1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Történelem - Tanári kézikönyv 1.

Tanári kézikönyv az Őskor, ókor, kora középkor című tankönyvhöz

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: AKG Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 168 oldal
Sorozatcím: Ember és társadalom
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-9190-00-4
Megjegyzés: Tankönyvi szám: AG 1148T. Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Módszerünk célja, hogy diákjainkat rávezessük, megtanítsuk az írott, a tárgyi és minden más jellegű történelmi forrás önálló megközelítésére, feldolgozására, értelmezésére. A történelmi források... Tovább

Előszó

Módszerünk célja, hogy diákjainkat rávezessük, megtanítsuk az írott, a tárgyi és minden más jellegű történelmi forrás önálló megközelítésére, feldolgozására, értelmezésére. A történelmi források egyéni vagy közös felfedezése igazi szellemi kaland, „játék" A forrásfeldolgozás során a diákok nem történelmi recepteket, sémákat, szaktudományos ismereteket vagy tanári gondolatmenetet kapnak készen, hanem mintegy „önmaguk" fedezik fel, hogy a történettudomány kiindulópontja csak a forrás lehet, hogy ők maguk is „történészek" egy kicsit, a múlt kutatói. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy e módszer mellőzné a történelmi, társadalomtudományi ismeretek átadását, csak a hangsúly kerül máshová, mintegy a sorrend fordul meg. A történelmi forrásokat nem saját tudományos ismereteink utólagos bizonyítékaiként, illusztrációjaként képzeljük el, inkább azt a módszert választanánk, ami a történettudomány lényege: meg kell kísérelnünk korabeli forrásokból rekonstruálni az adott kor egy-egy elemét, a részletekből következtetéseket vonhatunk le, a mozaikokból pedig szép lassan összeállhat a tárgyalt kor képe.
Tapasztalataink szerint e módszer előnyei a következőkben foglalhatók össze:
> A diákokat az órai munkában aktívabb résztvevőkké, partnerekké lehet tenni.
> Az egyéni és közös munka, a „felfedezés" mindenképpen élményszerűbbé teszi számukra a „tanulást"
> A korabeli források közelebb hozzák egy-egy kor hangulatát, levegőjét, gondolkodásmódját, szemléletét.
> A forráselemzések, a kritikai megközelítés elsajátítása olyan képességeket alakít ki, amelyek talán maradandóbbak és fontosabbak, mint az a gyakran fölöslegesen megkövetelt lexikális adathalmaz, amely nem élményszerű, a folyamat megértését nem segíti, mintegy „lóg a levegőben" és ezért könnyen ki is hull az ember emlékezetéből.
> Az egyéni és közös „felfedezés", a források értelmezése, magyarázata fejleszti a szóbeli kifejezőkészséget, a vitakészséget, a lényeglátást.
> Nem elhanyagolható szempont, hogy a jelen életünkben való tájékozódást is alapvetően segíti, ha a ránk zúduló információkat megfelelő kritikai szemlélettel tudjuk megközelíteni.
Az órák menetét - általánosan - a következőképpen képzeljük el:
> Az órai munka keretében közösen, kisebb csoportokban vagy egyénileg elolvassuk az írott forrásokat, megnézzük a térképeket, táblázatokat stb. A források felolvasását - váltakozva - bízzuk inkább diákjainkra. Ez természetesen nem zárja ki a tanári interpretáció lehetőségét.
> A forrásokat - ha túl hosszúak - soha ne egyben, hanem szakaszonként olvassuk el és értelmezzük. Egy-egy kisebb szakasz elolvasása előtt adjunk megfigyelési szempontokat. A források feldolgozásakor - a megadott szempontok szerint - feladatul adhatjuk a kulcsszavak kiemelését, a füzetbe való vázlatírást, a gondolatmenet lényegi részének szóbeli megfogalmazását.
> A forrásrészlet elolvasása után kérdéseinkkel segítsük a tanulók tájékozódását a forrásban. Mindenképpen törekedjünk rá, hogy eltérő értelmezések esetén a diákok vitatkozhassanak egymással. Ez egyben jó lehetőség arra, hogy a kulturált keretek között folyó vitatkozás képességét elsajátítsák.
> A források és a téma Összegzése nem minden esetben „harmonizál" egymással, ez nem is lehetett célunk. A források értelmezésekor a diákok esetleges vitája, a tanári kérdések és magyarázatok segítik a tájékozódást, összegzik a lényeget, a folyamatot, a gondolatmenetet. Ezt segítheti, ha a szakaszonként értelmezett forrás és a tanári magyarázat gondolatmenete vázlatpontok formájában a táblára és/vagy a füzetbe kerül.
> Mindenképpen hívjuk fel a figyelmet az általunk fontosnak tartott lexikális adatokra (évszámok, nevek, történelmi helyek, kifejezések, fogalmak stb.). Ezeket akár a könyvben, akár a füzetben emeljük ki.
> Feladatul adhatjuk azt is - ha erre a forrás és az összegzés lehetőséget teremt hogy az elolvasott forrásrészletet vessék egybe az összegző gondolatokkal. Vissza

Tartalom

Előszó - a forrásokról 7
Bevezetés 9
Mire jó a történelem? 9
AZ ŐSKOR
Az emberré válás 11
A vadászók-gyűjtögetők kora 12
A termelés kora 13
Az őskori ember világképe 13
AZ ÓKORI KELET
MEZOPOTÁMIA 15
Gilgames, Uruk királya 15
Honnan ismerjük Gilgames történetét? 15
A király és az állam 16
írás és közigazgatás 16
A városok 16
Hammurapi törvényei 16
EGYIPTOM 17
Ozirisz és Izisz 17
Egyiptom az idők folyamán 17
Gazdálkodás egy folyam völgyében 18
Istenek és templomok 19
Sírok és túlvilág 20
AZ ÓKORI IZRAEL 20
A honfoglalástól a fogságig 20
Az egyistenhit kialakulása 21
AZ ÓKORI GÖRÖG KULTÚRA
A Mediterráneum régi kultúrái 24
A városállamok 26
Ami összeköt 27
Athén aranykora 28
Bölcselet - társadalomkritika - valóság 31
A poliszrendszer válsága és a makedónok birodalma 32
Összefoglalás 34
AZ ÓKORI RÓMA
Az ősi Itália 37
A római köztársaság és polgárai 38
Itália és a Földközi-tenger ura 39
A Római Birodalom és polgárai 40
Róma a császárok korában 42
Júdea és a kereszténység születése 44
A provinciák népe: Pannónia 45
Válságok és megoldási kísérletek:
a késői császárkor dilemmái 46
Összefoglalás 47
A KORA KÖZÉPKOR
A római világ ellenségei: a „barbárok" 51
A népvándorlás 56
A római kereszténység 57
Bizánc 59
Az iszlám és az Arab Birodalom 62
A Nyugat ébredése, a Frank Birodalom 63
A vikingek 65
Államalapítások Európában
az ezredfordulón 66
A lovag és a földesúr 67
A paraszt 68
A pap és a szerzetes 71
A MAGYAR NÉP TÖRTÉNETE
A magyar nép eredete 73
A magyar nép vándorlása 74
A honfoglalás 75
A honfoglalás kora 77
MELLÉKLETEK 79
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem