1.062.107

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A felnőttoktatás története Közép-Európában: A II. világháborútól az ezredfordulóig

Előszó

A sorozatszerkesztő előszava
Jelen kiadványunk folytatása A felnőttképzés története Közép-Európában: A felvilágosodástól a II. világháborúig címmel sorozatunk 6. számaként megjelent kötetnek.... Tovább

Előszó

A sorozatszerkesztő előszava
Jelen kiadványunk folytatása A felnőttképzés története Közép-Európában: A felvilágosodástól a II. világháborúig címmel sorozatunk 6. számaként megjelent kötetnek. Tartalmazza az 1998. július 2-4. között Debrecenben megrendezett nemzetközi konferenciajelentősebb anyagait A II. világháborútól az ezredfordulóig terjedő időszak Közép-Európában gazdasági, politikai és társadalmi szempontból igen változatos volt Az itt közreadott cikkek tükrözik ennek a mozgalmas félévszázadnak gazdag tapasztalatait Ezek a változások drámai hatással voltak az ott élő népek életére és az országok sorsát szinte minden tekintetben megváltoztatták és meghatározták. A legdöntőbb momentumok: a fasizmus felett aratott győzelem, a háború sebeinek begyógyítása és Európa talpra állítása, majd a kontinens több mint négy évtizedes megosztottsága, és végül a megosztottság felszámolásának elindulása, a kommunista-totalitárius rendszerek leváltása alapvetően rányomta a bélyegét a művelődési és képzési rendszerekre. Ezek különbözősége és hasonlósága jól tükröződik a kötet tanulmányaiban. A különbözőségeket lényegesen meghatározta, hogy hol mennyire sikerült a hagyományok folytatása, milyen mértékű az állami szerepvállalás és hogyan alkalmazkodott a felnőttképzés a társadalmi és technikai változásokhoz, és hogy milyen háttérintézmények működnek az egyes országokban. A sok különféle tapasztalat sok kérdést vet fel. A különbözőségek alapvető terminológiai problémákat is tükröznek. Vajon ugyanazt értjük-e különböző országokban, más-más nyelven, amikor egyazon dologról beszélünk? A hagyományok és a hosszú megosztottság eredménye, hogyha nincsenek közvetlen tapasztalataink egymás dolgairól, egyes fogalmak és meghatározások akár teljesen más tartalmat is takarhatnak. Vonatkozik ez a felnőttképzés intézményeivel, filozófiájával és tevékenységével kapcsolatos megállapításokra is. Ugyanakkor a változások értékelése is különböző szempontok szerint történik. A terminológiai különbözőségek és átfedések nem a fordítás hibái. A fordító úttörő munkát végzett azáltal, hogy megpróbálta közös nevezőre hozni a sokféle megközelítést Az is izgalmas kérdés, hogy mit tekintünk ma, az egységessé válást megcélzott, de ugyanakkor a regionális szemléletet preferáló folyamatban közép-európainak. Mit jelenthet ebben egymás jobb ismerete és az együttműködés? Különösen a volt szocialista országokban létkérdés ez, mivel itt jelentősen romlottak a felnőttoktatás feltételei az elmúlt évtizedben, és ez akadályt jelenthet az európai harmonizációs és regionalizációs folyamatban. Mindez egyrészt azt jelenti, hogy sok tanulnivaló van egymás tapasztalatából és rengeteg olyan ismeret gyűlt össze, ami másutt is felhasználható. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy még sok olyan téma és szakterület van, amit tanulmányozni és kutatni kell. A kötetben szereplő dokumentum értékű tanulmányok segíthetnek a jövő megtervezésében, a rendszerváltások utáni legfontosabb témák és feladatok meghatározásában, és így a múlt, jelen és jövő közötti szerves kapcsolatok részének tekinthetők. Reméljük, hogy kiadványunk hasznos lesz gyakorló felnőttoktatók, egyetemi hallgatók és kutatók számára a legizgalmasabb kérdések továbbgondolása és új kérdések megfogalmazása céljából.
Basel Péter Vissza

Tartalom

A sorozatszerkesztő előszava6
Előszó7
Összehasonlító és történeti kutatás
Joachim H. Knoll: Az közép-európai felnőttoktatás konvergens és divergens jelenségei - a lényeges strukturális elemek összehasonlító ábrázolása11
Durkó Mátyás - Szabó József: Az ezredforduló andragógiája28
A II. világháborútól 1989-ig
Elke Gruber: Szakmai továbbképzés Ausztriában 1938 és 1945 között44
Hans Altenhuber: Állam és népművelés Ausztriában 1945-1990 között57
Wilhelm Filla: Az osztrák népfőiskolák a második köztársaság kezdetétől 1989-ig72
Renata Cepic - Sofija Vrcelj: A felnőttek iskolájának hozzájárulása a horvátországi andragógia elméletéhez és gyakolatához az 1958 és 1990 közötti időszakban85
Dr. Sári Mihály: Felnőttképzés és művelődéspolitika a "szabadművelődés" korszakában93
Sz. Tóth János: Az utolsó nehéz évektől az új szabadságig. Népfőiskolák Magyarországon 1982-1990 között98
Volker Otto: A német felnőttoktatásnak a népfőiskolák 1945 utáni fejlődése példáján bemutatott fázisai108
Heribert Hinzen: A németországi népfőiskoláknak a második világháború vége és a fordulat éve közötti nemzetközi tevékenysége: a népek közötti kölcsönös megértés és partneri kapcsolatok, szolidaritás és együttműködés, környezet és fejlődés114
Daniela Tatiana Girleanu: A romániai népi egyetemek - kontinuitás és diszkontinuitás130
Jurij Jug: A szlovéniai népi- és munkásegyetemek az 1945-1991 közötti időszakban138
Joze Lipnik: A szlovéniai "esti iskolákban" folyó oktatás147
Milan Kips: A Matica Slovenská és az 1945 utáni felnőttoktatás151
1989-től az ezredfordulóig
Wolfgang Kellner: Az Osztrák Népművelődésügyi Szövetség a 90-es években: a modernizáció útjai és kitérői158
Frantisek Mezihorák: A felnőttoktatás helyzete az ezredfordulón a Cseh Köztársaságban165
Prof. Dr. Ilija Lavrnja - Dr. Anita Klapan: A horvátországi felnőttoktatás 1990-től napjainkig168
Zenon Jasinski: A lengyelországi oktatási intézmények 1990 utáni fejlődése176
Dr. Eugenia Karcz: Az andragógia helye a lengyel pedagógiai tudományok rendszerében182
Dr. sc. Felkai László: Felnőttképzés Magyarországon 1945-től napjainkig187
Pordány Sarolta: Civil szervezetek szerepvállalása a rendszerváltozás utáni magyar felnőttképzésben197
Franz Pöggeler: A német felnőttoktatásnak az 1989/90-ben bekövetkezett fordulat okozta problémái keleten és nyugaton203
Dr. Vida A. Mohorcic Spolar: Felnőttoktatási Keretterv kiindulási szempontjai. A felnőttek oktatásának új perspektívái212
Branka Emersic: A demokratikus állampolgári nevelés 1990 előtt és után225
Metod Cernetic: Az állami befolyásolásának a Szlovén Köztársaság kutatási és fejlesztési munkájára gyakorolt hatásának a csökkentése az 1990-1999-es időszakban236
Milada Brt'ková: A harmadik életkor egyetemei a Szlovák Köztársaságban247
Dr. Viola Tamásová: Szlovákiának az Európai struktúrákban való integrálódásának egyes jelentős tényezője az egész életen keresztül tartó tanulás253
Dokumentumok
Wilhelm Filla: Egy felnőttoktatási történetével foglalkozó szakember Jénában258
Christian Stifler: ESREA-szeminárium "The Social Organization of Popular Adult Education, 1890-1930" ESREA - Vth European Research Seminar Cross-cultural Communication in European Popular Adult Education 5. ESREA kutatási szeminárium, Strobl. St. Wolfgang, 1996. szeptember265
Christian Stifler: A népfőiskola szerepének az oktatási rendszeren belüli önképének 1945 óta végbement változása268
Wilhelm Filla: "Tudományos keleti bővítés" a felnőttoktatáson belül271
Függelék
A többi konferenciaanyag listája274
A sorozatszerkesztő előszava, előszó, valamint összefoglalás angol nyelven277
A sorozatszerkesztő előszava, előszó, valamint összefoglalás német nyelven283
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A felnőttoktatás története Közép-Európában: A II. világháborútól az ezredfordulóig A felnőttoktatás története Közép-Európában: A II. világháborútól az ezredfordulóig
Állapot:
1.940 ,-Ft
16 pont kapható
Kosárba