Tartalom
"Milyennek képzellek el téged, kedves olvasó?Azt képzelem rólad, hogy nap mint nap tapasztalod, mennyire könnyű rábeszélni, és mennyire körülményes és küzdelmes ma meggyőzni embereket - legyenek azok a munkatársaid vagy a mentoráltjaid, a tanítványaid vagy éppen a gyerekeid. Ebben szeretnék segíteni - a meggyőzésben, a mögötte lévő tudatos munkában. Nem a történettípusok és történetmesélési technikák sablonját követem, hanem téged, a mesélőt helyezlek a történetmesélés középpontjába.
Megnézzük, hogyan szabadulhatsz vegyes, egymásnak akár ellentmondó érzéseid és gondolataid fogságából, ez után pedig hat történetmesélési képességet, illetve készséget veszünk sorra, a fejlesztési lehetőségekkel együtt - mintegy kirajzolva az utat, amin meggyőző történetmesélővé válhatsz. Olyan út lesz ez, amelynek megtétele közben nemcsak a mesélésről tanulsz sokat, hanem magadról is.
Bízom benne, hogy e könyv nyomán a megfelelő történeteket tudod majd elmondani, megfelelő módon, a megfelelő helyen és időben, a megfelelő célközönségnek. A pozitív és fenntartható jövő érdekében."
"A vezetők, akik végigkísérnek ennek a könyvnek a lapjain, a legkülönfélébb üzleti, tudományos és nonprofit területekről érkeznek; valamennyien változást csiholók. Titkuk, hogy miközben élet és halál kis és nagy dolgairól mesélnek, nem az elérendő változásra összpontosítanak, sokkal inkább az emberre, emberekre, akiknél a pozitív változást el akarják érni. Példájukkal téged is erre bátorítalak.
Történeteik nem a képzelet szüleményei, fogadd őket olyan szeretettel, amilyennel én mutatom őket."
Györffy Kinga
Györffy Kinga retorikai-storytelling tanácsadó és tréner, egyetemi oktató.
Munkáját az a hit hatja át, hogy bármennyire eltelítő és kimerítő napjaink történetdömpingje, bármennyire is sok a túlkapás, bármekkora is a túlközlés, a személyes történeteknek van egy kikezdhetetlen titkuk: nincs belőlük másodpéldány.
Érdemes tehát élni az erejükkel.
Honlap: gyorffykinga.com
Idézetek a kötetből„Nem a több a jobb, hanem a jobb a jobb.”
„A szóbeli meggyőzési helyzetekben szignifikánsan növeli egy-egy történet hatékonyságát, ha kimondjuk az üzenetet.”
„Az emberek szeretnek történeteket hallgatni, de nem szeretik, ha megmondják nekik, hogy most egy történetet fognak hallani.”
„Az empátiában először is elválaszthatatlan a kognitív és emocionális komponens, és empatikusnak lenni azt jelenti, hogy látjuk, értjük és kapcsolódunk a másik személy érzéseihez, de mindezt a saját érzéseinken keresztül érjük el. Nem érzünk együtt tehát, a szónak abban az értelmében, hogy nem veszünk el a másik ember érzéseiben, nem vesszük át, nem pakoljuk magunkra őket.”
„Azt tapasztalom, hogy amikor egy meggyőzőnek szánt történet csúfos kudarcot vall, az rendre az empátiahiánynak tulajdonítható.”
„Amikor a meggyőzendő személy úgy érzi, nem látják, nem értik és nem értékelik őt a maga valójában, teljességében, eltűnik a változásra és változtatásra való hajlandósága.”
„A meggyőzéskor azon légy, hogy a történet, amit mesélsz, ne csak a meggyőzendő személy életéhez illeszkedjék, hanem az önmagáról mondott narratívához, az identitását adó hitrendszerhez is.”
„Néha azt kívánom, bárcsak annyi energiát és összpontosítást sűrítenénk a hallgatásainkba is, mint a szavainkba! Mennyivel, de mennyivel több pozitív változás elindítói lehetnénk!”
„A mélyre ásás során az is kiderülhet, hogy a meggyőzendő személy az adott tárgyban nem meggyőzhető. És ez legalább annyira értékes bizonyosság, mint az ellenkezője.”
„Az elborzasztással vagy bezárod a meggyőzendő személyt, vagy racionalizáló gesztusokra készteted, de semmiképp sem nyújtod annak az érzelmi átalakulásnak a lehetőségét, ami a meggyőződés velejárója.”
„A tragikus végű történetek – legyen szó akár a dohányzás, akár a klímaváltozás vagy az autóvezetés közbeni üzenetküldés helyrehozhatatlan következményeinek narratív megjelenítéséről – többnyire letaglóznak, ahelyett hogy tetterővel ruháznának fel. Csekély a meggyőző potenciáljuk, mert nem helyeznek jutalmat kilátásba.”
„A történettel nem az a célod, hogy a közönségedből egy akármilyen, hanem hogy egy bizonyos érzést előhívj. Akkor végzed jól a dolgod, ha ez az érzés automatikusan aktiválódik bennük, amikor az üzenetedre gondolnak.”
„Ahhoz, hogy a történetednek meggyőző ereje legyen, egy vagy több karakter köré kell rendezned. A karaktered szembesül egy elkerülhetetlen külső problémával, ami belső küzdelmet idéz elő nála. A megbirkózás során nemcsak a külső megoldásra talál rá, hanem egy belső felismeréshez is megérkezik.”
„Ahhoz, hogy cselekvésre késztesd a hallgatóságodat, a történeted végével meg kell adnod neki a választás lehetőségét.”
„A sorsfordító felismerések a csendben születnek; ugyanezt egy szóban úgy summázom magamnak, hogy csend, az érzés pedig, amihez a hallgatóságomat szeretném eljuttatni, a felszabadultság. És mindent, ami ezen az úton nem segít, hanem sorompóként működik, igyekszem elengedni.”