A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Könyvünk szerzőjét nem kell bemutatni. Benedek István jól ismert pedagógiai szerző, aki könyveiben midig aktuális közoktatási, pedagógiai témát dolgoz fel, különös tekintettel a vezetéselméletre, a...
Tovább
Előszó
Könyvünk szerzőjét nem kell bemutatni. Benedek István jól ismert pedagógiai szerző, aki könyveiben midig aktuális közoktatási, pedagógiai témát dolgoz fel, különös tekintettel a vezetéselméletre, a kollégiumi nevelésre, és szakértőként szakembere lett a külső ellenőrzésnek, a szakértői munkának is. Egyetemi képzésünkben a kezdetektől részt vesz, konzulensként vezeti csoportjait, sokan ismerik így személyesen is. E könyv megírásával nehéz feladatra vállalkozott. A képzés befejező szakaszához érkezve kellett feldolgoznia a szakmai fejlesztés feladatait, ahogyan ez képzésünkben szokás, „elvárás", annak elméleti alapjait és gyakorlatát. Gyakran kellett visszautalnia a megalapozó tárgy: A vezetés elmélete és gyakorlatában kifejtett ismeretekhez. A jogi, tanügyigazgatási, gazdasági témák után folytatnia kellett a belső tartalmi, nevelési-oktatási feladatokban jelentkező fejlesztő feladatok elemzését. Benedek István könyve első felében a szakmai fejlesztés két nagy területét mutatja be. Ezek:
1.) Az innováció a közoktatásban, az innováció sajátosságai, törvényszerűségei, azok a folyamatok, amelyek a változást gerjesztik, előreviszik, egyszerre adva lehetőséget, keretet és öngerjesztő motiválást a munkához, az intézmény vezetéséhez.
2.) A minőségbiztosítás, ez az új áramlat, amely egyaránt táplálkozik a múltból, legjobb hagyományainkból, és mindezt modernizálja, korszerűsíti az iparból átvett minőségfejlesztés pedagógiai alkalmazásával. A szerző jól ismeri e témák szakirodalmát, a legfrissebb kutatási eredményeket. Kitekintése tágas, és ért hozzá, hogyan kell ezeket feldolgozni, rendszerezni, szakmai útmutatóvá tenni. Ez a szakirodalom nyelvében is új, szokatlan, nehézkes, sok eddig ismeretlen fogalommal, amelyhez ugyan már szereztünk némi jártasságot a vezetéselméleti ismeretekkel, de megértése most sem könnyű. Benedek jól ismeri ezt a nyelvet és segítséget ad olvasói számára is. Könnyebb követni, vele együtt haladni a könyv második felét kitevő két fejezetben. A pedagógiai-szakmai szolgáltatás témája, ebben a szaktanácsadó és a szakértő munkája sajátosan magyar pedagógiai, közoktatás-politikai téma, jól ismert szituációkkal, konfliktusokkal. És ez érvényes a záró fejezetre is, amely a mérés, értékelés, minőségbiztosítás ismeretanyagában kalauzolja olvasóit. Ezekben a fejezetekben mutatja be a szerző, hogy az autonóm iskola a maga belső szakmai fejlesztési feladataihoz honnan és, hogyan kap segítséget, milyen eszközrendszer áll rendelkezésére ahhoz, hogy a fejlesztés eredményeit értékelni, mérni tudja.
Vissza
Tartalom
Bevezető ......................................3
1. fejezet: Innováció a közoktatás intézményeiben ......................................11
1. Mit jelent az innováció? ......................................11
1.1. Az innováció pedagógiai előzményei ......................................12
1.2. Új társadalmi-gazdasági környezet ......................................13
1.3. Feltételek és veszélyek ......................................14
1.4. Az innováció folyamatos változtatás......................................17
2. Konfliktusok a szervezetben......................................21
2.1. A konfliktusok forrásai......................................22
2.2. Konfliktuskezelési stratégiák......................................23
3. A változtatás, a változás menedzselésének folyamata......................................27
3.1. Első lépés: az előkészítés ......................................28
3.2. Második lépés: a fellazítás......................................31
3.3. Harmadik lépés: a változás maga ......................................32
3.4. A negyedik lépés: a megszilárdítás......................................32
3.5. Ötödik lépés: az értékelés visszacsatolás......................................33
4. A vezetői hatalom forrásai ......................................34
4.1. Pozícióból eredő hatalom ......................................35
4.2. Személyiségből eredő hatalom ......................................37
4.3. Tudásból eredő hatalom......................................38
4.4. A befolyásból eredő hatalom......................................39
5. Az innováló vezető......................................41
5.1. Az innováló vezető módszer és eszköztára ......................................42
5.2. Az innováló vezetői attitűdök ......................................43
Összefoglalás......................................45
Szemelvények ......................................45
Kovács Sándor: A nevelésügyi innováció......................................46
Bernáth József: Az iskola innovációs terve ......................................48
Kérdések - feladatok......................................48
II. fejezet: Minőségértelmezés, minőségfejlesztés, szervezeti kultúra.......... 53
1. A minőségfogalmakról, minőségbiztosítás a közoktatásban..............................53
2. Pedagógusmesterség és minőség......................................59
2.1. A vezetési folyamat szakaszai ......................................60
2.2. Beavatkozási pont: a minőségfejlesztés ......................................60
3. A minőségbiztosítás időszerűsége ......................................63
3.1. A minőségbiztosítás és -irányítás célja, feladata......................................65
3.2. A minőségbiztosítás kialakulása......................................67
3.3. A minőségellenőrzéstől a minőségbiztosításig......................................68
3.4. A bevezetés kritériumai ......................................73
3.5. A minőségfejlesztési program célja ......................................73
4. A szervezeti kultúra ......................................77
4.1. Természetes szimbólumok ......................................78
4.2. Mesterséges szimbólumok......................................80
4.3. A szervezeti kultúra metaforái ......................................82
4.4. A szervezeti kultúra típusai ......................................82
4.5. Megjelenési formák a közoktatás intézményeiben ............................................86
4.6. A különbségek értékelése a szervezetben......................................91
4.7. A szakértői tanácsadói stílusok......................................92
Összefoglalás......................................93
Szemelvények......................................95
Bodóczy Dezső: Intézményi önértékelés ......................................95
Horváth Tamásné: A minőségbiztosítás rendszerének kiépítése iskolánkban............99
Kérdések - feladatok ......................................102
III. fejezet: Pedagógiai-szakmai szolgáltatások......................................103
1. Pedagógiai szakszolgálat - pedagógiai-szakmai szolgáltatás..........................103
1.1. Történeti áttekintés a felügyeletről ......................................106
1.2. A szaktanácsadói működés jogi háttere......................................107
1.3. Tartalmi kérdések szabályozása......................................108
2. A szaktanácsadói munka......................................112
2.1. A szaktanácsadás és a felügyelet................................................................112
2.2. A szaktanácsadó státusza......................................112
2.3. A szaktanácsadó feladatai......................................113
3. A pedagógus és a szaktanácsadói szerep.....................................114
3.1. Mit várnak az intézmények a szaktanácsadótól?......................................114
3.2. A szaktanácsadói megbízás ......................................115
3.3. Szaktanácsadói munkaformák ......................................116
3.4. A szaktanácsadó legjellemzőbb feladatai napjainkban...............................118
4. Szaktanácsadás, szakértés.........................,..............................................119
4.1. Szakmai közélet, a szaktanácsadói munka távlatai............................................119
5. A szakértés, a közoktatási szakértő ......................................121
5.1. Szakértő a közoktatási intézményben......................................122
5.2. A szakértői tevékenység idősíkjai......................................123
5.3. A szakértői tevékenység jellemzői......................................123
5.4. A szakértői tevékenység törvényi bázisa......................................125
5.5. Ellenőrzési jogosultság ......................................127
5.6. Szakmai és törvényességi ellenőrzés ......................................127
5.7. Szakértő az ellenőrzési rendszerben ......................................128
6. Követelmények, elvárások rendszere ......................................129
6.1. A szakmai ellenőrzés: minőségi változás......................................129
6.2. A szakértő saját követelményei......................................130
6.3. A megrendelő követelményrendszere ......................................134
6.4. A szakmai szervezetek, egyesületek, szövetségek, szolgáltatók közegében...........................136
6.5. Követelmények, korlátok, választási lehetőségek ......................................137
7. A pedagógiai program vizsgálata......................................139
7.1. Feltételrendszer......................................139
7.2. A térség közoktatás-politikai prioritásai ......................................140
7.3. A tartalmi szempontok, követelmények érvényesülése................................140
7.4. Képesítés, vizsgarend, átjárhatóság......................................140
7.5. Szervezeti, szerkezeti struktúra......................................140
8. A szakértői vizsgálat munkafázisai......................................142
8.1. A felkészülési szakasz......................................142
8.2. A konzultációs szakasz ......................................143
8.3. Az ütemezési szakasz......................................143
8.4. Tényfeltáró szakasz ......................................144
8.5. Egyeztetési szakasz......................................144
8.6. Rögzítési szakasz ......................................144
9. Új karrierek is tervezhetők......................................147
9.1. A mérésügyi szakértő......................................147
9.2. A minőségügyi szakértő ......................................147
9.3. Az akkreditációs szakértő........................................................................147
9.4. A tréningpedagógus ......................................148
9.5. Az óraadó, utazó pedagógus......................................148
9.6. Vezetőtanárok............................................................................... 149
Összefoglalás........................................................................................... 149
Iratminták ................................................................................................ 150
IV. fejezet: Tantervek, értékelés-eredményellenőrzés, vizsgák ......... 155
1. Tantervi alapismeretek ........................................................................ 155
1.1. Rövid történeti áttekintés......................................155
1.2. Az állami tantervek keletkezése......................................156
1.3. A különböző tantervfajták......................................157
1.4. A tantervkészítés alapkövetelmények ......................................158
1.5. A kerettantervekről......................................160
1.6. A tanterv megvalósításának feltételei ......................................165
2. A pedagógiai értékelés fejlesztő szerepe ......................................166
2.1. A pedagógiai értékelés szükségessége - időszerűsége ................ 168
2.2. Az értékelés fogalmi meghatározása ........................................... 169
2.3. Tyler értékelési modellje......................................170
2.4. Az értékelés feladata és funkciói ......................................171
2.5. Az értékelés típusai......................................172
2.6. Az értékelés lényege ......................................173
2.7. Az értékelés fázisai ...................................................................... 175
2.8. A pedagógus értékelési eljárásai .................................................. 176
2.9. Az alternatív iskolák értékelési rendszerei .................................. 179
2.10. Nemzetközi mérés, értékelés...................................................... 180
3. Értékelési, mérési módszerek.............................................................. 183
3.1. A tudásszint mérése...................................................................... 183
3.2. A képességek mérése................................................................... 184
3.3. A neveltségi szint mérése............................................................. 185
3.4. A kísérlet...................................................................................... 190
3.5. A pedagógiai értékelés fázisai ..................................................... 190
3.6. Kutatásmódszertani alapfogalmak......................................192
3.7. A felmérési adatok pedagógiai elemzése......................................195
4. Vizsgák, vizsgarendszerek ......................................198
4.1. A vizsgák és jellemzőik ......................................198
4.2. Tanulmányok alatti vizsgák......................................200
5. A vizsgarendszer......................................202
5.1. Alapvizsga, alapműveltségi vizsga......................................202
5.2. Az érettségi vizsga......................................203
5.3. A vizsgarendszer szakmai és közoktatás-politikai megközelítése....................205
Összefoglalás......................................208
Kérdések -feladatok......................................209
A feldolgozott témakörökhöz tartozó irodalomjegyzék......................................210
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.