Előszó
A játékos képzés azon szakaszával foglalkoznak a könyvben közölt szakcikkek, melyek a tudatos játék kialakításának alapját képezik. Mint ahogy az alapfeltételek /fizikai képességek/ megszerzése az alapelemek oktatásának és magasabb szintre vitelének nélkülözhetetlen megelőzője, úgy a játékelemek a játékrendszerek /taktika/ alapjait jelentik.
A csapatjáték kialakításának fokozatai tehát: a megfelelő fizikai képességek kialakítása, ezekhez a képességekhez a korszerű alapelemek /technika/ megtanítása, begyakorlása és tudatos alkalmazása, majd a játékelemek elsajátítása.
A támadásban és védekezésben megvalósítható játékelemeket az oktatásban szét kell választani, de az elsajátítás után az együttes gyakorlás már nélkülözhetetlen. A módszertani fokozatok betartása feltétlenül indokolt, de a védő jelenléte a támadás gyakorlásakor már elengedhetetlen, s fordítva ugyanennek kell megtörténnie.
A játékelemek kiválasztására a mérkőzésen - tehát az alkalmazásra - fel kell készíteni a játékosokat. Ez igen fontos része a ma játékos képzésének.
A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a mi játékos képzésünkben itt mutatkozik óriási lemaradás. Az iskolai tanterv előírja a játékelemek oktatását, gyakoroltatását. A játék elemzése egy támadó és egy védő lehetőségeinek vizsgálatával kezdődik, majd fokozatosan áttér a nagyobb létszámú egységek játék-elemzésére. A játékelemek oktatása, tehát már a testnevelési óráknak is kötelező anyaga. Elsajátítása és főleg alkalmazása feltétlenül a sportköri foglalkozásokon történik, illetve kellene, hogy történjék.
E könyvvel segítséget szeretnék adni az edzőknek és a testnevelő tanároknak egyaránt, hogy a játékelemek oktatásával a korszerű játékos képzés ismereteit széles alapokon megismerhessék és tanítványaiknak, játékosaiknak átadhassák.
Vissza