Előszó
A Módszertani Intézet egyik fontos feladata az oktatási folyamat hatékonyságának emelése, az oktató-nevelő munka didaktikai, módszertani szirtvonalának fejlesztése útján. E feladatok megoldását kívánják szolgálni a szaktárgyi módszertani kézikönyvek, amelyek egy-egy szakmai tantárgy tanítása és a gyakorlati oktatás során alkalmazható módszereket, eljárásokat a tananyag tematikus feldolgozásában évfolyamonként mutatják be.
Gyakorló pedagógusaink régi és jogos igényeinek kívánunk eleget tenni, amikor ezeket a gyakorlatot közvetlenül segítő kiadványokat közreadjuk. Lehetőségeink figyelembevételével - az új tantervek kiadásának ütemében - további szaktárgyi módszertani kézikönyvek megjelentetését tervezzük mindenekelőtt: a szákmai ismeret, a gyakorlati oktatás, az anyag- és gyártásismeret és a szakrajz tantárgyak oktatásához.
A szakmunkásképzés területén e kézikönyvek kiadása az első hazai és nemzetközi próbálkozások közé tartozik. Föleg azon empirikus tapasztalatokat összegezik, amelyek a szakmunkásképző intézetek pedagógiai gyakorlatában általában megtalálhatók. A bevált módszerek és eljárások melleit a könyvek olyan törekvéseket is bemutatnak, amelyek a tanulói aktivitást kívánják fokozottan érvényre juttatni. Ugy véljük, hogy ezek az ajánlások elsősorban a kezdő pedagógusok számára nyújthatnak jelentősebb segítséget.
A kiadványok színvonalának emelése érdekében kérjük az intézetek pedagógusait, szakmai munkaközösségeit, hogy próbálják ki a javasolt módszereket, és az így szerzett észrevételeikről, tapasztalataikról tájékoztassanak bennünket. A módszertani kulturáltság továbbfejlesztését elősegítő javaslataikat mindenekelőtt a tanulói aktivitás fokozására, az ismeretek sokoldalú alkalmazására, a tanulók önállóságra nevelése területén alkalmazott módszerekre, eljárásokra és eszközökre, szervezési formákra vonatkozóan várjuk.
Továbbra is kérjük az intézetek pedagógusainak, vezetőinek támogatását, segítségét a szaktárgyi módszertanok megírásában, bírálatában és az ezektől el nem választható munkában, mint a száktantermek típusterveinek kidolgozása, a szemléltető eszközjegyzékek összeállítása, az eszközgyártás, az országos tanácskozások, a bemutató foglalkozások megrendezése és megtartása.
Köszönetet mondunk azoknak a pedagógusoknak, szakmai munkaközösségeknek és intézetvezetőknek, akik résztvettek a kézikönyvek megírásában, bírálatában vagy egyéb módon elősegítették megjelenésüket.
Mü.M. Módszertani Intézet
Vissza