1.060.417

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szakmai fejlesztés, szaktanácsadás, szakértés 7.

Az iskolák szakmai fejlesztése/Felügyelet, szakértői munka

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: MR Komplex Nyomdaipari Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 211 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Sorozatunk hetedik kötete 1994-ben jelent meg, szerzője Bernáth József, címe: Az iskolák szakmai fejlesztése. Közben a sorozat más darabjait már többször is átdolgoztuk, de ez a hetedik kötet... Tovább

Előszó

Sorozatunk hetedik kötete 1994-ben jelent meg, szerzője Bernáth József, címe: Az iskolák szakmai fejlesztése. Közben a sorozat más darabjait már többször is átdolgoztuk, de ez a hetedik kötet mindeddig változatlan maradt. A tananyagban bekövetkezett átrendeződés és az időbeni változások miatt már nem térhettünk ki itt sem az átdolgozás kényszere elől. Könyvünk most két részből áll. Első része a Bernáth József könyvének átdolgozása, amely az eddig szokások szerint főképpen a tanítás közben szerzett tapasztalatok érvényesítését jelenti, másrészt az átrendeződések figyelembevételét.
A szerzőt nem kell bemutatni. Ismerik őt mindenekelőtt szűkebb hazájában Baranyában, de szakírói munkássága, pedagógiai közéleti szereplése révén országosan is. Szakmai felkészültsége, több évtizedes gyakorlati munkássága alatt szerzett pedagógiai és vezetői tapasztalatai szóltak szerzői megbízása mellett. Az sem mellékes szempont, hogy maga is részt vesz konzulensként ebben az új egyetemi képzésben, s ennek okán jól ismeri a résztvevők igényeit. Vissza

Tartalom

Bevezetés7
Az iskolák szakmai fejlesztése (Bernáth József)9
Iskolafejlesztési stratégiák hazánkban9
Teljeskörű központi irányítás9
A reform-stratégiák időszaka9
A közoktatás folyamatos fejlesztése11
Az oktatási-nevelési intézmények öntevékeny fejlesztése-fejlődése12
Szemelvény13
Az oktatás négy alappillére és a permanens tanulás13
Kérdések - feladatok16
A közoktatás modernizálása: rendszerfejlesztés17
Diktatórikus és demokratikus reform17
Reform és/vagy innováció17
A közoktatás modernizációja18
Az iskolarendszer döntő szerepe18
Jelentős oktatáspolitikai célok és törekvések19
Szemelvény22
A társadalom innovációs potenciájának növelése22
Kérdések - feladatok24
A közoktatás modernizálása: iskolai innováció25
Az innováció fogalma26
Az innováció funkciója26
Az innováció főbb jellemzői27
Kísérlet, akciókutatás, adaptáció28
Az iskolai innovációk fajtái s területei29
Az iskolai innováció sikerességének feltételei31
Innovációt engedő-támogató oktatáspolitika31
Innovatív beállítódás és képesség32
Világos elképzelés az innovációról36
A források felkutatása37
A pályázás következményei38
Az iskola innovációs terve39
Diagnózis készítése39
A fejlesztési feladat(ok) kiválasztása40
Pályáztató alapítványok és pályázó iskolák42
Néhány különösen jelentős alapítvány42
Sikeresen pályázó iskolák46
Iskolai innovációs programok a gyakorlatban49
Szemelvények50
A tanulás tanításának tapasztalatai egy községi általános iskolában (Takács Mária)50
Innováció egy különleges terepen (Balatoni Tamásné)53
Világbanki Program a komlói Kazinczy Ferenc Szakközépiskolában55
Kérdések - feladatok58
Pedagógiai szakmai szolgáltatások59
Az önkormányzati pedagógiai szolgáltatás60
A pedagógiai szolgáltatás szerepe, területei60
A szaktanácsadó szakmai tekintély64
Az intézeti szolgáltatások rendszerré szervezése66
A pedagógiai szakmai szolgáltatás néhány kiemelt fontosságú területe66
Továbbképzés66
Közoktatási információk közvetítése68
Igazgatási, pedagógiai szolgáltatás69
Szemelvény70
Vas megye értékelési és mérési rendszerének tervezete70
Kérdések - feladatok72
A mérés, értékelés, vizsgáztatás országos rendszere73
Felelősségmegosztás az értékelésben73
Teljesítménymérések és vizsgarendszer74
Egy hazai és egy nemzetközi teljesítménymérés74
A vizsgarendszer szerepe77
Szemelvény79
A nemzetközi érettségi vizsga tartalma és módszere79
Kérdések - feladatok86
Mérés, értékelés, vizsgáztatás az iskolában87
A tudnivalók szűk csokra87
Néhány alapfogalom87
A pedagógiai mérés, értékelés, vizsgáztatás funkciói89
A viszonyítás problémája92
Belső és külső értékelés93
Mérésmetodológiai követelmények94
A pedagógiai értékelés fázisai96
Tanulmányi és neveltségi mérések, vizsgálatok a gyakorlatban99
Tanulmányi mérések Borsod-Abaúj-Zemplén megyében99
A NAT előmérés Budapesten102
Pedagógiai vizsgálatok104
A tanulók viszonya az iskolához109
Vizsgák, vizsgarendszerek111
A szegedi diagnosztikus vizsgarendszer111
Több szempontú záróértékelés Szabolcsban115
A vizsgaszervezés algoritmusa117
Szemelvények - dokumentumok119
Az iskolai önértékelés (Tompa Klára)119
Kritériumok az iskolai önelemzéshez (Kocsis József)119
Kérdések - feladatok122
Minőségbiztosítás123
Minőségbiztosítás a közoktatásban124
A közoktatási törvény egyik alapgondolata124
Dolgozatok, tanulmányok, könyvek a közoktatási minőségbiztosításról125
Az új feladat fogadtatása126
A minőség és minőségbiztosítás aktualitása126
Hiányos viszonyítási pontok a decentralizált közoktatásban
Több szempontú elszámoltathatóság127
Fenntartók, szülők, tanulók erősödő igényei128
Néhány kulcsfogalom128
Minőség és minőségfajták129
A minőségvédelem fejlődési stációi131
A minőségellenőrzés feladata131
A minőségbiztosítás folyamatos ellenőrzése131
Teljeskörű minőségi menedzsment132
Minőségügyi rendszerek133
Minőségügyi szabványcsalád: ISO-9000133
Teljeskörű minőségbiztosítás a TQM134
Minőségvédelem, -fejlesztés a közoktatásban135
Az oktatási minőségbiztosítás felelősséggel teli szakmai-pedagógiai adaptációi135
A megvalósítási folyamat fő összetevői136
A minőségbiztosítás lehetséges alkalmazási szintjei138
Az intézményi rendszerépítés legfontosabb lépései141
Elhatározás, elkötelezés, megmérettetés141
Az intézmény minőségbiztosítási rendszerének előkészítése142
A minőségbiztosítási dokumentumok kidolgozása143
A rendszer működtetésének elindítása144
Még egyszer a vezető felelősségről144
Dokumentumok146
A minőségbiztosítási rendszer kiépítése a répcelaki Móra Ferenc Általános Iskolában146
X iskola: piackutató kérdőív150
A minőségi körök helye a minőségbiztosítási folyamatban151
A minőségbiztosítási rendszer működése/működtetése a móri Radnóti Miklós Általános Iskolában152
Küldetési nyilatkozat (Iskolánk feladata, küldetése)153
A mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnázium minőségbiztosítási modellje153
Kérdések, feladatok, problémák161
Bibliográfia162
Felügyelet, szakértői munka (Mezei Gyula)173
Az iskolafelügyelet történeti áttekintése173
A kezdetek időszaka173
A tanügyigazgatás és az iskolafelügyelet megszervezése a kiegyezés után175
Az egységes tanügyigazgatási és felügyeleti rendszer kialakulása177
A közoktatási igazgatás, a felügyelet alakulása 1945 után179
Kérdések - feladatok182
A szakértői munka tartalma183
Előzmények: az irányítás és felügyelet viszonya183
Felügyelők helyett: szaktanácsadók - szakértők184
A szakértői munka értelmezéséhez185
A szakértői munka tartalma: pedagógiai - szakmai ellenőrzés186
A szakértő személyisége186
Mit kell tudni az Országos szakértői jegyzékről?188
Az 1994-es miniszteri rendelet188
Újabb miniszteri rendelet 1999-ben189
Ellenőrzési, irányítási szintek a közoktatás szervezetében192
A közoktatás ágazati ellenőrzése192
A fenntartói-irányítói ellenőrzések192
A pedagógiai-szakmai ellenőrzések gyakorlatából194
A szakértői vizsgálat egy lehetséges típusa197
Első szakasz: felkészülés a vizsgálatra197
Második szakasz: az együttműködés kialakítása200
Harmadik szakasz: a vizsgálat elvégzése202
Negyedik szakasz: a vizsgálat összegzése206
Kérdések - feladatok209
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem