1.054.131

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Statisztika nyelvtanároknak és diákoknak I.

Alapok

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
,
Kiadó:
Kiadás helye: Pécs-Amszterdam
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 111 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-641-453-x
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv olyan nyelvszakos diákok, nyelvtanárok, kezdő kutatók számára készült (elsősorban az alkalmazott nyelvészet területéről), akik munkájuk során találkoznak kutatási adatok statisztikai... Tovább

Előszó

Ez a könyv olyan nyelvszakos diákok, nyelvtanárok, kezdő kutatók számára készült (elsősorban az alkalmazott nyelvészet területéről), akik munkájuk során találkoznak kutatási adatok statisztikai elemzésével, és szeretnék érteni, amit olvasnak. Azoknak is szól, akik saját maguk kívánnak kutatást szervezni, és szükségük van alapvető statisztikai ismeretekre adataik értelmezéséhez. A nyelvtanár folyamatosan találkozik a statisztikával. Valahányszor tesztet irat a diákjaival, valamilyen módon értékelnie kell. Olykor azt írja rá, hogy "megfelelt" vagy "nem felelt meg", máskor osztályzatot ad. Például 4-esre értékeli az 5- pontos skálán, ahol 5 a legmagasabb, és 1 a legalacsonyabb érték. Vagy 60%-ra értékeli, mondjuk akkor, ha a tanuló 50 feladatból 30-at oldott meg helyesen. Mondhatja, hogy János eredménye jobb, mint Péteré, azt hogy Mária az átlag alatt teljesített, vagy, hogy Júlia kitűnően dolgozott. Kiszámíthatja diákjai percentilis eredményeit, vagy összehasonlíthatja a saját tanulói eredményeit az országos mérésről publikált adatokkal. Más esetben a tanár egy új beszédtanítási módszert próbál ki, és össze akarja hasonlítani a régi módszerrel, feltételezhetően azt remélve, hogy az új módszer a jobb. És valóban jobb az új módszer, mert a diákok kevesebbet hibáznak, vagy egyszerűen többet mondanak. Ilyen esetekben a tanár kísérleti kutatást végez, és statisztikai módszert használ, hogy igazolja feltételezését. A nyelvszakos diákok és kezdő kutatók is gyakran találkoznak statisztikai eredményekkel, vagy azért, mert olvasnak kutatásokról, és értelmezni szeretnék az olvasott eredményeket, vagy, mert maguk is szeretnének kutatni. A kutatásról olvasni, vagy kutatást végezni ma már nem lehetséges alapvető statisztikai ismeretek nélkül. Azok a kutatók, akik azt hiszik, hogy a világ a véleményükre kíváncsi, és nem tényekre, vagy a tényeknek megbízható és valós interpretációjára, a dinoszauruszok fajához tartoznak, amelyek érdekes lények ugyan, de meglehetősen távol állnak a mai világtól. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
1. Fejezet LEÍRÓ STATISZTIKA 7
A mérési skálák 7
Az adatok leírása (1): szóródás / terjedelem, átlag, átlagos
szórás 11
Az adatok leírása (2): gyakoriság, viszonylagos / százalékos
gyakoriság, percentilis értékek 14
Az adatok megjelenítése 17
Feladatok 21
2. Fejezet KORRELÁCIÓK 22
A korrelációs együttható kiszámítása 26
Mikor elég magas a korreláció? 28
A korreláció nem jelent oksági összefüggést 31
Hogyan lehet leírni a korrelációt? 32
Feladatok 34
3. Fejezet A TESZT VIZSGÁJA 35
A zárt teszt 35
Tétel (feladat) elemzés 36
Validitás 41
Megbízhatóság (reliability) 42
Nyitott tesztek 46
Vegyes tesztek 47
Feladatok 49
4. Fejezet KUTATÁS 51
Kutatási modellek 52
Kísérleti kutatás 53
Kutatási modell 55
Faktoriális modellek 57
Eredmények 60
A kísérleti kutatás jellemzői 61
A nem-kísérletes kutatás 63
Feladatok 64
5. Fejezet STATISZTIKAI KÖVETKEZTETÉS-ELMÉLET 65
Az egymintás t-próba 67
t-próba két független csoportra (kétmintás) 69
A t-próba alapjául szolgáló feltevések 71
Hogyan kell beszámolni a t-próba eredményéről? 72
A chi-négyzet próba
Hogyan számoljunk be a x2 próbáról? 80
A Mann-Whitney-féle U-próba 81
Hogyan számoljunk be a Mann-Whitney-féle U-próba
eredményéről? 83
ANOVA: Variancia-elemzés (Analysis of Variance) 84
ANOVA: "A" példa 84
ANOVA: "B" példa 86
Mikor milyen próbát használjunk? 89
Feladatok 91
6. Fejezet STATISZTIKAI PROGRAMOK ÉS SPREADSHEET-EK 93
"Freeware / shareware" statisztikai programok 93
"Spreadsheet" programok 93
Függelékek
1. Függelék A korrelációs együttható szignifikancia-szintjei 98
2. Függelék t szignifikancia-szintjei a t-próbában 99
3. Függelék x2 szignifikancia-szintjei a chi-négyzet próbában 100
4. Függelék U szignifikancia-értékei a Mann-Whitney U-próbában 101
5. Függelék Megoldókulcs a feladatokhoz 102
Tárgymutató 112

Cor J. Koster

Cor J. Koster műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Cor J. Koster könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem