Előszó
A Szakmai etika oktatásának célja, hogy megtanítsa a szolgáltató szakmában dolgozó tanulókat az erkölcsös magatartásra, a fogyasztókkal és a munkatársakkal szembeni viselkedés alapvető szabályaira. Olyan tisztességes emberi kapcsolatokat kell ui. kiépíteni a szolgáltató munka végzésekor, amelyek konfliktusmentesek, s egybeesnek a vevők és a vendégek, ill. a vállalatok, végső soron a népgazdaság érdekeivel.
A Szakmai etika az ipari szakmunkásképzésben új tantárgy, amely az 1980-81. tanévtől kezdve kerül bevezetésre. A tantárgy kapcsolata a szakmunkásképző iskolában oktatott valamennyi tantárggyal, célkitűzéséből következik. A szakmai elméleti és gyakorlati tantárgyak azt tanítják, hogy mit és hogyan kell a szakmában megvalósítani, a Szakmai etika viszont azt, hogy milyen emberi magatartással lehet az adott munkát sikeresen elvégezni. Tananyagának tartalma azonban sok szállal kapcsolódik a történelem társadalmi ismeretéhez, a magyar nyelv és irodalomhoz, a testneveléshez, az osztályfőnöki órákhoz, sőt az iskolán kívüli tevékenységekhez is, ahol az erkölcs más és más területeivel, követelményeivel találkozunk. Néha úgy tűnik, mintha átfedés is mutatkoznék, holott legtöbbször az életben felvetődő hasonló jelenségek más és más megközelítéséről van szó.
A Szakmai etika tanulása bizonyos értelemben eltér a többi tantárgyétól. A hangsúly nem szabályok elsajátításán van, hanem mindennapi esetek megbeszélése kapcsán a helyes magatartás, szakmai gyakorlat kialakításán.
Fontos, hogy a szakmák sajátos tapasztalataiból, tipikus jelenségeiből induljunk ki az órákon, és őszintén keressük, hogy az egyes esetekben mi volna az erkölcsileg helyes cselekedet, a követendő magatartás. Lehet, hogy tévedünk vagy másképpen gondolkodunk egy-egy kérdésről. Ilyenkor is mondjuk el véleményünket. A kialakuló vitában kiderül majd, hogy kinek van igaza. De nem biztos, hogy annak van igaza, aki a leghangosabb.
A tankönyv arra törekszik, hogy több vitára alkalmas esetet tárjon elénk. Az első fejezet a szolgáltatóipari szakmák különböző ágaiban jelentkező etikai követelményekkel foglalkozik. Eközben erkölcsi fogalmakkal is megismerkedünk. Aztán arról ejtünk majd szót, hogy milyen ember alkalmas a szolgáltatóipari szakmák elvégzésére és végül azt, hogy hogyan valósíthatjuk meg munkahelyünkön az erkölcsi követelményeket.
Vissza