A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Symphonia Hungarorum

Magyarország zenekultúrájának ezer éve - Kiállítás a Budapesti Történeti Múzeumban 2001. március 30-október 29./Kiállítási katalógus

Szerző
Budapest
Kiadó: Budapesti Történeti Múzeum-Országos Széchenyi Könyvtár-Magyar Nemzeti Múzeum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 241 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 23 cm
ISBN: 963-9340-09-x
Megjegyzés: Kiállítási katalógus. Gazdagon illusztrálva színes és fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A millenniumi programok első tervezgetése során, 1997 őszén merült fel a Magyar Zenei Tanács elnökségének ülésén egy nagyszabású zenetörténeti kiállítás gondolata. Az ötletet a Magyar Zenetudományi... Tovább

Előszó

A millenniumi programok első tervezgetése során, 1997 őszén merült fel a Magyar Zenei Tanács elnökségének ülésén egy nagyszabású zenetörténeti kiállítás gondolata. Az ötletet a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság magáévá tette, különös __ tekintettel arra. hogy kitűnő modell állt előttünk: a Gcscllschaft der Musikfrcunde és a Kunsthistorisches Museum 1996-ban rendezett közös kiállítása a bécsi Harrach-palotában „Die Botschaft der Musik- 1000 Jahre Musik in Österreich" címmel. Elhatároztuk tehát, hogy mi is megrendezzük a magunk millenniumi kiállítását "Magyarország zenekultúrájának ezer éve" címmel. 1998 nyarán már kiváló partnereket is találtunk: a Budapesti Történeti Múzeum a Budavári Palotában méltó helyet kínált az eseménynek, az Országos Széchényi Könyvtár és a Magyar Nemzeti Múzeum pedig gazdag gyűjteményeit ajánlotta fel a magyar zenetörténet bemutatásához. Van-e egyáltalán ezeréves története a magyar zenének? A magyar zenetörténeti felfogás Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence munkásságának eredményeképpen egyszerre alakított ki egy tágabb és egy szűkebb képet. Tágabbat, mert visszanyúlt a honfoglalás előtti időkbe, a Volga menti őshazából hozott népzenei rétegekbe, és - miként Kodály fogalmazott - a magyar zenetörténet fehér foltjait a népzenei anyaggal kívánta kitölteni. Ugyanakkor szűkebbre is vonta a kört. mert a kifejezetten magyar zenekultúrát a sajátosan nemzeti műfajokhoz kötötte. E felfogás szerint tulajdonképpen csak a verbunkos megszületése és hódítása teremtette meg azt a légkört, amelyben a népzene által megőrzött keleti szellem és tartalom a 19. századi kísérletek után megtalálhatta a maga nyugati formáit. Rajeczkv Benjámin, a gregorián ének és a magyar népzene nagy kutatója azonban új szemléletet fogalmazott meg, amikor az új magyar zenetörténet köteteit így vezette be: .....A zenetörténet szemléletében korábban irányadó volt a harmincas évek német befolyását ellenző erőteljes nemzeti gondolat, mely a történelmi folyamatban is elsősorban a magyar sajátságokat igyekezett felfedezni és azok alakulását nyomon követni. Feltűnő, mennyire külön úton járt a művészettörténettől. Míg ott a román, gótikus és reneszánsz típusú építkezés, festészet c< szobrászat megjelenése, kialakulása és virágzása az államalkotásban fontos szerepet játszó kereszténység áramlatainak hazai hullámzását kísérte. [...] zenetörténetünkben ezek a momentumok nem jutottak érvényre az anyanyelvű dokumentumok hiánya miatt." Az újabb történészgenerációk - elsősorban épp Szabolcsi Bence és Rajeczky Benjámin tanítványai - szélesebb körű kutatásai nyomán azonban számos, eddig rejtőző kódex és nyomtatvány került napvilágra, s ezek gondos tanulmányozása, publikálása lehetővé tette zenetörténetünk fehér foltjainak kitöltését. A/ így felbukkant források arra hívták fel a figyelmet, hogy a I 1-13. századi gregorián énekel, a budai királyi udvar olasz, francia, flamand muzsikusainak 15-16. századi tevékenységét, a felvidéki-dunántúli városok cseh. német, osztrák származású, de magyarrá asszimilálódott zenészeinek 17-18. századi működését éppúgy a magyar zenetörténet részének kell tekintenünk, mint a 18. század végi verbunkost vagy a IV. századi magyar operát. Ez az új szemlélet nem cáfolja, inkább teljessé teszi a Szabolcsi Bence által megalapozott koncepciót, a/t mutatja meg, hogy zenekultúránk szervesen illeszkedik bele az európai zenetörténet folyamatába. Vissza

Tartalom

7 Előszó
9 Bevezetés
Tallián Tibor: Zenetörténetek a régi Magyarországról
15 Kárpáti János: »symphonia hungarorum- - Széni Gellért püspök legendája
19 Dobszay László: Magyar gregoriánum
27 Kaba Melinda: A Kárpát-medence a honfoglalás előtt
33 Sz. Farkas Márta: Emlékek a középkor és a reneszánsz udvari zeneiéből
47 Papp Géza: A török hódoltság krónikásai
55 Király Péter: Egy nemzetközi hírű virtuóz Magyarországról: Valentin Bakfark
64 Ferenczi Ilona: A reformáció és az ellenreformáció korszakának zenéje
76 Malina János: Az Esterházy hercegi udvar zenéje
88 Farkas Zoltán: A magyarországi városok zenéje a 18. században
102 Felföldi László: Magyar táncok - az ungarescától a csárdásig
109 Tallián Tibor: Nemzeti Színház, nemzeti opera
127 Eckhardt Mária. Liszt Ferenc a magyar zene útján
139 Szerző Katalin: Zenei élet a dualizmus korában
151 Sárosi Bálint: Cigányzenészek - magyar népies zene
162 Batta András: A Monarchia osztrák-magyar operettje
173 Sebő Ferenc: A parasztmuzsika felfedezése
184 Somfai László: A 20. század legnagyobbjai közt: Bartók Béla
192 Eősze László: Nemzeti jelleg - egyetemes érték: Kodály Zoltán
201 Batta András: magyar muzsikusok itthon és a nagyvilágban
217 Irodalom
225 Zenei program
240 Video program
--
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Symphonia Hungarorum Symphonia Hungarorum Symphonia Hungarorum Symphonia Hungarorum
Állapot:
6.800 ,-Ft
54 pont kapható
Kosárba