1.063.250

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szabályok az iskolában

Magatartáskezelés, fegyelem, biztonságos tanulási környezet

Szerkesztő
Fordító
Lektor

Kiadó: Szabad Iskolákért Alapítvány
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 127 oldal
Sorozatcím: SZIA-könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 21 cm
ISBN: 978-963-87908-4-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv ismét új témát hoz a hazai pedagógiai szakirodalomba. A SZIA-könyvek sorozat szerkesztésekor mindig két szempont érvényesül. Egyrészt az, hogy olyan témával foglalkozzunk, amelyről nincs... Tovább

Előszó

Ez a könyv ismét új témát hoz a hazai pedagógiai szakirodalomba. A SZIA-könyvek sorozat szerkesztésekor mindig két szempont érvényesül. Egyrészt az, hogy olyan témával foglalkozzunk, amelyről nincs vagy kevés hazai szakirodalom áll rendelkezésre, másrészt, hogy mindezt olyan kiadványokkal tegyük, amelyek segítségével a tanítók, tanárok hétköznapi gyakorlatukban tudnak boldogulni. Ilyen könyv volt Spencer Kagan Kooperatív tanulás című könyve (melynek első kiadását az Önkonet kiadó az Alapítvány szakmai közreműködésével hozta létre), ilyen Diane Heacox Differenciálás a tanításban, tanulásban és ilyen Kristen Nicholson-Nelson A többszörös intelligencia című könyve is. A Szabályok az iskolában című kiadványunk azonban fontos jellemzőkben különbözik is az eddigiektől. Ez a könyv olyan átfogó - a pedagógus munkáját minden pillanatban befolyásoló - témát dolgoz fel, mely nem egyszerűen egy tanulásszervezési eljárás, hanem a nevelés állandó, kikerülhetetlen velejárója.
Két külföldi kiadványra épül: Kathryn Brady, Mary Beth Porton, Deborah Porter, Chip Wood: Szabályok az iskolában, valamint Bili Rogers: Osztálytermi viselkedés című könyvére. E két könyvnek erősen tömörített, adaptált és szerkesztett változata. Koherenciája merőben új, s ez az adaptáló alkotószerkesztő. Fehér Márta érdeme. A téma megközelítése személyközpontú, a szabályokat mint a társadalmi együttélés nélkülözhetetlen velejáróit értelmezi, fontosnak tartja, hogy a diákok részt vegyenek azok kialakításában, valamint azt is, hogy belsővé tegyék őket. Sok-sok részletre tér ki a könyv, igen aprólékosan elemzi az osztályteremben előforduló különböző helyzeteket, problémás eseteket, nehezen kezelhető viselkedési formákat. Vissza

Tartalom

A kiadó előszava 9
A szerkesztő előszava 10
Bevezetés - kinek a szabályai? 12
Mire vállalkozik ez a könyv? 12
A szabályok képviseletének és a fegyelem fenntartásának két jól ismert módja 13
Egyre nehezedő kihívások 16
Tanári magabiztosság és tekintély 16
Nem csak személyiség kérdése 16
Új osztály, új tanév: a magatartás-kezelés alapozó szakasza 18
„A szokások tulajdonságokká válnak" (Ovidius) 18
A diákok aggodalmai 18
Az első találkozás a diákokkal 19
Első találkozás a nehezen kezelhető, „rossz hírű" osztállyal 19
A diákok nevének megtanulása és használata 21
Ültetés és csoportalkotás 21
Ha nem működik az ülésrend 22
Mindenekelőtt: a nyugalom és rend megteremtése az osztályban 22
A csendjel bevezetése 23
Csendjel vizuális jelzéssel, például a kéz felemelésével 23
Csendjel hangjelzéssel, például csengettyűvel 23
Csendjel erősebb hangjelzéssel a szabadban, például sípjellel 24
A csendjel használatának gyakorlása 24
Az osztályban zajló megbeszélések, beszélgetések szabályai 24
Minden nap beszélgetőkörrel kezdődik 24
A naponta, rutinszerűen ismétlődő iskolai feladatok gyakorlása 25
Modellezés és gyakorlás, amíg a mindennapos feladatok végrehajtása
automatikussá nem válik 25
Egy példa: az osztály csendben vonul a folyosón 26
Közös szabályalkotás 27
Magatartás-szerződés 27
Az osztályegyezmény: a magatartás-szerződés létrehozásának lépései 27
Közös jogaink 28
Kötelességeink a jogainkból fakadnak 28
A tanár személyes viszonya a szabályokhoz 28
A szabályok ismertetése a diákokkal 29
Milyen eredmények várhatók a gyerekekkel közösen alkotott szabályok bevezetésétől? 29
A közös szabályalkotás előkészítése az osztályban 29
Bízzunk a diákokban, hogy felismerik a szabályok szükségességét 30
Világítsunk rá az iskolai munka és a szabályok összefüggéseire 30
A vágyak és a tervek megfogalmazása 30
Mi van akkor, ha egy diáknak nincs sem vágya, sem terve? 31
Ugyanaz - más megfogalmazásban 31
Ha a gyerek rövidebb távon gondolkodik 31
Hogyan tervezhetnek a nagyobb gyerekek? ...31
Szülői elvárások 31
A szülő jobb szakértője saját gyerekének, mint a tanár 32
Hozzuk létre a szabályok első változatának listáját! 32
Segítsük a diákokat abban, hogy pozitívan fogalmazzák meg a szabályokat! 32
Sok szabályból kevés szabályt! 33
Osztályszabályok 34
Beszélgetés arról, hogy mit jelent az alapszabály 34
Beszélgetés arról, hogy milyen hatása van annak, ha betartjuk a szabályokat 34
Beszélgetés arról, hogy melyik szabályt nehéz betartani 35
Hogyan segíthetik egymást a gyerekek a szabályok betartásában? 36
A szabályok közreadása, életbe léptetése 36
Szabályok - működés közben 37
Életre kelnek a szabályok 37
Vizuális emlékeztetés a rutinokra és a szabályokra 37
Működő szabályok - első sikerek 38
A szabályok gyakorlásának stratégiája 38
Különbség a modellezés és a szerepjáték között 38
A mindennapi viselkedésmód modellje 39
A modellezés lépései 39
Első példa: egymásra figyelés (2. osztály) 40
Második példa: valaki elkésik (7. osztály) 41
Rögtönzés a modellezésben 42
A szabályok konszolidációja és fenntartása 42
A tanár állandó modell, a diákok mindig figyelik 43
A szabályok és az osztályközösség 43
Amikor új tanuló érkezik tanév közben az osztályba 43
A magatartás-kezelés és a fegyelem fenntartásának nyelvezete 44
Csak semmi formalitás! 44
A tanár nyelvhasználatának ereje 45
A három E: erősítő, emlékeztető, eligazító nyelvhasználat 45
Az erősítő nyelvhasználat 45
Az emlékeztető nyelvhasználat 45
Az eligazító nyelvhasználat 46
A dicséret és biztatás közti különbség 46
Nyelvhasználati tanácsok 47
Legyünk természetesek, ne manipuláljunk 47
Minden szavunk legyen egyszerű és világos 47
Alacsony beavatkozási szintet használjunk 47
Legyünk kemények, ha szükség van rá 48
Ne agresszíven, hanem asszertíven 48
A munkakapcsolat helyreállítása 48
Ne tegyünk fel álkérdést, ha utasítani akarunk 48
Várjuk el a legjobbat 49
Felkérés együttműködésre 49
Legyünk őszinték 49
Mindig őrizzük meg a humorérzékünket 50
A tanári nyelvhasználat fejlesztése 50
A fegyelem fenntartása 51
A diákok lecsendesítése az osztálytermen kívül az óra előtt 51
Az óra első három perce 51
Késők 52
Az osztály figyelmének irányítása 53
A figyelem verbális irányítása 53
A tanár mozgása 54
A figyelem irányításának non-verbális jelzései 54
Szemkontaktus 54
A vizuális típusú diákok figyelmének fenntartása 55
A csoport figyelmének újra fókuszálása 55
A zavaró magatartás kezelése az órán 56
A magatartás-kezelés és a fegyelmezés módszerei 56
Ha diákok közbekiabálnak, beszólnak vagy beszélgetnek 56
Tudatos figyelmen kívül hagyás 57
Taktikai szünet 58
Non-verbális emlékeztetés 58
Vonatkoztatás (leíró jelzés) 58
Követési idő 58
Magatartási utasítás 58
Emlékeztetés a szabályra 58
Felvezetés 58
Elterelés 58
Konkrét kérdések 59
Irányított „választás" 59
„Választás" és következmény 59
Leállítás, részleges egyetértés, újrafókuszálás 59
Részleges egyetértés 60
Asszertív megjegyzés, felszólítás, utasítás 60
Utasítások 60
Az órai tevékenységek közötti átmenetek (munkaformaváltás) 61
A zajszint 61
A tanár hangja 62
A partneri hang megtanítása kicsiknek (5-7 éveseknek) 62
A zajmérő 63
Visszajelzés 63
Tanári segítség kérése önálló munka közben 64
Az óra lezárása 65
A szabályszegés, a fegyelem megsértésének következményei 67
A szabályszegés háttere 67
Mit kérdezzünk magunktól, amikor tanítványaink fegyelmezetlenek, megsértik a szabályokat? 67
A magatartás következményei (büntetés?) 67
A büntetés és a magatartás következménye közti különbségek 69
A következmények alkalmazása 69
Lehiggadási idő 71
Késleltetett következmények 73
Órán kívüli, négyszemközti beszélgetés a diákokkal 75
Ha a diák nem akar maradni óra után 77
Visszatartás (az iskolában töltött idő meghosszabbítása) 78
A diákok külseje: ruházat, ékszerek 80
Iskolai problémák megoldása a szülők bevonásával 81
Nehezen kezelhető, magatartási nehézségekkel küzdő gyerekek 84
Vitatkozó és provokáló magatartás 84
A figyelemzavar 84
A figyelemzavaros diákok segítése 85
Figyelemfelhívó, provokatív viselkedés 86
Mi a diák célja magatartásával?
Nehezen kezelhető, értelmi, magatartási nehézségekkel küszködő gyerekek tanítása 91
Eset szupervízió 92
Az egyéni magatartási terv kidolgozásának fő elemei 93
Helytelen vagy „csúnya" beszéd és káromkodás 96
A káromkodás mint szófordulat 98
Az indulatok kezelése 100
Történet a düh kezeléséről 100
Magunk és mások frusztrációja, dühe 101
Saját dühünk megértése 101
„Kijöttem a sodromból" 102
Hogyan fejezzük ki dühünket? 104
Dühös, kiborult diákok 105
Agresszív diákok 106
Frusztrált, dühös, agresszív szülök 107
Amikor a dolgok nehezen mennek: nehéz osztály, nehéz idők - a pedagógusok közti
kollegiális támogatás lehetőségei 110
Nehéz osztály, küszködő tanárok 110
A segítség felajánlásának nehézségei 110
„Nekem semmi problémám sincs ezzel a..." 111
Kollegiális támogatás: stresszkezelés és a nehézségekkel való megbirkózás 111
A strukturált kollegiális támogatás 112
Kollegiális akcióterv kidolgozása nehezen kezelhető osztály esetén 113
Megbeszélés az osztályban a fegyelmi helyzetről kolléga támogatásával 114
Kollegiális segítség súlyos fegyelemsértés esetén 115
Zaklatás, megfélemlítés az iskolában és a probléma kezelése 117
felelősségre vonás konferencia módszerrel .119
A kollegiális támogatás más területei 121
új tanár az iskolában 121
Kezdő tanár 121
Helyettesítő tanár 122
A mentorálás mint választható lehetőség 122
Panaszkodás: a tanár frusztrációjának és gondjainak meghallgatása 123
A mentorálás folyamata 123
A probléma elemzése 124
Célkitűzés 124
Visszajelzés 124
Elválás 124
A kollegiális támogatás működtetése 125
Szükségletelemzés és kollegiális támogatás 126
Hivatkozott irodalom 127
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem