Előszó
Ami tiszta és nyilvánvaló, az önmagát magyarázza, a titok azonban teremtésre ösztökél. A történelem azon alakjai és eseményei, amelyeket a bizonytalanság fátyla árnyékol, újra meg újra értelmezés...
Tovább
Előszó
Ami tiszta és nyilvánvaló, az önmagát magyarázza, a titok azonban teremtésre ösztökél. A történelem azon alakjai és eseményei, amelyeket a bizonytalanság fátyla árnyékol, újra meg újra értelmezés és költői alakítás után kívánkoznak. Stuart Mária életének tragédiája klasszikus tanúság egy történelmi probléma titok-keltette ingere mellett. A világtörténelemnek talán egyetlen más asszonyalakja sem érlelt annyi irodalmat, drámát, regényt, életrajzot és vitairatot. Több mint három évszázadon át újra meg újra csábította a költőket, foglalkoztatta a tudósokat, és alakja még ma is változatlan varázzsal kényszerít új alakításra. Mert minden kuszaság áhítja az átlátszóságot és minden, ami homályos, a világosságot. Stuart Mária élete titkát amily gyakran, époly ellentétesen alakították és értelmezték. Alig van női alak, amelyet annyi eltérő formában rajzoltak volna meg: majd gyilkos, majd vértanú, majd balga cselszövő, majd égi szent. Képe egymásnak ellentmondó rajzát különösképpen nem az okozza, hogy híjával lennénk a róla hagyományként ránk maradt anyagnak, hanem hogy zavarbaejt annak túlságos bősége. Ezrével őrzik a személyére vonatkozó okiratokat, jegyzőkönyveket, leveleket és jelentéseket. Bűnössége vagy ártatlansága mellett három évszázad óta szinte évről-évre megújuló buzgalommal folyik a perújítás.
Vissza
Fülszöveg
Van-e szebb a világon, mint egy aranykoronával ékesített, gyönyörű női fej? Van-e szörnyűbb jelenet, mint amikor hóhérbárd suhintása gördíti ezt a királyi főt a fűrészporos kosárba?
Stefan Zweig ezt a királyi nőt, a legtragikusabb női sorsot festi meg ebben a remek, grandiózus regényében. Festi? Nem! Ennél többet tesz. Életre kelti. Szemünk előtt nő nagyra, formálódik királynővé, látjuk a szerelem virágoskertjét kinyílni szívében. Izgatottan figyeljük az ellentét, a vetélkedés elhatalmasodását Anglia hatalmas királynője, Erzsébet és Stuart Mária között és amint egyre mélyül a szakadék kettőjük között, szinte halljuk a tragikus vég lassú, de biztos, csoszogó közeledését.
Nemcsak az író Stefan Zweiget látjuk ebben a könyvében. Történetírás is ez regény. Minden adata hiteles.
Levéltárakban az okmányok és levelek ezreit vizsgálta meg az író és így akarva, az egész korszak körképét állította Stuart Mária alakja mögé kulisszának. Egy darab világtörténet regénybe foglalva, híven, szinte...
Tovább
Fülszöveg
Van-e szebb a világon, mint egy aranykoronával ékesített, gyönyörű női fej? Van-e szörnyűbb jelenet, mint amikor hóhérbárd suhintása gördíti ezt a királyi főt a fűrészporos kosárba?
Stefan Zweig ezt a királyi nőt, a legtragikusabb női sorsot festi meg ebben a remek, grandiózus regényében. Festi? Nem! Ennél többet tesz. Életre kelti. Szemünk előtt nő nagyra, formálódik királynővé, látjuk a szerelem virágoskertjét kinyílni szívében. Izgatottan figyeljük az ellentét, a vetélkedés elhatalmasodását Anglia hatalmas királynője, Erzsébet és Stuart Mária között és amint egyre mélyül a szakadék kettőjük között, szinte halljuk a tragikus vég lassú, de biztos, csoszogó közeledését.
Nemcsak az író Stefan Zweiget látjuk ebben a könyvében. Történetírás is ez regény. Minden adata hiteles.
Levéltárakban az okmányok és levelek ezreit vizsgálta meg az író és így akarva, az egész korszak körképét állította Stuart Mária alakja mögé kulisszának. Egy darab világtörténet regénybe foglalva, híven, szinte forrásmunkaszerű hűséggel, az utókor elé állítva.
Nem lehet letenni Stuart Mária regényét, mielőtt a mindenki által úgyis tudott vég be nem következik. Az író művészetének erejével, fölényes biztonsággal vezeti olvasóit hősnőjének előbb virágokkal telehintett, majd tövisekkel beszórt útján: a bölcsőtől a trónig - a tróntól a vérpadig.
Stefan Zweig színes, fordulatos, utánozhatatlan egyéni stílusművészete legmagasabb fokát érte el ebben a könyvében. Nincs sehol egy felesleges szó, semmi nagyképüség. Nála minden érdekes, még a legapróbb, legjelentéktelenebbnek látszó apróság is súlyt, színt és jelentőséget nyer. Jellem- és lélekfestése lenyűgözi minden olvasóját.
Vissza