A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Közlekedési Múzeum Évkönyve X.

1896-1996

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A 100 éve alapított nagy múltú intézmény története egy kicsit az ország története is. Létrejöttét a múlt század ipari forradalma, a vasút fejlődése alapozta meg. Jelentősen fejlődött az egész... Tovább

Előszó

A 100 éve alapított nagy múltú intézmény története egy kicsit az ország története is. Létrejöttét a múlt század ipari forradalma, a vasút fejlődése alapozta meg. Jelentősen fejlődött az egész ország. Növekedett a lakosság létszáma. Megindult a polgárosodás folyamata. A múlt század végére Budapest világvárossá fejlődött. Ipara, kereskedelme, építészete és közlekedése révén Európa fővárosainak méltó társává vált. A munkamegosztásban bekövetkezett változások eredményeként emelkedett az ipari és a szolgáltató ágazatokban foglalkoztatottak száma. A leglátványosabb fejlődés a közlekedés területén mutatkozott, különösen a vasútnál. Az első magyarországi vasútvonal átadásának 150. évfordulóját az idén ünnepeltük. A MÁV megalakulása után felgyorsult a magyarországi vasútvonalak építése. A vasúti közlekedés fejlődése azonban nem csuk a közlekedés színvonalát javította, hanem egy sor iparágat is fellendített, illetve új iparágakat hívott létre; szénbányászat, kohászat, járműgyártás. A vasút térhódítása az építészet területén a híd- és alagútépítésben is változásokat hozott, hiszen olyan technikai megoldásokat kellett alkalmazni, amire korábban nem volt példa. Hosszú alagutak, nagyteherbírású hidak tervezése és kivitelezése igazi kihívás volt a kor mérnökei számára. A hajózásban a vitorla lassan háttérbe szorult, és a folyókon, tengereken a gőzerő vette át a szerepét. Bár a közutak építése hazánkban igencsak vontatottan haladt, a 19. század első feléhez képest a 20. század hajnalára a kiépített útjaink hossza is jelentősen megnövekedett. A műszaki fejlődésen túlmenően az emberek élete is megváltozott, életük felgyorsult. Egyre többen utaztak és egyre messzebbre, az utazás egyre szélesebb rétegek életformájává vált, akár pihenés, akár munkavállalás céljából történt az. E sokrétű változás és látványos fejlődés bemutatása méltán kapott helyet az 1896. évi millenniumi ünnepségeken. A Városligetben rendezett kiállításon Magyarország a világnak és önmagának is bemutatkozott. A kiállítás egyik legimpozánsabb csarnokában állították ki a vasút és a közút fejlődését, külön csarnokban pedig a hajózás, a kikötőt építészet és a folyamszabályozás fejlődését illusztráló tárgyakat. A gazdag tárgyi anyagot térképekkel, fényképekkel egészítették ki. A mai Közlekedési Múzeum létét annak a hihetetlenül lelkes és hozzáértő gárdának köszönhette, amely az anyagot összegyűjtötte, de talán még nagyobb érdeme volt. hogy egységes gyűjteménnyé szervezte. Korábban is történt már kezdeményezés műszaki, illetve vasúti múzeum létrehozására, de a siker elmaradt. A millenniumi bemutató azonban az érdeklődést és az erőket a gyűjtemény együttartása felé terelte. Báró Dániel Ernő kereskedelemügyi miniszter engedélyezte a múzeum megalapítását. A korábbi múzeumszervezés fő mozgatóját, Banovits Kajelúni nevezte ki az intézmény vezetőjének. A magyar Közlekedési Múzeum megépítése azért is kiemelkedő jelentőségű, mert Európában ekkor még a közlekedési gyűjtemények nem önálló múzeumokként léteztek, hanem a nagy műszaki múzeumok részeként, vagy a nemzeti múzeumok vállalkoztak egy-egy közlekedési ág bemutatására. A budapesti Közlekedési Múzeum mindenekelőtt az egész magyar közlekedés fejlődését és akkori állapotát mutatta be, kiegészítve a legfontosabb nemzetközi anyaggal. Vissza

Tartalom

Előszó................................ 5
I. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum története és vezetőik életútja 1896-1996 között
Dr. Molnár Erzsébet: Az első 50 év: Banovils Kajetán, Geduly Gyula, Samarjay Lajos... 7
Dr. Mészáros Balázs: A Közlekedési Múzeum története 1946-1967 között............... 7
Dr. Czére Béla: A Közlekedési Múzeum munkássága 1967-1979 között................. 19
Veress István: A Közlekedési Múzeum munkássága 1980-1990 között ............. 39
Katona András: A Közlekedési Múzeum munkássága 1990-től........................... 63
II. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum gyűjteményeinek kialakulása, fejlődése..........................93
Dr. Czére Béla: A múzeum gyűjteményeinek fejlődéstörténete.....95
Szabó László: Az út-híd gyűjtemény..................................... 101
Kócziánné, dr. Szentpéteri Erzsébet: A géperő nélküli járműgyűjtemény ........107
Bálint Sándor: A gépjárműgyűjtemény fejlődése...............................123
Dr. Frisnyák Zsuzsa: A vasúti gyűjtemény.................................... 141
Merczi Miklós: A városi közlekedési gyűjtemény...............................159
Dr. Bíró József: A hajózási gyűjtemény száz éve..................................167
Szabó Attila: A Közlekedési Múzeum repüléstörténeti és űrhajózási gyűjteménye........185
Dr. Eperjesi László: Az archívum.......................................203
Barkóczi Jolán - Tisza István: A Közlekedési Múzeum tudományos szakkönyvtára........ 223
Dr. Czene Valéria: Személyi számítógép használata a könyvtári tevékenységben ......... 215
III. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum tudományos és közművelődési tevékenysége.......................241
Kócziánné, dr. Szentpéteri Erzsébet: Tudományos munka a Közlekedési Múzeumban.... 243
Kovácsyné. dr. Medveczki Ágnes: Megemlékezés a közlekedés millenniumi kiállításáról 259
Dr. Berta István - Gáspár János: A közművelődésért................................286
IV. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum épületének története és a műtárgyvédelem...................287
Hüttl Pál: A Közlekedési Múzeum épületének 100 éves története...............................289
Elekfy Péter - Tóth Károly: Műtárgyvédelem, restaurálás, raktározás a Közlekedési Múzeumban 307
V. RÉSZ
A Közlekedési Múzeum filiáléi................................................. 317
Kócziánné, dr. Szentpéteri Erzsébet: A parádi Kocsimúzeum.............................. 319
Merczi Miklós: A Földalatti Vasúti Múzeum..................................... 325
Szász Tamás: A nagycenki Múzeumvasút és szabadtéri kisvasúti járműkiállítás......... 329
Dr. Mészáros Balázs: A Kossuth Múzeumhajó............................. 335
Szász Tamás: Végvízállomástól a paksi Vasúti Múzeumig.......................... 341
Szabó Attila: A Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti és Űrhajózási Állandó Kiállítása.......... 347
Szentesi Zsuzsanna: A múzeumban dolgozók névsora........................... 355
Mellékletek...................................................... 359
Rövid tartalmi összefoglaló, előzetes közlemények (magyar, angol, német nyelven)
363
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem