | |
Bessenyei szatirikus törekvései II. | |
A Tariménes a korabeli magyar irodalomban | |
Előzményei, műformája | |
Leírások, hasonlatok, megszemélyesítések | |
A szatirikus ábrázolás jellegzetességei és ezek okai | 35 |
Maradi szellem és szatirikus látásmód | |
Gvadányi József | |
Világképe és jellleme | |
Művészi és komikus eszközei | |
Eredetiség és utánzás | |
Műveinek kapcsolata a szatirikus irodalom nemzetközi motívumaival, alakjaival | 44 |
Viták és paszkvillusok | |
A nemesség bírálata | |
Az antiklerikális szatíra főbb típusai | |
Társadalmi, lélektani, valláspolitikai okai | |
II. József cenzúrarendelete és az üzleti szellem hatása a paszkvillusirodalomra | |
Az antiklerikális paszkvillusirodalom főbb vitái, alakjai, módszerei, művei. A szatirikus hitvédelem | 57 |
Szentimentalizmus és szatíra | |
A szentimentális eszmény és a szatirikus látásmód elllentéte | |
A magyar szentimentalizmus sajátosságai és a szatíra | |
Világnézet és komikum | |
Csokonai verses szatírái | |
Természettudomány, politikai radikalizmus és szatíra | |
Földi | |
Csokonai | |
Debrecen légköre, a költő jelleme, adottságai | |
Líra, játékosság és komikum | |
Ironikus versei | |
Természettudományos műveltségének hatása világnézeti és szatirikus verseire | |
Nemesi és városi életforma-bírálata | |
Klasszicista jellemrajzai | 91 |
Komikumelmélet és szatirikus epika | |
Csokonai vígeposzai | |
A polgári szatíra fejlődési fokozatai | |
Komikumelmélet és esztétikai tudatosság | |
Műforma és komikus eszközök | |
Valóságlátás Csokonai szatíráiban | |
Vígeposz elmélete és gyakorlata a Dorottyá-ban | |
Komikus ábrázoló módszerei | 113 |
Iskoladrámától jellemkomédiáig | |
A Cultura | |
A Tempefői | |
Jellemrajz és társadalom-bírálat | |
A komikus eszközök egysége vígjátékaiban | |
Az orosz vígjáték és a Tempefői | |
Az Özvegy Karnyóné és a két szeleburdiak | |
A két vígjáték eltérése és szerepük a magyar vígjáték fejlődésében | 121 |
Polgári szemlélet és plebejus népi szatíra | |
Polgáriság és debreceniség hatása Fazekas szatirikus szemléletében | |
Népmese és polgári életfölfogás szerepe a Lúdas Matyi szatirikus jelllegében | |
Szerkezet és komikus hatás | |
A fájdalommentesség elve | |
A befejezés problematikája | |
Kéziratos diákirodalom és a korabali szatíra | 131 |
Felvilágosodás és reformkor határmezsgyéjén | |
Az átmeneti kor három fő típusa a hanyatló szatírában: Verseghy - Virág Benedek | |
Vitkovics a felívelő új hullám felé | 144 |
Szatíra és nyelvújítás | |
A társadalmi viszonyok következtében a szatíra a nyelvújítási harcokbal él tovább | |
Kazinczy szerepe a szatíra fejlődésében | |
A nyelvújítási viták | |
A Mondolat és a Felelet | |
A nyelvújítási szatírák 1820 után | 153 |
A felvilágosodás és nyelvújítás szatíráinak komikus eszközei | |
A komikumról | |
A komikus motívumok nemzetközi jelllege | |
Fölvilágosodás és új komikus formanyelv | |
Bessenyei komikus művészete, sokszínűsége | |
A maradi, köznemesi ízlés és komikus formavilága | |
Bessenyei és Gvadányi stílusának ellentétei és eszmei vonatkozásai | |
A középkori komikus eszközök a tizennyolcadik század vége körül | |
Antiklerikális és nyelvújítási paszkvillusok | |
Természettudomány és komikum | |
Csokonai komikumának gazdag skálája | |
A paraszti komikumról | |
Verseghy komikus ízlésvilága | |
Bajza és az epigramma | |
Szerkezet és komikum összefüggései | |
A korszak komikumtípusainak összefoglalása | 173 |
Esztétika és kritikai irodalmunk a szatíráról és humorról | |
Esztétikai irodalmunk kezdetei | |
Első vita a "könnyű műfaj" és a komoly irodalom között | |
Bajza szatirikus polémiái | |
Az epigrammáról | |
A polgári komikumelmélet körvonalai | 207 |
Kölcsey a komikumról a a szatíráról és a humorról | |
Elméletének korábbi értékelése | |
Új ízlés a "durva komikum" ellenében: polgári, nemzeti és általános emberi vonások komikumelméletében | |
A korabeli valóság és komikum | |
A vígjátékról | |
Humorról és szentimentalizmusról | 223 |
Műforma és kompromisszum | |
Cenzúra | |
A reformnemesség és szatíra | |
Fáy indulása a nemesi mulattatók és diáktréfák világából | |
A megyei élet kórleírása | |
Humor, nevelés és nemesi reformeszmék | |
Fáy a szatirikus bírálat elsorvadásáról | |
A meseműforma és társadalmi kompromisszum kapcsolata | |
Az epigramma hatása meséire | 240 |
Műfajváltás kora | |
A humoros próza előtérbe kerülése | |
Eredetiség, humor, valóságábrázolás | |
Fáy elbeszélései és vígjátékai | |
Fáy és Kisfaludy Károly életének két "vígjátéki konfliktusa" | |
Valószínűtlenség és jellemrajz a romantikus és komikus művekben | |
Általános emberi és aktuális elemek Kisfaludy Károly elbeszéléseiben | |
Vígjátéki elemek prózájában | |
Az előadásmód fejlődése | |
Az aforizma az elbeszélő prózában | 254 |
Jellemhiba és osztálykarakter a vígjátékban | |
Kisfaludy Károly vígjátékai | |
Színház Magyarországon | |
Kisfaludy vígjátékainak újszerűsége, jellemző színhelyeik | |
A szereplők foglalkozása | |
Osztályjellem és emberi hiba aránya vígjátékaiban | |
Jelllemek rajza | |
A víg elbeszélés a húszas és a harmincas években | |
A városiasodás és a humoros prózaműfajok elterjedése közötti összefüggések | |
Új tematika | |
Kovács Pál | |
Az apigonok | 283 |
Vígjáték a harmincas, negyvenes években | |
Vígjátéktípusok a korabeli színpadokon | |
A Kisfaludy-hagyomány | |
Színpad és kritika | |
Jelllem- és politikai vígjáték | |
Nagy Ignác, Vahot Imre, Eötvös | |
A komikus, az álombeli és a népmesei képtelenség | |
Vörösmarty elbeszélései | |
A komikus prózafejlődés iránya és Vörösmarty elbeszélései | |
Fantasztikumok | |
Irrealitás és álom szerepe a víg elbeszélésekben | |
Komikus és álombeli képtelenség viszonya | |
Novelláinak fölépítése | |
A komikus hatás dialektikája | |
Humoros prózájának néhány eleme | 310 |
Humoros és szatirikus életképek | |
Humoros szociográfia | |
Külföldi irodalmi példák | |
Életkép és humoreszk | |
Regény és rövid műformák | |
Életkép és romantika | |
A magyar életképírók | 319 |
Életképtől az új rövid műformák felé | |
Nagy Ignác életképei és elbeszélései | |
Polgári szemlélet és szatirikus szociográfia | |
Romantika és valóságelemek | |
A kávéházi mulattatók | |
Újság-műformák kialakulása | |
Az újszerű ábrázolás | |
Vajda Péter és Boross Mihály | 342 |
Életkép és regény | |
Komikus regénykísérletek irodalmunkban | |
Magyar titkok | |
Hazai rejtelmek | |
Ifjabb Békési Ferenc kalandjai | |
Szatíra, romantika, realizmus | 368 |
"Irányzatosság" és a szatirikus regény | |
Eötvös: A falu jegyzője | |
Világnézetének visszahatása a Karthausi hangvételére | |
A Falu jegyzőjé-nek szerkezete, cselekménye | |
Szatirikus jellege | |
Centralizmus és szatirius fölény | |
Irányzatosság, tantételszerűség és szatirikus megjelenítés | |
Művészi módszerei | |
Antifeudális szatíra, polgári ellenpólus nélkül | 381 |
Érzés és indulat - humor és szatíra a költészetben | |
Petőfi | |
Humorérzéke | |
A védekezés humora | |
Humorának és szatírájának sokszínűsége | |
Életsorának és a humorárnyalatoknak összefüggései | |
Közügyek és egyéni élet | |
A keserű humor | |
Hazafiság és társadalmi haladás: átváltás szatírára | |
A helység kalapácsa | |
Zsánerképek | |
Élesedő szatíra | |
Szatirikus versek - nevettető hatás nélkül | |
Ostorozó versek | |
Forradalom és szatíra | |
Haragvó szatíra | |
Nemzeti szatíra | |
Forradalmi pátosz és szatirikus magatartás | |
Sárosy Gyula | |
Széchenyi eszmeköre reformkori humor | |
Kossuth: forradalmi szatíra | |
Vers és röpirat a forradalmi szatíra fő műformái | |
Reformkori humoristák a forradalomban | |
Indulat és műforma | |
Indulat és hangnem | 417 |
Forradalom után | |
A szabadságharc leverésének hatása a szatíra fejlődésére | |
A szatíra és a humor a politikai és nemzeti ellenállás formái | |
Jellemző műformák: a vicc, az adoma, az anekdota | |
Naptárak és anekdotagyűjtemények | |
Anekdota és tömeglélektan | |
Reformkori humoristák a szabadságharc után | |
Vas Gereben: humorba hanyatló szatíra | 436 |
Önvéd és önvédelem nevetése | |
Arany útja a szatírától a humorig | |
A társadalmi helyzet hatása a komikus, szatirikus irodalomra | |
A forradalom bukásának hatása Arany szatíra- és humorelméletére | |
A "Janus-arcú humor" | |
Egyéniség és életsors | |
Az elveszett alkotmány | |
A forradalom előtti pályaszakasz humora | |
Forradalom és szatíra | |
Nemzetet ostorozó szatírák a forradalom után | |
Pszichikai okok | |
A valóság rajza komikus hangvételű verseiben | |
A szeszélyes humor | |
Zsánerképei | |
Népi, komikus versei | |
A derült humor | |
Petőfi és Arany | 453 |
A nagy magyar szatíra | |
Széchenyi Döblingben | |
Széchenyi reformkori műveinek nevelő, javító célzatú humora | |
Politikai helyzete és a Döblingben írt szatírák | |
Döbling és a szatirikus fölény | |
A Rückblick és a Blick | |
A Nagy magyar szatíra | |
Világnézetének kiteljesedése és radikalizálódása a szatírákban | |
Szerkezet és komikus eszközök | |
Önismeret és humor | |
Szatírái és a korabeli magyar helyzet | 473 |
A kétarcú szatíra | |
A Civilizátor | |
A Világos utáni korszak ellentmondásossága | |
A Civilizátor létrejöttének különleges külső okai | |
Főbb problémakörei | |
Komikus hagyományai | |
Kettős iránya | 489 |
Zárszó | |
A komikus formanyelv néhány jellemző vonása a reformkorban és a szabadságharc utáni időkben | 501 |
Kitekintés | 509 |
Névmutató | 513 |
A védőborító kissé szakadozott, elszíneződött. A védőborító, a borító és a lapélek enyhén foltosak.