Előszó
Ha az ember valamilyen - tudományos vagy ismeretterjesztő - Írásművet a kezébe vesz, akkor a cím átfutása nyomán rendszerint el tudja dönteni, hogy mi a könyv, jegyzet tartalma.
E jegyzet címe nyomán nem lehet egyértelműen dönteni a tartalmat illetően. Ha "A matematika tanítása", "Matematika szakmódszertani kérdések", vagy ezekhez hasonló lenne a cím, akkor minden érdeklődő tudná, mi található (várható) az összeállításban (összeállítástól). Miért akkor a szándékosan eltorzított, megmásított címadás?
A legfőbb ok az volt, hogy a "Matematika tanítása" cím hatalmas anyagot felölelő tartalmat takar, erre itt több okból sem. vállalkozhatunk. Szerénytelenség lenne tehát magasröptű címet adni ezen összeállításnak, mely csak töredékét tartalmazza annak, amit joggal a címszó alá sorolhatunk. Másrészt találhatók e munkában olyan részek, melyek (szerző megítélése alapján) tartalmuk, vagy a feldolgozás szempontjából nem illenek a szigorú tudományos elvek, a klasszikus értelemben vett MATEMATIKATANÍTÁS témakörbe.
Nehéz eldönteni azt, hogy mi a matematika módszertan. A sakkjátékkal kapcsolatban a kérdésre (mi a sakk?) a megkérdezettek (egytől egyig a sakkozás világbajnokai voltak) más-más véleményt adtak: Tal és Szmiszlov művészetnek, Botvinnik játéknak, Euwe és Lasker pedig harcnak tekintette, melynek elmélete tudományos alapon fejleszthető.
A tanítás módszerének kérdéseit vizsgálva, ezt a tevékenységet egyesek tudományosnak, mások a művészettel kapcsolatosnak tekintik. Sokan - elismerve hasznát - receptadásnak minősítik s mint a szakácskönyvtől, várják a jő, biztos, célravezető eljárásokat, példákat.
Végül azokról is tegyünk említést, akik a módszertan szót hallva elmosolyodnak és - előítéletek vagy szomorú tapasztalataik alapján - eszmetársítást végeznek: a rómaiaknál, ha két madárjós találkozott az utcán, akkor egymásra mosolygott (ti. mindegyik tisztában volt azzal, hogy amit csinálnak, az kóklerség!) - ha két, egymást ismerő módszer - tanos találkozik az utcán, akkor mosolyognak, mert...!
Szerző a tanítást művészi tevékenységnek tekinti, a tanítás kérdéseit tárgyalva e tevékenység fortélyait is igyekszik bemutatni. A cím adott formája is ezt kívánja kifejezni.
Vissza