Fülszöveg
A századforduló művészetét a közvetlenül utána következő nemzedék elfogultan bírálta, és ez szinte évtizedeken át megnehezítette, hogy a valóságnak megfelelően értékeljék. Ma már a szakterület kutatói egyetértenek abban, hogy az Art Nouveau, Jugendstil, szecesszió stb. - ahogy e kor művészetét a különböző országokban nevezték - új törekvések kiindulását, kiemelkedő művészek tevékenységét és nagyszerű művészeti alkotások létrejöttét jelenti. A művészeti műfajok közül különösen az iparművészet volt jelentős, hazánkban éppúgy, mint világszerte.
Külföldön a századforduló iparművészetéről már az 1920-as évek végén kezdtek napvilágot látni tanulmányok, monográfiák, de hiányzott belőlük az idevonatkozó magyar anyag. A XIX-XX. század fordulója magyar iparművészetéről még nem jelent meg sem magyar, sem idegen nyelvű összefoglaló munka. Így könyvünk úttörő vállalkozás a művészettörténeti irodalomban, mivel elsőként tárja fel és értékeli összegező módon a korszak magyarországi iparművészetét...
Tovább
Fülszöveg
A századforduló művészetét a közvetlenül utána következő nemzedék elfogultan bírálta, és ez szinte évtizedeken át megnehezítette, hogy a valóságnak megfelelően értékeljék. Ma már a szakterület kutatói egyetértenek abban, hogy az Art Nouveau, Jugendstil, szecesszió stb. - ahogy e kor művészetét a különböző országokban nevezték - új törekvések kiindulását, kiemelkedő művészek tevékenységét és nagyszerű művészeti alkotások létrejöttét jelenti. A művészeti műfajok közül különösen az iparművészet volt jelentős, hazánkban éppúgy, mint világszerte.
Külföldön a századforduló iparművészetéről már az 1920-as évek végén kezdtek napvilágot látni tanulmányok, monográfiák, de hiányzott belőlük az idevonatkozó magyar anyag. A XIX-XX. század fordulója magyar iparművészetéről még nem jelent meg sem magyar, sem idegen nyelvű összefoglaló munka. Így könyvünk úttörő vállalkozás a művészettörténeti irodalomban, mivel elsőként tárja fel és értékeli összegező módon a korszak magyarországi iparművészetét és annak nemzetközi kapcsolatait.
A könyv három részből áll. Az első rész foglalkozik a választott téma időszerűségével, a hazai és nemzetközi irodalom kritikai értékelésével, majd a historizmus néhány kérdését világítja meg.
A második rész az európai iparművészet előtörténetét, az európai kapcsolatokat és összefüggéseket tárgyalja, s azokat a jelentős mestereket, akik valamilyen vonatkozásban kapcsolatban állottak a magyar iparművészet fejlődésével.
A harmadik rész a hazai jelentős, új iparművészeti törekvéseket elemzi és értékeli. Tárgyalja a hazai és külföldi kiállításokat, nemzetközi bemutatókat, majd a jelentős mestereket állítja elénk, azokat, akik vezérszerepet játszottak a hazai iparművészet megteremtésében, és kiemelkedő munkásságukkal nemzetközi rangot vívtak ki. E rész tárgyalja az új műfajokat is: a plakátművészetet és az alkalmazott grafika néhány jellegzetes típusát. Végül utal az iparművészet és a társművészetek kapcsolatára. Az összefoglalás értékeli a korszakot, az iparművészet új társadalmi szerepére, jelentéstartalmának változásaira, sajátos új vonásaira és eredményeire mutat rá, s kitekint a következő stíluskorszak, az Art Déco kialakulására.
A könyv függeléke gazdag jegyzetanyagot, válogatott magyar és idegen nyelvű irodalomjegyzéket, műtárgyjegyzéket, név- és helymutatót tartalmaz. A 25 színes tábla és 217 fekete-fehér kép átfogja a kor külföldi és magyar iparművészetét.
Monográfiánk hosszú évek mélyreható kutatásainak összegzése, a hazai és a nemzetközi művészettörténeti irodalomban hézagpótló mű. A szakembereken kívül a korszak iparművészetét kedvelő olvasók érdeklődésére is számot tarthat.
Vissza