1.061.872

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szakmai nyelvhasználat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 290 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-19-4189-2
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 41 251.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A hiánypótló mű átfogóan összegzi és rendszerezi a szaknyelvre vonatkozó eddigi kutatásokat és ismereteket; elméleti munkát és egyben módszertani eszköztárat is jelent a felhasználóknak. A szerző foglalkozik a szakmai kommunikáció általános és specifikus kérdéseivel, a szaknyelvek felosztásával, áttekinti a szaknyelvkutatás alakulását, a szakszövegek osztályozását, elemzésük szövegtani hátterét, pragmatikai, szerkezeti, szemantikai, szintaktikai szintjeit. Részletesen vezet végig különféle műfajú és típusú szakszövegek gyakorlati elemzésén, bemutatja a szakmai szókincs jellemzőit, a nyelvhasználati szabályszerűségeket. Rámutat különböző szakterületek nyelvhasználatának főbb jellegzetességeire. A szakmai nyelvhasználat oktatásának keretében tárgyalja a tervezés szempontjait, szaknyelvoktatási tananyagokat és módszereket mutat be, és áttekinti a szaknyelvi vizsgáztatás, valamint tanárképzés kérdéseit.
Gazdag magyar és angol nyelvű példaanyag, fejezetenkénti összefoglalások, valamint... Tovább

Fülszöveg

A hiánypótló mű átfogóan összegzi és rendszerezi a szaknyelvre vonatkozó eddigi kutatásokat és ismereteket; elméleti munkát és egyben módszertani eszköztárat is jelent a felhasználóknak. A szerző foglalkozik a szakmai kommunikáció általános és specifikus kérdéseivel, a szaknyelvek felosztásával, áttekinti a szaknyelvkutatás alakulását, a szakszövegek osztályozását, elemzésük szövegtani hátterét, pragmatikai, szerkezeti, szemantikai, szintaktikai szintjeit. Részletesen vezet végig különféle műfajú és típusú szakszövegek gyakorlati elemzésén, bemutatja a szakmai szókincs jellemzőit, a nyelvhasználati szabályszerűségeket. Rámutat különböző szakterületek nyelvhasználatának főbb jellegzetességeire. A szakmai nyelvhasználat oktatásának keretében tárgyalja a tervezés szempontjait, szaknyelvoktatási tananyagokat és módszereket mutat be, és áttekinti a szaknyelvi vizsgáztatás, valamint tanárképzés kérdéseit.
Gazdag magyar és angol nyelvű példaanyag, fejezetenkénti összefoglalások, valamint fogalomtár is segíti a feldolgozást. A könyv előnye, hogy valamennyi szakágazathoz és modern idegen nyelvhez széles körben alkalmazható. Olyan monografikus összegzést és tematikus rendszerezést kínáló útmutató, amely többfunkciós és sokirányú használatra alkalmas.
A kötetben diák, nyelvtanár, nyelvész, kutató, fordító, a tudományos (szakmai) élet bármely területének képviselője, a szaknyelv bármely használója vagy annak alkotója, sőt a „laikus" olvasó is megtalálja a maga témáját, résztémáját, de egyáltalán nem kizárt, hogy a laikus olvasó is a mű teljességére lesz kíváncsi, hiszen a könyv erényei, nyelvezete és fogalmazása számára is lehetővé teszi a befogadást. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 11
1. AZ ÁLTALÁNOS ÉS SZAKMAI NYELVHASZNÁLAT KÉRDÉSEI 13
l.L A kommunikáció jellemzői 13
1.2. Tranzakció, interakció, cselekvés 15
1.3. A kommunikáció funkciói és nyelvi kommunikációs modellek 18
1.4. A nyelvi kommunikáció környezete, kontextusa 21
1.4.1. Kommunikációs szituáció 22
1.4.2. Nyelvhasználati színtér 25
1.4.3. Beszédhelyzet 26
1.5. Nyelvhasználati változatok 27
1.6. A szakmai kommunikáció alapfeltételei, formái 29
1.6.1. Szakmai beszélőközösség 29
1.6.2. Szakmai beszédhelyzetek tipologizálása 30
Összefoglalás 34
Ajánlott irodalom 35
2. A SZAKNYELV FOGALMA ÉS ÉRTELMEZÉSEI 37
2.1. Szaknyelv és köznyelv 37
2.2. A szaknyelv értelmezései 39
2.2.1. A szaknyelv mint csoportnyelv 39
2.2.2. A szaknyelv mint alnyelv 40
2.2.3. A szaknyelv mint funkcionális stílus 41
2.2.4. A szaknyelv mint nyelvváltozat 42
2.2.5. A szaknyelv mint regiszter 43
2.3. A szaknyelvek felosztása, rétegződése 44
2.3.1. A szaknyelvek horizontális osztályozása 45
2.3.2. A szaknyelvek vertikális tagozódása 45
2.3.3. A szaknyelv rétegződésének többdimenziójú szemlélete 47
Összefoglalás 50
Ajánlott irodalom 51
3. A NEMZETKÖZI ÉS MAGYARORSZÁGI SZAKNYELVKUTATÁS ÁTTEKINTÉSE 53
3.1. A szaknyelvkutatás helye az alkalmazott nyelvészeten belül és kapcsolatai 53
3.1.1. Interdiszciplináris kölcsönhatások 53
3.1.2. Kutatási célok és módszerek 55
3.2. Nemzetközi szaknyelvkutatási irányzatok és eredmények 57
3.2.1. Lexikai, lexikográfiái, terminológiai kutatások 58
3.2.2. Szintaktikai vizsgálatok 60
3.2.3. Funkcionális stilisztikai kutatások 61
3.2.4. Szövegszintű kutatások, kommunikációs vizsgálatok 64
3.2.5. Műfajelemzések 65
3.2.6. Korpuszkutatás 67
3.3. Magyarországi szaknyelvkutatási irányzatok és eredmények 67
Összefoglalás 72
Ajánlott irodalom 73
4. A SZAKMAI NYELVHASZNÁLAT MEGNYILVÁNULÁSA: A SZAKSZÖVEG 75
4.1. A szakszöveg és elméleti háttere 75
4.1.1. Szakszövegfelfogások 75
4.1.2. Szövegtani háttér 77
4.2. A szakszövegek osztályozása 82
4.2.1. Az osztályozás elméleti háttere 82
4.2.2. Szakszövegtipológia 83
4.3. A szakszövegek elemzésének szempontjai 89
4.3.1. Pragmatika 90
4.3.1.1. Beszédhelyzet és tevékenységek 91
4.3.1.2. Információfeldolgozás, háttérismeretek, nyelv és kognitív szerkezet 91
4.3.1.3. Kontextus, téma, koherencia 94
4.3.2. Szövegszerkezet 98
4.3.2.1. Makroszerkezeti egységek 99
4.3.2.2. Mikroszerkezeti egységek 107
4.3.2.3. Szakszövegek szerkezeti egységeinek összefüggései (Trimble modellje) 108
4.3.3. Szemantika 111
4.3.4. Szintaktika, grammatika 114
Összefoglalás 117
Ajánlott irodalom 118
5. SZAKSZÖVEGEK ELEMZÉSE 121
5.1. Szaknyelvhasználati igények 122
5.2. Szituációk, beszédhelyzetek, tevékenységek 124
5.2.1. Szituációelemzés: tárgyalások 125
5.3. Műfajok 127
5.3.1. Műfajelemzés: tudományos publikációk nyelvhasználati kérdései 128
5.4. Szövegtípusok és beszédszándékok, retorikai funkciók 132
5.5. Retorikai funkciók elemzése 133
5.5.1. Definíció 134
5.5.2. Általánosítás 135
5.5.3. Leírás 136
5.5.4. Osztályozás 140
5.5.5. Utasítás 141
5.5.6. Hipotézis 142
5.5.7. Magyarázat 142
5.5.8. Érvek/ellenérvek 143
5.5.9. Vizuális-verbális kapcsolatok 143
5.6. Multimediális nyelvhasználat a kémiában 148
Összefoglalás 151
Ajánlott irodalom 152
6. SZAKSZÓKINCS ÉS TERMINOLÓGIA 153
6.1. A szakszókincs általános lexikai jellemzői és felosztása 153
6.1.1. Általános lexikai ismeretek 153
6.1.2. A szakszókincs felosztása 155
6.2. Pragmatikai jellemzők 158
6.3. Szintaktikai és szemantikai jellemzők 160
6.3.1. Szóösszetételek 161
6.3.2. Affixumok: szuffixumok és prefixumok 162
6.3.3. Jelentésviszonyok 164
6.4. Szóképzési folyamatok 165
6.5. Terminusok, terminológiakutatás, terminológiafejlesztés 167
6.6. A szakszavakkal szemben támasztott követelmények 170
Összefoglalás 171
Ajánlott irodalom 172
7. A SZAKMAI NYELVHASZNÁLAT SOKSZÍNŰSÉGE 175
7.1 Különböző szakterületek nyelvhasználatának jellegzetességei 176
7.2. A szakmai nyelvi kommunikatív kompetencia kulturális vonatkozásai 185
Összefoglalás 187
Ajánlott irodalom 188
8. A SZAKNYELVOKTATÁS TERVEZÉSE 189
8.1. A szaknyelvoktatás általános jellemzői 189
8.2. Szaknyelvi tantervtípusok 191
8.2.1. Tematikus tantervek 192
8.2.2. Lexikai tantervek 192
8.2.3. Grammatikai tantervek 193
8.2.4. Szituatív tantervek 194
8.2.5. Szemantikai funkcionális tantervek 194
8.2.6. Készségközpontú tantervek 195
8.2.7. Feladatközpontú (funkcionális) tantervek 197
8.2.8. Integrált (multifunkcionális) tantervek 197
8.3. Szükségletelemzési modellek 198
8.3.1. A célnyelvhasználati szituáció elemzése 199
8.3.2. Nyelvhasználati kontextuselemzés 200
8.3.3. Nyelvtanulási szituáció elemzése 200
8.3.4. Hiányok felmérése és a kiküszöbölésükhöz szükséges feltételek számbavétele 201
8.3.5. Országos szaknyelvoktatási szükségletelemzés 201
8.4. Célok, feladatok, követelmények 206
8.5. A szaknyelvoktatás fő tartalmi taxonómiái nehézségi szint
és komplexitás szerinti elrendezésben 208
8.5.1. Szövegbefogadás auditív csatornán 208
8.5.2. Szövegbefogadás vizuális csatornán 209
8.5.3. Beszédprodukció 210
8.5.4. írásprodukció 211
8.5.5. Tevékenységek, mikrokészségek, stratégiák 211
8.5.6. Kommunikatív funkciók 213
8.5.7. Lexika 213
8.5.8. Nyelvtan 214
8.5.9. Hangtan 215
Összefoglalás 215
Ajánlott irodalom 216
9. SZAKNYELVOKTATÁSI TANANYAGOK ÉS MÓDSZEREK 217
9.1. A szaknyelvoktatási tananyagok és módszerek általános jellemzői 217
9.2. Szövegek és tevékenységek 218
9.3. Tevékenységek és feladatok szaknyelvoktatási tananyagokban 224
9.3.1. Nyelvtan 225
9.3.2. Lexika, szókincs 226
9.3.3. Kiejtés 228
9.3.4. írott szöveg befogadása (olvasás) 228
9.3.5. Hallás utáni szövegbefogadás (beszédértés) 230
9.3.6. Beszédprodukció 231
9.3.7. írásprodukció 232
9.3.8. Közvetítő készségek 234
9.4. A szaknyelvoktatás tananyagainak (szövegeinek) kiválasztása és elrendezése 237
Összefoglalás 238
Ajánlott irodalom 239
10. SZAKNYELVI VIZSGÁK ÉS ÉRTÉKELÉSI FOLYAMATOK 241
10.1. Értékelés és mérés a szaknyelvoktatásban 241
10.2. A szaknyelvi vizsgák főbb jellemzői 244
10.3. A szaknyelvi vizsgák típusai 245
10.4. Az írásbeli és szóbeli vizsgák sajátosságai és főbb összetevői
(lehetséges vizsgamódén bemutatása) 247
Összefoglalás 250
Ajánlott irodalom 251
11. A SZAKMAI NYELVHASZNÁLATOT FEJLESZTŐ TANÁR 253
11.1. A szaknyelvoktatás színterei és környezeti feltételei 253
11.2. A nyelvtanár szerepei 255
11.3. Szaknyelvoktatás és tanári kompetenciák 258
11.4. Tanárképzés 262
11.4.1. A nyelvtanárokat felkészítő képzés tartalma 262
11.4.2. A szakmai oktatókat felkészítő képzés tartalma 263
Összefoglalás 265
Ajánlott irodalom 266
FOGALOMTÁR 269
BIBLIOGRÁFIA 275

Kurtán Zsuzsa

Kurtán Zsuzsa műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kurtán Zsuzsa könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem