Előszó
A Szakmák kézikönyvét, ezt a hiánypótló könyvet a pályakezdő fiataloknak és szüleiknek ajánlom figyelmébe. Nemcsak azoknak, akik most fejezték be az általános iskolát, hanem azoknak is, akik a...
Tovább
Előszó
A Szakmák kézikönyvét, ezt a hiánypótló könyvet a pályakezdő fiataloknak és szüleiknek ajánlom figyelmébe. Nemcsak azoknak, akik most fejezték be az általános iskolát, hanem azoknak is, akik a középiskola elvégzése után választanak szakmát, hiszen számos szakmában középiskolát végzettek számára is nyílik képzési lehetőség. Hiánypótló ez a könyv, és ezért megjelentetése annak ellenére is célszerű, hogy az Országgyűlés nemrég fogadta el az új szakképzési törvényt, amelynek nyomán fokozatos változások következnek majd be a középiskolákban oktatott szakmák elnevezésében, a képzés szakmai tartalmában, azaz a kiadványban foglaltak hamarosan bővítésre, pontosításra szorulnak majd, az idei beiskolázásnál azonban még érvényesek. Hiánypótló ez a könyv, mivel a pályaválasztás előtt állók többnyire a szakmák egy szűk körét ismerik csak, és ezeknél sincsenek sokszor tisztában, hogy milyen képességeket igényel az adott szakma elsajátítása. Ez a kiadvány az egyes szakmákat bemutatva ismerteti, hogy a képzés során milyen elméleti és gyakorlati oktatási követelményeknek kell a tanulóknak eleget tenniük. A kiadvány az 1993/94-es tanév óratervei alapján közli az elméleti és gyakorlati tárgyak heti óraszámait is, s bár ez a jövőre nézve csak tájékoztatási jellegű, mégis alkalmas arra, hogy a fiatal eldöntse: érdeklődése, képessége mennyire felel meg a szakma által támasztott követelményeknek. (Például egyes szakmák heti 5 óra, mások csak heti 2 óra matematikatanulást igényelnek.) Fontos hangsúlyozni, hogy a fiatalok olyan szakmát válasszanak, amely egyéni érdeklődésüknek, képességeiknek leginkább megfelel, hiszen a munkanélküliség főként azokat a fiatalokat fenyegeti, akik idő előtt otthagyják az iskolát, azaz ún. lemorzsolódók lesznek. Hiánypótló ez a könyv, mivel a szakmai követelmények ismertetésén túl teljeskörűen bemutatja azokat a szakmákat, amelyeket ma a középiskolákban oktatnak és ezáltal a kevéssé ismert szakmák felé is irányíthatja a pályaválasztás előtt állók figyelmét. Emellett a fiatal azt is eldöntheti, hogy adott érdeklődési köréből kiindulva melyik konkrét szakma látszik a legmegfelelőbbnek számára. Az elektromosság iránt érdeklődő fiatal például választhat, hogy bánya-elektrolakatos, villanyszerelő, elektroműszerész, elektrolakatos, autóvillamossági szerelő vagy telefon- és hálózatszerelő szeretne inkább lenni. Már ebből a felsorolásból is látszik, hogy adott érdeklődésű és képességű fiatal számára lehet olyan szakmát találni, amelyet kevésbé, illetve amelyet jobban fenyeget a jelenlegi munkanélküliség. így mindenképpen indokolt a hasonló szakmák esetében is gondosan mérlegelni, hogy a megszerzendő szaktudást milyen munkaterületeken lehet majd hasznosítani. A kiadvány ehhez is segítséget nyújt, mivel felsorolja azokat a munkaterületeket, amelyek az adott szakmájú embereket foglalkoztatják. A fiatal érdeklődésének leginkább megfelelő, ugyanakkor a gazdasági változások közepette leginkább perspektivikusnak látszó szakma kiválasztása után célszerű dönteni arról, hogy melyik iskolában tanulja majd a fiatal a választott szakmát. Ehhez nyújt segítséget a jelen kiadvánnyal együtt megjelenő Országos Pályaválasztási Útmutató, 1994 című kiadvány, amely megyénkénti bontásban, részletesen tartalmazza, hogy az egyes szakközépiskolákban, szakmunkásképző iskolákban és a szakiskolákban milyen szakmákat oktatnak.
Vissza