Előszó
BEVEZETÉS
A KÖNYV FELHASZNÁLÓI KÖRE
Az 1995-ben megjelent első kiadás óta körülbelül százezer új SUZUKI SWIFT (SEDAN) gépkocsi került Magyarországon forgalomba. Érthető tehát az érdeklődés, mely javítási kézikönyvünk iránt egyre növekvő szinten megnyilvánul. Annak ellenére, hogy a SUZUKI modellek a korszerű, hosszú élettartamú, csekély karbantartást igénylő járművek körébe tartoznak, a műszaki érdeklődésű gépkocsi tulajdonosok ismerni és érteni akarják mindazokat a szerkezeteket, melyekből járművük összeáll, ismerni akarják azokat az útmutatásokat, melyek felhasználásával gépkocsijuk még megbízhatóbban és kifogástalanabbul üzemeltethető, és azokat a hibajelenségeket, melyek időben történő elhárításával további károsodások előzhetők meg. Hasonlóan igénylik az autójavítással foglalkozó szakemberek is a SUZUKI márka közelebbi megismerését az ellenőrzési és javítási munkák szakszerű elvégzése céljából. Az első, Esztergomban gyártott gépkocsik ma már 7-8 évesek, így fokozottan kerül előtérbe nagyobb javítások és felújítások elvégzésének igénye is.
A TÁRGYALT MODELLEK A MAGYAR SUZUKI-nál, hazai forgalmazásra gyártott SWIFT modellek három motormérettel - 1,0 L, 1,3 L és 1,6 L - készültek és készülnek jelenleg is. A karosszériaváltozatok között a 3- és 5-ajtós csapott-hátúak éppúgy helyet kaptak, mint a négyajtós szedán modell. Az egyes típusok felszereltsége alapkivitelben és opcióban együtt fejlődött a külföldi gépkocsi kínálat műszaki előrelépésével. Ennek megfelelően a ma gyártott modelleknél az automata sebességváltó, a szervokormány, a biztonságtechnikai és kényelmi felszerelések (ABS, légzsák, központi zár, elektromos ablakemelők) egyaránt megtalálhatók a választható kivitelben.
Az első kiadás jelentős bővítésével és aktualizálásával mindezekre a témakörökre választ kívánunk adni könyvünkben, remélve, hogy a szűkre szabott terjedelem ellenére valamennyi SWIFT-tulajdonos megtalálja a gépkocsijára vonatkozó, számára fontos információkat. A határvonalat a hazai forgalmazású SWIFT-eknél húztuk meg, így az egyéb export vagy import modellek, melyek a teljes SUZUKIpaletta jelentős hányadát képezik és import útján hazai forgalomban is nem kis számban vesznek részt, ebben a kiadványban nem szerepelnek.
A FELDOLGOZÁS MÓDJA
Az anyag tagolásánál és feldolgozásánál a könnyű áttekinthetőséget és a tömör, de érthető bemutatást tartottuk szem előtt. A bevezető jellegű, de a gépkocsin végzett munkáknál feltétlenül megszívlelendő és betartandó biztonsági és baleset-megelőzési tanácsokat követően a rendszeres karbantartás - a gépkocsi megbízható és tartós üzemeltetése szempontjából igen fontos - teendőit tekintjük át.
Egyetlen, különálló fejezetbe gyűjtöttük össze azoknak a hibajelenségeknek a leírását, melyek a gépkocsi használata során előfordulhatnak. A fejezet táblázatos feldolgozása természetesen csak a hiba valószínű okának és az elvégzendő javításnak a megnevezéséig terjedhet. A tényleges hibaelhárításhoz az ellenőrzéssel, beszabályozással és javítással foglalkozó fejezetek megfelelő szakaszait kérjük fellapozni.
A könyv lényegi, így legnagyobb terjedelmű részét alkotják az egyes szerkezeti csoportokat feldolgozó fejezetek. Az egyes csoportok feldolgozásánál a jól bevált hármas tagolást igyekeztünk követni: ki/beszerelés - felülvizsgálat (ellenőrzés) - javítás (felújítás). A könnyebb érthetőséget nagy számú ábra bemutatásával kívántuk segíteni. Az ellenőrzési munka pontosságát bizonyára jól segítik a vonatkozó méretek eredeti, gyári új értékei és mellette a még megengedhető, elsősorban kopásból származó méretváltozások. A szerelési és javítási munkák egy jelentős része olyan gyári célszerszámokat igényel, melyek az átlagos felszereltségű műhelyekben nem állnak rendelkezésre, így ezeknek a munkáknak a leírását részben vagy teljes egészében mellőztük. Ezek a munkák megfelelő minőségben csak a gyártóval szerződött szakműhelyekben végezhetők el.
FONTOS TUDNIVALÓK
A könyv használatánál felhívjuk a figyelmet arra, hogy a közölt adatok bizonyos időpontban és csak bizonyos modellváltozatokra érvényesek hiánytalanul. Az egyes gyártási méretek és beállítási/ellenőrzési adatok kisebb-nagyobb mértékben változhatnak, azokat célszerű a gyártóval előzetesen egyeztetni. A gyári változtatások nyomon követése egyetlen könyv keretében nem lehetséges, ily módon a közölt adatokért nem vállalhatunk felelősséget. Ugyancsak fontos tudnivaló, hogy a gépkocsi garanciális ellenőrzéseinél és javításánál a gyártó mindenkori utasításai a mértékadóak, a könyvünkben olvasható információk ettől eltérőek lehetnek.
Befejezésül köszönetünket fejezzük ki a MAGYAR SUZUKI Rt-nek a szakmai forrásmunkák rendelkezésre bocsátásáért és az egyes kérdésekhez kapcsolódó közvetlen útmutatásért.
A JÁRMŰ AZONOSÍTÁSI ADATAI
A gépkocsi azonosítására az alváz, a motor és a sebességváltó gyári számozása szolgál. A gépkocsi alváz (karosszéria) száma az 1. ábrán jelölt helyre van beütve. A motorszám az 1,0 és az 1,3 literes motoroknál a 2. ábrán bejelölt helyen, az 1,6 literes motornál a 3. ábrán jelölt helyen található meg.
A kézi kapcsolású sebességváltóknál a 4. ábrán (1,0 és 1,3 literes motorok), illetve az 5. ábrán (1,6 literes motorok) jelöltük be a sebességváltó gyári számának elhelyezését. Az automata sebességváltónál a 4. és 6. ábra mutatja a számozás helyzetét.
Vissza