1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedési technológia gyakorlatok II.

Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 210 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 334 példányban jelent meg. 25 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Kihajtható melléklettel. Tankönyvi szám: J7-700. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az elmúlt évtized alatt a vasúti közlekedés fokozottabb fejlesztését kísérhettük figyelemmel. Bár az új közlekedéspolitikai koncepcióban lefektetett korszerű vasút kialakításának körvonalai, a... Tovább

Előszó

Az elmúlt évtized alatt a vasúti közlekedés fokozottabb fejlesztését kísérhettük figyelemmel. Bár az új közlekedéspolitikai koncepcióban lefektetett korszerű vasút kialakításának körvonalai, a közeli és távoli jövő egységes alapokon nyugvó (UIC és OSZZSD) feladatait meghatározzák, mégis szükséges lenne a fejlesztés nagyobb ütemű végrehajtására. A modernizálás igen sok létesítmény rekonstrukcióját, illetve újabb berendezések, eszközök, számítógépek, hírátvivő rendszerek építését jelenti. Emellett azonban, sőt ezt bizonyos mértékben megelőzve az üzemszervezést is korszerűsíteni kell. Ez pedig fokozott mértékben igényli az üzemi folyamatoknak korszerű matematikai eszközök segítségével történő elemzését, leírását és a megfelelő matematikai modellek alkalmazását. E tantárgy gyakorlati óráinak keretében a vasútállomásokon és elsősorban a rendezőpályaudvarokon lebonyolódó események, folyamatok, rendszerek vizsgálatával foglalkozunk. Az előző félév előadási óráinak alapulvételével öt kérdéscsoport részletes tanulmányozását tűztük ki célul. Az első részben valamennyi állomásra jellemző tolatási mozgások osztályozásával, időnormáinak megállapításával és a különböző tolatási-technológiai módszerek ismertetésével foglalkozunk. A második rész a rakodóhelyi kocsikiállítások tervezésével, továbbá a teherpályaudvari kocsitartózkodási idő operációkutatási lehetőségeinek bemutatásával foglalkozik. A harmadik rész az állomási vágányok, vágánycsoportok átbocsátó - és rendezőképességének közvetlen számítási módszerrel és a kihasználási index segítségével történő megállapítási eljárásait mutatja be. A negyedik rész a rendezőpályaudvari folyamatok (rendszerek) tömegkiszolgálási elmélet felhasználásával történő vizsgálatát tárgyalja. Ennek keretében foglalkozunk a sztochasztikus, vagyis utóhatásmentes, valamint a korlátos utóhatású (rekurrens) folyamatok, elsősorban érkezési és kiszolgálási folyamatok vizsgálatával és számos példát is közlünk. Az ötödik rész egy teljes berendezéskomplexum, rendezőpályaudvar minden részletkérdésre kiterjedő technológiai folyamatának tervezésével és a különböző berendezések méretezésének kérdésével foglalkozik. Ezt az utolsó részt egyébként tervezési segédlet szinten állítottuk össze és ezzel nagy segítséget kívánunk nyújtani, mind a nappali, mind a levelező hallgatók részére. Vissza

Tartalom

Előszó 3
1. Állomási tolatási műveletek 5
1.1 A tolatási mozgások elméleti alapja 5
1.1.1 A tolatási mozgások időnormái 8
1.1.2 A tolatási időnormák megállapítása empirikus paraméterekkel 8
1.1.3 A tolatási időnormák megállapítása menetdinamikai számítással 16
1.1.4 A tolatások teljes időfelhasználása 19
1.2 Tolatási-technológiai eljárások a kihúzóvágányon 21
2. Árukezelési folyamatok operációkutatási vizsgálata 28
2.1 A teherpályaudvari kocsitartózkodási idő vizsgálata 28
2.1.1 A tartózkodási idő valószínűségi eloszlása a rakodókörzetben 29
2.1.2 A műveleti idő szerepe a kocsitartózkodási idő valószínűségi eloszlásának meghatározásánál 37
2.2 Az árukezelési helyek kiszolgálásának tervezése 42
2.2.1 Az árukezelési helyek kiszolgálásának alapvető összefüggései 42
2.2.2 A kiszolgálási ciklusidő (ütemidő) meghatározása 44
2.2.3 A kiszolgálásra való várakozás idejének meghatározása hagyományos módon 45
2.2.4 Adott állomás árukezelési helyeinek kiszolgálási időráfordítása 45
3. Az állomási teljesítőképesség meghatározása 47
3.1 Az állomási átbocsátóképesség meghatározása 48
3.1.1 Az állomási átbocsátóképesség számítási módszerei 52
3.2 Az állomási vágányok átbocsátóképessége 55
3.2.1 Az állomási átbocsátóképesség meghatározása közvetlen számítási módszerrel 56
3.2.2 Az állomási átbocsátóképesség meghatározása kihasználási index alapján 59
4. Tömegkiszolgálási elmélet a rendezőpályaudvari folyamatok vizsgálatánál 62
4.1 A kocsik rendezőpályudvari feltételes tartózkodási ideje 63
4.2 A rendezőpályaudvari folyamatok és a tömegkiszolgálási elmélet 69
4.2.1 A rendezőpályaudvari folyamatok tanulmányozásának matematikai eszközei 71
4.3 Az érkezési és kiszolgálási folyamat kölcsönhatásának jellege a rendezőpályaudvari rendszerekben 85
4.4 A rendezőpályaudvari folyamatok (rendszerek) tulajdonságának meghatározása 85
4.4.1 Poisson érkező áramlattal és exponenciális kiszolgálási idővel működő rendszer 87
4.4.1.1 A rendszerbe érkező áramlat törvényszerűségeinek vizsgálata 92
4.4.1.2 Korlátos utóhatású (rekurrens) érkezési folyamat vizsgálata 92
4.4.1.3 Korlátos utóhatású (rekurrens) folyamat vizsgálata az érkezési időközök alapján 97
4.4.1.4 Utóhatásmentes érkezési folyamat vizsgálata 103
4.4.1.5 Utóhatásmentes érkezési folyamat vizsgálata az érkezési időközök alapján 103
4.4.1.6 A kiszolgálási idő elemzése 112
4.4.1.7 A vonatok tartózkodási ideje a fogadó-vágánycsoporton 115
4.4.2 Poisson érkező áramlattal és Erlang kiszolgálási idővel működő rendszer 117
4.4.3 Erlang érkező áramlattal és Erlang kiszolgálási idővel működő rendszer 121
4.4.4 Erlang érkező áramlattal és exponenciális kiszolgálási idővel működő rendszer 124
4.4.5 A vágányok mennyiségének számítási módszere 126
5. A rendezőpályaudvar technológiai folyamatának tervezése 132
5.1 A tervezési feladat ismertetése 132
5.2 A rendezőpályaudvar technológiai folyamata 132
5.2.1 A vizsgált rendezőpályaudvar ismertetése 133
5.2.2 A rendezőpályaudvar napi vonatforgalma 134
5.2.3 A rendezés irányának meghatározása 135
5.2.4 A rendezőpályaudvari berendezések rövid ismertetése 136
5.3 A vonatszétrendezés technológiai folyamata 137
5.3.1 A fogadó-vágánycsoport technológiai folyamata 137
5.3.1.1 A fogadó-vágánycsoport vágányainak számítási módszere 139
5.3.2 Hálótervezési eljárás a rendezőpályaudvar technológiai folyamatának vizsgálatánál 146
5.3.2.1 A hálódiagramos tervezés alapjai 146
5.3.2.2 A hálótervezési eljárás típusai 147
5.3.2.3 Hálótervezés a fogadó-vágánycsoport műveleteinek tervezésénél 148
5.3.2.4 A gurítás sorrendjének megállapítása hálódiagramos tervezéssel 150
5.3.3 Az irányvágányok specializációja 163
5.3.3.1 Az egycsoportos vonatok irányvágányai 163
5.3.3.2 A többcsoportos vonatok irányvágányai 164
5.3.3.3 A helyi vágányszükséglet 168
5.4 A gurítódomb technológiai folyamata 170
5.4.1 A gurítódomb teljesítményi mutatói 173
5.5 A vonatok összeállítási folyamata 178
5.5.1 Az egycsoportos vonatok összeállítása 179
5.5.2 A többcsoportos összeállítása 180
5.6 A kihúzóvágány mozdonyszükségletének meghatározása 182
5.6.1 A tolatási körzetek kijelölése 183
5.7 Az állomási helyi kocsiforgalom kiszolgálásának tervezése 183
5.8 Az indító-vágánycsoport technológiai folyamata 186
5.9 A rendezőpályaudvar üzemi terve 189
5.9.1 Az állomás teljesítményi mutatóinak meghatározása 190
Felhasznált irodalom 192
Táblázatok 195
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem