Bevezető gondolatok | 9 |
Az oktatás és a szakképzés jövője a nemzetközi jövőkutatási irodalomban | 13 |
A jövő lehetséges társadalmi modelljei | 13 |
Az oktatás és a szakképzés helye, szerepe az egyes társadalmi jövőmodellekben | 20 |
Oktatási és szakképzésfejlesztési stratégiák a világban | 24 |
Japán | 24 |
Amerikai Egyesült Államok | 26 |
Az egyesülő Európa | 29 |
Dél-Afrika | 33 |
A szakképzés társadalmi-gazdasági funkcióinak lehetséges változása | 35 |
A szakképesítést nyújtó középiskolák tanárainak vélekedése a szakképzés továbbfejlesztéséről | 39 |
A kérdéskörök | 39 |
A válaszolók köre | 40 |
A felmérés eredményei | 41 |
A szakképzés reformjának lényege | 41 |
A szakképzés szereplőinek feladatai | 45 |
A szakképzés tartalmának lehetséges változása | 48 |
A felnőttképzés jövőbeni iránya és helye | 54 |
A hazai szakképzés és a fejlett világ közötti eltérés csökkentése | 56 |
A munkavállalók munkaerőpiaci pozícióinak javítása | 63 |
A főbb megállapítások | 67 |
A gyerekek vélekedése a szakképzés nyújtotta lehetőségekről | 71 |
A kérdéskörök | 71 |
A válaszolók köre | 72 |
Általános iskolás gyerekek | 72 |
Középiskolás gyerekek | 74 |
A válaszok - a vélekedések | 76 |
Az általános iskolás gyerekek vélekedése | 76 |
A középiskolás gyerekek vélekedése | 87 |
A főbb megállapítások | 104 |
Az általános iskolás gyerekek vélekedésére vonatkozó megállapítások | 104 |
A középiskolás gyerekek vélekedésére vonatkozó megállapítások | 106 |
A szülők vélekedése a szakképzés nyújtotta lehetőségekről | 109 |
A kérdéskörök | 109 |
A válaszolók köre | 110 |
Az általános iskolás gyerekek szülei | 110 |
A középiskolás gyerekek szülei | 111 |
A válaszok - a vélekedések | 113 |
Az általános iskolás gyerekek szüleinek vélekedése | 113 |
A középiskolás gyerekek szüleinek vélekedése | 132 |
A főbb megállapítások | 150 |
Az általános iskolás gyerekek szüleinek vélekedésére vonatkozó megállapítások | 150 |
A középiskolás gyerekek szüleinek vélekedésére vonatkozó megállapítások | 155 |
A munkaadók viszonya a szakképzéshez | 161 |
A kérdéskörök | 161 |
A válaszolók köre | 162 |
A felmérés eredményei | 164 |
A munkatársak kiválasztásának módjai | 164 |
A munkatársak kiválasztásánál érvényesített szempontok | 167 |
Az új feladatok megoldásakor számításba jöhetők köre | 172 |
A gazdálkodási egységek viszonya a képzés különböző formáihoz | 175 |
A gazdálkodási egységek viszonya a szakképzésben való részvételhez | 179 |
A főbb megállapítások | 184 |
A hazai szakképzés lehetséges jövője | 189 |
Szakképzési jövőváltozatok a nemzetközi fejlődéstendenciák alapján | 189 |
A társadalmi jövőmodellekből következő jövőváltozatok | 189 |
Az egyes országok oktatás- és szakképzésfejlesztési stratégiáiból következő jövőváltozatok | 190 |
Átfogó jövőváltozatok | 192 |
Szakképzési jövőváltozatok a szakképző iskolák tanárainak vélekedése alapján | 196 |
Azonos, eltérő és bizonytalan vélekedések | 196 |
Jövőváltozatok | 198 |
Szakképzési jövőváltozatok a munkaadók válaszai alapján | 202 |
Azonos, eltérő és bizonytalan vélekedések | 202 |
Jövőváltozatok | 206 |
Az általános és a középiskolás gyerekek vélekedése és várakozásai | 209 |
Azonos, eltérő és bizonytalan vélekedések | 209 |
A gyerekek elvárásai a középiskolával szemben | 214 |
Az általános és a középiskolás gyerekek szüleinek vélekedése és várakozásai | 216 |
Azonos, eltérő és bizonytalan vélekedések | 216 |
Szülői elvárások a szakképző iskolával szemben | 220 |
A hazai szakképzés jövőalternatívái és variánsai | 223 |
A szakképzés társadalmi-gazdasági környezete | 223 |
A szakképzés társadalmi-gazdasági funkciói | 226 |
A szakképzés lehetséges rendszerei | 229 |
Komplex alternatívák és variánsok | 232 |
Összegezés | 236 |
Felhasznált irodalom | 239 |