Előszó
A Módszertani Intézet feladat az oktatási folyamat, az oktató-nevelő munka didaktikai, módszertani szinvonalának fejlesztése. E feladatok megoldását kivánják szolgálni a szaktárgyi módszertani kézikönyvek, amelyek egy-egy szakmai tantárgy, gyakorlati oktatás módszereit, eljárásait foglalják össze évfolyamonként.
Gyakorló pedagógusaink régi és jogos igényeinek kivánunk eleget tenni, amikor ezen első rendszerező, a gyakorlatot közvetlenül segítő kiadványainkat közreadjuk. Lehetőségeinket figyelembe véve tervezzük szakmánként további szaktárgyi módszertani kézikönyvek megjelentetését - mindenekelőtt: szakismeret, gyakorlati oktatás, anyag- és gyártásismeret szakrajz oktatásához - az új tantervek kiadásának ütemében.
A kézikönyvek megirása szakmunkásképzés területén az első hazai és nemzetközi próbálkozások közé tartozik. Főleg empirikus tapasztalatokat írnak le, amelyek a szakmunkásképző intézetek gyakorlatában általában megtalálhatók. A bevált módszerek, eljárások tartalmaznak olyan törekvéseket, amelyek a tanulói aktivitást fokozó módszertani eljárásokat kívánják érvényre juttatni. Úgy véljük, hogy ezek az ajánlások elsősorban a kezdő pedagógusok számára nyujthatnak jelentősebb segítséget.
E kiadványok szinvonalának emelése érdekében kérjük az intézetek pedagógusait és szakmai munkaközösségeit, hogy próbálják ki és dolgozzák fel a javasolt módszereket. Ennek alapján egészítsék ki saját tapasztalataikkal, megjegyzéseikkel. A továbbfejlesztést mindenekelőtt a tanulói aktivitás, az ismeretek sokoldalú alkalmazása, a tanulók önállóságra nevelése területén alkalmazott módszerekre, eljárásokra és eszközökre, szervezési formákra kivánatos kiterjeszteni. Továbbra is kérjük az intézetek pedagógusainak, vezetőinek támogatását, segítségét a szaktárgyi módszertanok megírásában, bírálatában és az ezektől el nem választható munkában, mint amilyenek a szaktantermek típusterveinek kidolgozása, a szemléltető eszközjegyzékek összeállítása, eszközgyártás, országos tanácskozások, bemutató foglalkozások megrendezése, megtartása.
Köszönetet mondunk azoknak a pedagógusoknak, szakmai munkaközösségeknek és intézet-vezetőknek, akik elfoglaltságuk mellett résztvettek a kézikönyvek megírásában, bírálatában vagy egyéb módon elősegítették azok megjelenését.
Vissza