1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Roma muzsikusok Koszovóban: kölcsönhatás és kreativitás

Rom musicians in Kosovo: Interaction and creativity

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 309 oldal
Sorozatcím: Európai cigány népzene
Kötetszám: 5
Nyelv: Magyar   Angol  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-707-481-3
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrált. CD-melléklet nélkül.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Gyakran megkérdezik, miért éppen a koszovói roma muzsikusok tanulmányozására vállalkoztam. Erre a kérdésre nem lehet egyszerűen és röviden válaszolni. A logikus magyarázatul szolgáló történet a... Tovább

Előszó

Gyakran megkérdezik, miért éppen a koszovói roma muzsikusok tanulmányozására vállalkoztam. Erre a kérdésre nem lehet egyszerűen és röviden válaszolni. A logikus magyarázatul szolgáló történet a következő:
Egyetemi tanulmányaim során zágrábi diákként a kelet-afrikai Zanzibár és Pemba szigetén végeztem helyszíni kutatómunkát. Elsődleges célom az akkori Jugoszláviában létező népzenetudomány területének kiszélesítése volt. Afrikai élményeim ösztönző hatására egyetemi diplomamunkám megírása után (Pettan 1983) jugoszláviai kutatóútra indultam. Kalandozásaim során a rendkívül gazdag kultúrájú koszovói város, Prizren különösen nagy hatással volt rám. 1983-ban egy évig katonai szolgálatot kellett teljesítenem. Meglehetősen szokatlan kérésemet, hogy Prizren városában tölthessem ezt az időszakot, a hatóságok némi gyanakvás után végül jóváhagyták. Ezen időszak nagyobbik felében a kulturális ügyek felelőseként, szabadon kijárhattam a civilek lakta területekre. Kintről csupán a szabadban muzsikáló, különféle sípokon, dobokon, erősített hangszereken játszó romák zenéje hallatszott be a laktanyába. Abban a pillanatban, hogy eljutottak tudatomhoz ezek a hangok, fogtam a katonai magnómat és helyszíni gyűjtőmunkára indultam. Vissza

Tartalom

Előszó7
Köszönetnyilvánítás13
Bevezetés19
Koszovó23
A koszovói romák37
Kulturális kölcsönhatás51
A koszovói zene71
A koszovói roma zene81
Zenei kölcsönhatás: A romák mint zenekereskedők97
A roma kreativitás jellemzői109
Összegzés135
Utószó: A variáció mint a kultúra uralkodó eleme137
Kiejtési útmutató143
Példák a zenei ízlés vizsgálatához146
Válogatott bibliográfia291
Képek311
Táblázatok
Az ötkörös modell22
Koszovó lakosságának etnikai hovatartozása28
Koszovó lakosságának politikai besorolása29
Roma - gádzsó dichotómia (Silverman 1988)54
Zenei stílusok Koszovóban76
Tanár - diák kapcsolat a klarinétosok között Terzi mahalában84
A mai erősített hangszereket tartalmazó együttes kialakulása a calgijából86
Szereplők139
Okok és okozatok140
Az albán, szerb/horvát, török és román ábécé143
Összehasonlító útmutató egyes betűk kiejtéséhez145
Térképek
A volt Jugoszlávia24
Koszovó24
Prizren25
Terzi mahala26

Svanibor Pettan

Svanibor Pettan műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Svanibor Pettan könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem