1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szakképzés-pedagógia

A szakképzés-pedagógia alapkérdései

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Typotex Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 218 oldal
Sorozatcím: Baccalaureus Scientiae Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9664-06-5
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A szakképzés modern korunk egyik alapkérdésévé vált, ezt jelzi a pedagógiai szakirodalom bővülése és megújulása. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézetének munkatársai e folyamat gyorsítása érdekében vállalkoztak e kötet összeállítására. Meggyőződésük, hogy a magyar szakképzés hatékony működésének és folyamatos fejlődésének egyik alappillére a szakmai pedagógus, ideértve a mérnöktanárokat, közgazdásztanárokat, műszaki oktatókat és a gyakorlati képzésben közreműködő szakembereket.

Tartalom

Előszó9
A hazai szakképzés és mérnöktanárképzés kultúrtörténete - Horváth Márton
A magyar szakoktatás kialakulása, fejlődésének folyamata13
A kezdetektől a második világháború végéig13
A háború utáni reformtörekvések a rendszerváltásig16
A rendszerváltás váltásai19
Az egyetemi intézmények hazai alakulása20
A kezdetek és a reformkor utáni fellendülés20
A hazai mérnökképzés a kezdetektől az 1930-as évekig22
A mérnöktanárképzés története a Műszaki Egyetemen25
Ellenőrző kérdések30
Irodalomjegyzék30
Szakképzési rendszer a piacgazdaságban - Benedek András
Szakképzési rendszer a piacgazdaságban31
A szakképzési szerkezet problematikája35
A piacgazdasági átmenet hatása41
A szakképzési funkciók és a képzési szerkezet változása43
Az új szakmastruktúra rendszerjellemzői45
Ellenőrző kérdések48
Irodalomjegyzék48
A tanítási-tanulási folyamat mérnöki szemmel - Kata János
A rendszerszemlélet fő jellemzői49
A tanítási-tanulási folyamat rendszermodellje49
A rendszerszemlélet sajátos követelményei51
Rendszertechnikai módszerek alkalmazása a pedagógiában53
A problémamegoldás lépéseinek bemutatása53
A tananyag elrendezésének tervezése53
A tanítás időbeli tervezése55
Egzakt modellek további alkalmazásának lehetőségei57
Néhány gondolat a műszaki pedagógusképzés jövőjéről60
Ellenőrző kérdések62
Irodalomjegyzék62
Kompetenciák és kvalifikációk a szakképzésben - Balogh Andrásné
Kompetenciák és kvalifikációk a szakképzésben65
Az oktatás 2049-ben65
Didaktikai (tantervelméleti) paradigmák és paradigmaváltások67
Tanterv és módszertan68
A tananyag struktúrája69
Kódolás és átkódolás70
Strukturálás71
A műszaki ismeretstruktúrák. A Sorge-modell71
A műszaki fejlődés kényszerítő ereje73
A munkaszervezet és a szakképzési formák változásai75
A munkaszervezetek átalakulása75
Kompetenciák79
Tantervi generációk81
Komptenecia-irányultság84
Ellenőrző kérdések96
Irodalomjegyzék96
A nevelés és a szakképzés alapvető kérdései - Bábosik Zoltán
Társadalom és nevelés99
Történeti megközelítés99
EU-integrációs szempontok101
A szakképzési formák és pedagógiai célok átalakulása103
A szakképző intézmények főbb funkciói és nevelési feladatai105
A multinacionális vállalatok megjelenésének hatásai105
A társadalmi rétegződés változásai106
Tanuló társadalom, tudástársadalom107
Gazdasági változások és érdekek a szakképzésben107
Pályaorientáció, szakmaválasztás108
Változások a jogi szabályozásban110
A szakképző iskola mint nevelő intézmény112
A nevelés mai elmélete és gyakorlata117
A nevelés elméletének változásai, az antipedagógia gyökerei és csapdái117
A multikulturális nevelés értelmezése121
A multikulturális nevelés dimenziói122
A multikulturális nevelés szintjei124
Végállomás: a posztmodern?125
Egy évtized fő tendenciái125
Ellenőrző kérdések127
Irodalomjegyzék127
Digitális pedagógia - Vig Zoltán
Az oktatástechnika fejlődése129
Pszichológiai alapok132
A befogadás hatékonysága132
A rövid és hosszú távú emlékezet133
Vizuális érzékelés133
Társadalmi, kulturális vonatkozások135
A digitális írástudás135
A digitális szakadék136
Az informatikai kompetencia139
A digitális pedagógia módszerei141
Előadás, szemléltetés (prezentáció)142
A multimédiás taneszközök használata142
A kognitív digitális taneszközök használata143
A digitális projekt144
Online értékelés145
Tanulásirányítás és egyéb kommunikáció145
Gyakorlati alkalmazások az oktatói munkában146
Frontális oktatás elektronikus prezentációkkal146
Tantárgyi honlapok alkalmazása149
Ellenőrző kérdések155
Irodalomjegyzék155
Szakmai kommunikáció, szakmai képzés, nyelvpedagógia - Strucz Zoltán
A nyelvpedagógia és a szaktárgyi pedagógia kapcsolata157
A nyelvészet, a szakmai nyelvművelés a tudományos rendszertanban159
A nyelvi kommunikáció fogalma, csatornái161
A nyelv, a szaknyelv fogalma164
A nyelvi képzettség meghatározói és tartalma168
A magyar nyelv helyzete a világ nyelvei között170
A magyar nyelv jellege173
A szaknyelv és a szaknyelvhasználat175
A szakmai nyelvhasználat megjelenési és megnyilvánulási formái178
A tanár mint előadó: retorikai alapfogalmak180
A tanár mint az írott szövegek alkotója: szövegalkotási alapfogalmak182
A nyelvi szabályozás és a nyelvművelés minőségbiztosítási eszközei185
A szakmai nyelvművelés segédeszközei, forrásai, intézményei186
Magyar nyelvészet, magyar nyelvtan186
Szakmai, szaknyelvi kommunikáció187
Magyar nyelv, idegen nyelv, nyelvek és kultúrák187
Elméleti és gyakorlati nyelvművelési források, segédeszközök187
Nyelvi viselkedés, viselkedéskultúra, protokoll188
Fordítás, tolmácsolás, magyar nyelv, nyelvművelés kapcsolata188
Lexikonok, enciklopédiák, szótárak189
Idegen nyelvű irodalom189
Források a világhálón189
Intézmények189
Ellenőrző kérdések190
A leggyakrabban használt pedagógiai fogalmak - Molnár György
Pedagógiai fogalmak191
Szakmai fogalmak206
Irodalomjegyzék217
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem