1.066.620

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Süketnémák oktatása rendszeres jelek útján

Amely mű magában foglalja egy általános nyelvnek tervezetét rendszerbe foglalt természetes jelek használata által

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Süketnéma-Intézeti Tanárok Országos Egyesülete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 162 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Két fekete-fehér képpel illusztrált. Pestvidéki Nyomda nyomása, Vác.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Hazánkban a siketnémákat 1802 óta tanítják jellel, szóval elegyesen,- kit, ahogyan célravezetőbbnek látszott. Az 1870-es évek elejétől kezdve azonban csak szóval, szóra és szólni tanítjuk őket;... Tovább

Előszó

Hazánkban a siketnémákat 1802 óta tanítják jellel, szóval elegyesen,- kit, ahogyan célravezetőbbnek látszott. Az 1870-es évek elejétől kezdve azonban csak szóval, szóra és szólni tanítjuk őket; tehát nem jellel, nem jelre s nem jelelni. De l'Épéenek pedig ez a könyve a siketnéma oktatásnak jelek útján való rendszeres tanítását magasztalja, amely művet a Siketnéma-intézeti Tanárok Országos Egyesülete jónak látta nagy áldozatok árán is kiadni - s éppen most.
Ez ellentétes két jelenségnek az a magyarázata, hogy de l'Épéenek ez a munkája közel másfélszázéves alkotás már, (1776) melynek értékét a siketnéma-tanításmódnak nem mai árfolyama szerint kell megállapítani. A de l'Épée munkája ma csak történeti érték, de e szempontból elsőrendű kultur-termék. A siketnémák tanításánál ugyanis 1770-1880-ig erős szenvedelmes harcot vivott a jel a szó-val, hogy melyik legyen a siketnémák tanításának eszköze és célja. De l'Épée francia apát és követői a jel jogosultságát vitatták, Heinicke Sámuel és német társai pedig a szó hivatottságáért küzdöttek több, mint száz évig. Azt francia-, ezt német módszernek nevezte el kora. Kezdetben s főként Franciaországban oly túlsúlyra jutott de l'Épée az ő jelölő tanítási rendszerével, hogy koronás fők kitüntető érdeklődése s a francia nemzetgyűlésnek törvénybe iktatott elismerése (1791 julius 29.) jutalmazta de l'Épée érdemeit. Korának társadalmi itélete pedig - arra a kérdésre, hogy ki most Franciaország legnagyobb élő embere - igy fejeződött ki: „A természet annak nevezi Buffont, a tudomány d'Alambert, igazság és érzelem Rousseaut, élc és izlés Voltairet, de az emberszeretet hangosan kiáltja e nevet: De l'Épée! Az ő fölényét ismerem el." Vissza

Tartalom

Első rész.
Első fejezet. Miért látunk ma több süketnémát, mint azelőtt ? 11
II. fejezet. A süketnémák oktatására használt két módszer különbsége 16
III. fejezet. Az újj-nyelv és rendszeres jelek használatának összehasonlítása . 21
IV. fejezet. Leghasznosabb módszer a süketnémák oktatásának megkezdésére 25
V. fejezet. Hogyan kell tovább folytatni a süketnémák oktatását rendszeres jelekkel ?
1. szakasz. Az igék magyarázata 30
2. szakasz. A névszók és névmások magyarázata rendszeres jelek útján . 35
3. szakasz. A rendszeres jelek részletesebb használata 40
4. szakasz. Hogy lehet az érzékfölötti fogalmakat rendszeres jelekkel kifejezni ? 43
VI. fejezet. Az újj-nyelv híveinek kifogása a jelmódszer ellen 49
VII. fejezet. Az újj-nyelv használatának összeférhetetlensége leckéink rendjével 56
VIII. fejezet. A rendszeres jeleket kísérő taglejtések
száma és komolysága ... . 59
Első folyomány a megelőző fejezetből:
A rendszeres jelek nyelve általános nyelvvé lehet 65
Második folyomány a megelőző fejezetből:
Az újj-nyelv elégtelensége akár általános nyelv
alkotására, akár a süketnémák oktatására . . 70
Függelék a megelőző fejezethez és a két folyományhoz:
Egyedüli eszköz, mely a süketnémákat a társadalomnak teljesen visszaadja 74
IX. fejezet. Hogy kellene a dologhoz hozzáfogni a
süketnémák oktatására szolgáló valamely új intézetben?
1. szakasz. Az első hónap leckéi 76
2. szakasz. A második és következő hónapok leckéi 82
3. szakasz. A süketnémák leckéinek rendes tárgya;
és felelet a gáncsokra, amelyeket e tekintetben szemünkre vetnek 85
X. fejezet. Hogy lehet a süketnémákat beszélni megtanítani? . . . . 90
XI. fejezet. Szükséges megjegyezni-valók a süketnémák olvasásáról és kiejtéséről . 99
Második rész.
Bevezetés 109
Első levél, abbé süketnéma-oktató, abbé
úrhoz, meghitt barátjához, 1771-ben 111
II. levél. A süketnémák oktatója abbé úrhoz, 1772-ben 115
III. levél. A süketnémák oktatója abbé úrhoz, 1773-ban . . . 125
IV. levél. A süketnémák oktatója abbé úrhoz, meghitt barátjához, 1774-ben 132
Süketnémák vizsgálata 1771-ben ; franciául, latinul, olaszul és spanyolul; a szentségekről általában, és a keresztség szentségéről 146
Süketnémák vizsgálata 1772-ben; franciául, latinul, olaszul és spanyolul; a bérmálás szentségéről ... 147
Süketnémák vizsgálata 1773-ban; franciául, latinul, olaszul és spanyolul, németül és angolul; az oltáriszentségről 148
Süketnémák vizsgálata 1774-ben; franciául, latinul, olaszul és spanyolul, németül és angolul.; a bűnbocsánat szentségéről . . . . 151
Szónoklat, melyet egy süketnéma a vizsgáját előtt tartott 1774-ben 157
Jóváhagyás . . . . . . .160
Királyi kiváltság 161
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem