A fényképezés rövid története | 1 |
Bevezetés | |
A fényképezésről általában. Hogyan készül a fénykép, a készülék, a negatív és pozitív eljárás | 6 |
Első rész | |
A fényképezőkészülék | 12 |
Az állványos kamara és alkotórészei | |
Állványok | |
Kazetták | |
Betétek | |
A készülék használata | 16 |
A fényképészeti objektívek | 16 |
Egyszerű objektívek | |
Tájképlencse, Menokellencse | |
Kettős objektívek. Periszkóp, aplanát, nagylátószögű és arckép-objektívek | |
Anasztigmátok | |
Teleobjektívek | |
Objektív-sorozatok | |
A lencsék általános tulajdonságai | 26 |
Gyujtótávolság | |
Fényerő | |
Látókör | |
Képmélység | |
Színi eltérés | |
Asztigmatizmus | |
Fényfoltok | 26 |
Az objektív gondozása | 30 |
A fényszabályozók | 30 |
Irisz, betoló és középpontos rekesz | |
A fényérzékeny lemezek és filmek | 32 |
A fényérzékeny réteg érzékenységi fokok | |
A színérzékenység | |
Fényudvar | |
Lapos és tekercsfilmek | |
A sárga színszűrők | 36 |
A különböző színek fényképezése | |
A fényszűrők hatása | |
Kompenzációs és kontrasztszűrők | |
Kézikamarák | 42 |
A kézikamarák általános tulajdonságai | |
Segédeszközök a kézikamarákon: távolságjelző fokok, képkeresők, vízszintmérő | |
Alapdeszkán kihúzható lapos kamarák | |
Klappkamarák | |
Tükörreflex-kamarák | |
Váltókazetták | |
Lapos és tekercsfilm-kazetták | |
Pillanatzárók - pillanatfelvételek | 56 |
Redőnyzárak | |
Lencsék előtt és között működő pillanatzárók | |
Pillanatfelvételek | |
Anschütz-rendszerű redőnyzárak és azok kezelése | |
A pillanatzárók sebessége | |
Mozgási sebesség | |
Mozgó tárgyak megvilágítási ideje | |
Pillanatfelvételekre alkalmas objektívek és lemezek | |
Kinematográf-felvételek | |
Milyen készüléket használjunk? | 65 |
A kamarák minősége és kivitele | |
A kamarák mérete | |
Alkalmas objektívek | |
Használt gépek | |
A készülék gondozása | 67 |
A felvétel | 68 |
Előkészületek a felvételhez | |
Természetes és mesterséges fényforrások | |
Elővigyázati szabályok a napfényen eszközölt arckép-, tájkép-, épület-, interrieur-, szobor- vagy csillogó tárgy- és pillanatfelvételeknél | |
A lemez megvilágítása, fénymérők, megvilágítási táblázat | |
A felvételnél követendő szabályok | 21 |
Beállítás | |
Éles kép | |
Életlen kép | |
Kettős kép | |
A felveendő tárgy nagysága | |
Haránt képek | |
Tájképfelvételek | 71 |
A leggyakoribb témák | |
Meglátás | |
Plasztikus képek | |
A kép kiválasztása | |
Vonalak vezetése | |
Előtér, középtér, háttér | |
Stafázs | |
Fényfoltok | |
Világítás | |
Tájképfelvételekhez alkalmas lemezek | |
Legalkalmasabb időpont tájképek fotografálására | |
Fényképezés tavasszal, nyáron, ősszel és télen | |
Éjjeli felvételek | 83 |
Arcképfelvételek | 86 |
Felvétel a szobában | |
Objektív | |
Világítás | |
Elrendezés | |
Háttér | |
Beállítás | |
Lemezek | |
Arcképfelvételek szabadban | |
Interieur- (belső) felvételek | 98 |
Zsánerképek | 100 |
Reprodukciós felvételek | 101 |
Különböző felvételek | 104 |
Virág- és gyümölcsfelvételek | |
Márványszobrok, plakettek, pénzek, üveg- és csillogó tárgyak fotografálása | |
Felvételek fénnyel szembe | |
Villámlások fényképezése | |
Panorámafelvételek | 106 |
Stereoszkópfelvételek | 107 |
Felvételek magnéziumfénynél | 108 |
Második rész | |
A sötétkamra | 111 |
A legalkalmasabb sötétkamra | |
Sötétkamra berendezése, piros lámpák, asztal, tálak, lemeztartó állvány, mérőpoharak, palackok | |
Tálak, üvegek tartós jelzése | 111 |
A lemezek és filmek kazettába helyezése | 116 |
Negatív eljárás | 117 |
Előhívószerekről általában | |
Az előhívók anyaga | |
Lassabban és gyorsabban fejlesztő anyagok | |
Előhívók helyesen, túl- és röviden exponált lemezekhez | |
Előhívók: Metol-hydrochinon, Pyrogallus, Glycin, Adurol, Metol, Amidol, Edinol | |
Elválasztott hydrochinon-metol | |
Álló v. tartamelőhívók | |
Állandósító (fixáló) fürdők | 125 |
Közönséges fixálónátron | |
Savanyu fixáló | |
Gyorsfixáló fürdő | |
A kép előhívása | 126 |
Fényhatása a lemezekre | |
Előkészületek a lemezek előhívásához | |
Elővigyázatok a sötétkamrában | |
A láthatatlan kép előhívása | |
A fény iránti érzékenység megszüntetése fixáló-fürdőben | |
Mosás | |
Szárítás | |
Álló előhívás. Hibásan exponált lemezek hívása | |
Röviden vagy túlexponált lemezek javítása az előhívás alkalmával | |
Tekercsfilmek előhívása | |
A negatívon előforduló gyakori hibák | 134 |
Hibás negatívok megítélése és azok javítása | 139 |
Helyesen, röviden és túlexponált, normálisan, röviden és túlhívott lemezek és azok javítása | |
Erősítés, gyengítés | |
A negatív retusálása | 146 |
A lemez hibáinak javítása | |
Arcképretus | |
Fedések | |
A lemez lakkozása | 150 |
Mattlakkozás | 150 |
A mattlakk | |
A lemez tisztítása | |
A lakkal való egyenletes leöntés | |
Hibásan öntött réteg eltávolítása | |
Háttérrajzolás | 150 |
Pozitív eljárás | 154 |
A pozitív papírosokról általában | |
Másolatok készítése | 156 |
Másolókeretek | |
A kép másolása lemezekről és filmekről, | |
Tömör és lágy lemezek másolása | |
Oszlatók | |
Ovál képek készítése | |
Vignetták | |
Másolópapírosok és azok kezelése | 161 |
Celloidin- és arisztipapírosok | |
A papírosok csomagolása | |
Régi és rossz papírosok | |
Tömör és lágy lemezek másolásához alkalmas papírosok | |
A másolatok színezése és állandósítása | |
Színrögzítő- és színező-fürdők | |
Fixáló-fürdő | |
Önszínező papírosok | |
Gevaert-papírosok kezelése | |
Platin-színezés | |
Rhodan-színező | |
Matt-albuminpapírosok | 166 |
Másolás | |
Klórozás | |
Szépiaszínek | |
Aranyfürdő | |
Fekete színek | |
Platinfürdő | |
Fixálás | |
Mosás | |
Dr. Lusztig Zsigmond eljárása | |
Előforduló hibák | |
Előhívópapírosok és azok kezelése | 169 |
Brómezüstpapírosok | |
Csomagolás | |
Megvilágítás | |
Próbamásolat | |
Előhívás, derítés, fixálás, mosás | |
Különféle papírosfajták | |
Gázfénypapírosok | |
Megvilágítás, előhívás, fixálás, mosás, különféle papírosfajták | |
Színezés az előhívásnál | |
Chromál-papírosok | |
Asug-papírosok | |
Cyko-papírtosok | |
Geavert Artos-papírosok | |
Előhívópapírosok színezése | 179 |
Kész képek színezése | |
Barna színezés hideg és meleg eljárással | |
Barna, tégla, kék és zöld színezők | |
Kodak-Royal-papíros barna színezése | |
Diapozitívek készítése | 181 |
Diapozitív lemezek | |
A diapozitív készítése | |
Diapozitívek vetítéshez, ablakképeknek, nagyításokhoz és hibásan fejlesztett negatívok javítására | |
Levonható celloidin- és pigment-papírosok | |
A nagyítás | 182 |
Diapozitív | |
Kézinagyító | |
Beállítható nappali nagyító | |
Vetítő-nagyító készülék | |
A nagyítók szerkezete | |
Nagyított kép beállítása, megvilágítása és előhívása | |
Platineljárás | 185 |
Művészi képek | |
Papírgyártmányok | |
A papíros elraktározása | |
Másolás | |
Előhívás | |
Hideg, meleg, rézkarcfekete és széiahívók | |
Rögzítés | |
Mosás | |
Szárítás | |
Fényesítők | |
Simítás | |
Pigmentnyomás | 190 |
Érzékenyítés | |
Szárítás | |
Másolás | |
Fotométer | |
Egyszeres átviteli eljárás | |
Előhívás, kétszeres átviteli eljárás | |
Papírosfajták | |
Hibák és azok okai | |
Kankovszky Ervintől | |
Bühler-féle pigmenteljárás | 197 |
Az eljárás előnyei | |
Érzékenyítés | |
Másolás | |
Előhívás | |
Lakkozás | |
Papírosfajták | |
Guminyomda | 199 |
A guminyomás elmélete | |
A papíros elkészítése, kész papírosok | |
Festék | |
Gumioldat | |
Krómoldat | |
Felkenés, oszlatás, szárítás | |
Másolás | |
A kép előhívása | |
Röviden v. túlmásolt kép hívása | |
Világos-, közép- és erősszínnyomás | |
Derítőfürdő | |
A papír feltevése többszöri másolásnál | |
Ellentétesebb és lágyabb nyomatok | |
Javítás | |
Fényesítés | |
Höchheimer-féle gumieljárás | 205 |
Érzékenyítés | |
Másolás | |
Előhívás | |
Rögzítés | |
Olajnyomás | 209 |
A papíros elkészítése | |
Másolás | |
Ecsetek | |
Az olajos festék felkenése | |
Részletek kiemelése, tompítása é-s kihagyása | |
Javítás | |
Szárítás | |
Ecsetek tisztántartása | 209 |
Brómolajnyomás | 213 |
Alkalmas brómezüstpapírosok | |
A kép előhívása, eltüntetése | |
A reliefkép festékelése | |
Felhők | 216 |
Felhőfelvételek | |
Felhők bemásolása tájképekbe | |
Pozitív képek retusálása, simítása és fényesítése | 218 |
Képkivágás | 220 |
A képek körülvágása és felragasztása | 221 |
Színes fényképezés | 223 |
Lumiére-féle autochrom lemezek | |
A lemez kezelése sötétkamrában | |
Kazettába helyezés | |
Megvilágítás | |
Előhívás | |
Átfordító fürdő | |
Előhívás (napfénynél) | |
Derítés | |
Hibás kép | |
Oxidálás | |
Erősítés | |
Szárítás | |
Lakkozás | |
Hibák keletkezése | |
A vegyszerekről | 223 |
Műmellékletek (a szöveg végén) | |