1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szakrális kommunikáció

A transzcendens mutatkozása

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Typotex Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 254 oldal
Sorozatcím: Társadalmi kommunikáció
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-954-880-0
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A társadalmi térben az egyének tevékenykedése folytán időről-időre sajátos szimbólumegyüttesek kerülnek elénk, melyeket valamilyen konvenció alapján vallásiként ismerünk fel. Szakrális kommunikációról beszélünk, mert az egyén elsődlegesen kommunikáció révén fér hozzá a vallással kapcsolatos felkészültségekhez: ezek segítségével veszi észre a mutatkozó transzcendenst, s ezek adják meg a keretét annak, ahogyan egyének és csoportok a transzcendens felé fordulhatnak. Azáltal, hogy az egyén közösségbe kerül másokkal, tudásokat oszt meg, és maga is birtokolja e megosztott tudás egy készletét. A vallásosság vizsgálata elválaszthatatlan azoktól a kommunikatív helyzetektől, amelyekbe az egyén bonyolódik, és attól a kommunikációtól, amelyet e felkészültség megszerzése érdekében folytat. A kommunikációs perspektívát szándékosan alkalmazzuk az emberi kultúrában meglévő szimbólumegyüttesek vizsgálatára, és a szimbólumalkotó ember felől, azaz az immanens oldalon állva nézzük a transzcendensre... Tovább

Fülszöveg

A társadalmi térben az egyének tevékenykedése folytán időről-időre sajátos szimbólumegyüttesek kerülnek elénk, melyeket valamilyen konvenció alapján vallásiként ismerünk fel. Szakrális kommunikációról beszélünk, mert az egyén elsődlegesen kommunikáció révén fér hozzá a vallással kapcsolatos felkészültségekhez: ezek segítségével veszi észre a mutatkozó transzcendenst, s ezek adják meg a keretét annak, ahogyan egyének és csoportok a transzcendens felé fordulhatnak. Azáltal, hogy az egyén közösségbe kerül másokkal, tudásokat oszt meg, és maga is birtokolja e megosztott tudás egy készletét. A vallásosság vizsgálata elválaszthatatlan azoktól a kommunikatív helyzetektől, amelyekbe az egyén bonyolódik, és attól a kommunikációtól, amelyet e felkészültség megszerzése érdekében folytat. A kommunikációs perspektívát szándékosan alkalmazzuk az emberi kultúrában meglévő szimbólumegyüttesek vizsgálatára, és a szimbólumalkotó ember felől, azaz az immanens oldalon állva nézzük a transzcendensre irányuló kommunikációt. A tanulmányok középpontjában e szimbólumok létrejöttének és fenntartásának közösségi módjai állnak. A kötetben többek között olyan szerzők írásai szerepelnek, mint Willliam R. Alston, Peter Berger, Jürgen Habermas, Niklas Luhmann. Korpics Márta kommunikációkutató, a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Vallásszociológiai Kutatócsoportjának tagja. P. Szilczl Dóra kommunikációkutató, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kommunikáció Intézetének tanára. Vissza

Tartalom

Első rész
Bevezetés
Korpics Márta - P. Szilczl Dóra: Miért kommunikáció, miért szakrális? A téma exponálása a hazai valláskutatásban 11
Miért kommunikáció? 14
A transzcendens mutatkozása 17
A szakrális 19
Mi módon adott az, ami van? 21
Felkészültség: tudás és közösség 22
A kötetben szereplő tanulmányokról, a kötet szerkezetéről 24
Jegyzetek 31
Hivatkozott irodalom 32
Második rész
A szakrális
Quentin J. Schultze: Az „Isten-probléma" a kommunikációkutatásban (Gagyi Ágnes fordítása) 35
Magunkat kutatjuk 39
Ki hallgat kit? 40
A vallási pluralizmus és értelem-újrateremtők 41
Az Isten-probléma három megközelítése 45
Lehetséges irányok a kutatás számára 50
Összefoglalás 52
Jegyzetek 53
Hivatkozott irodalom 53
Aldo Gargani: Vallási tapasztalat mint esemény és értelmezés (B. Erdős Márta és Hamp Gábor fordítása) 55
Jegyzetek 73
Hivatkozott irodalom 73
John Fulton: Tapasztalat, elidegenedés és a vallás antropológiai feltétele (Pálosi Adrienn fordítása)
I. 75
II. 77
III. 81
IV. 88
V. 92
VI. 94
Jegyzetek 96
Hivatkozott irodalom 96
Harmadik rész
A szakrális kommunikációja
William J. Meyer: Privát hit vagy nyilvános vallás? Habermas vallási felfogásában bekövetkezett változás értékelése (András Ferenc fordítása) 101
Habermas korábbi felfogása a vallásról 102
Habermas újabb felfogása a vallásról 104
Értékelés 107
A metafizikai állítások lehetősége 110
Habermas metafizika-tagadásának bírálata 114
Konklúzió 116
Jegyzetek 117
Hivatkozott irodalom 119
Jürgen Habermas: Belső transzcendencia, evilági transzcendencia (Weiss János fordítása)
A közös premisszák 121
A teológiai diskurzus igazságigénye 125
Teológiai ellenvetések 130
Válasz a nem-teológusoknak 135
Jegyzetek 141
Hivatkozott irodalom 141
Armin Kreiner: Párbeszéd és igazság viszonya az egyházban (Vik János fordítása)
Bevezetés 143
A párbeszéd fogalmának tisztázása 143
Az egyházon belüli párbeszéd nehézségei 146
Milyen természetű a vallási igazságok birtoklásának igénye? 148
Kinyilatkoztatás - igazság - bizonyosság 150
Egyháztani következmények 152
Jegyzetek 155
Hivatkozott irodalom 155
Niklas Luhmann: A vallás társadalmi funkciója (Himfy József fordítása)
V. 157
VI. 164
VII. 167
VIII. 170
IX. 177
Jegyzetek 180
Hivatkozott irodalom 184
Negyedik rész
A transzcendens mutatkozása
Eugenio Trias: Gondolatok a vallásról: a szimbólum és a szentség (Dorn Krisztina fordítása)
Értelem és babona 191
A szellem vallása 194
A szimbólum és a szentség 196
A szimbolikus esemény 197
Szimbolikus kategóriák 199
Jegyzetek 201
Hivatkozott irodalom 202
Peter Berger: Vallás: tapasztalat, hagyomány és reflexió (B. Erdős Márta és Hamp Gábor fordítása) 203
Többféle valóság 205
A vallás mint tapasztalat 208
A vallás mint hagyomány 211
Jegyzetek 216
Hivatkozott irodalom 218
William P. Alston: A vallási sokféleség problémája (Gagyi Ágnes fordítása)
Elöljáróban 219
Milyen módon összebékíthetetlenek az MP [misztikus tapasztalat] különböző formái? 220
Összebékíthetők-e egymással a nagy világvallások? 226
A vallási sokféleség mint nehézség a KMP számára 230
Egy válasz a nehézségre 234
A vallási sokféleség valódi episztémikus következményei 238
A KMP tárgyalásának összefoglalása 241
Első és harmadik személyű perceptuális bizonyítékok 242
Tudás Istenről 246
Jegyzetek 248
Hivatkozott irodalom 250
IRODALOM 251
FÜGGELÉK 255
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem