Előszó
E jegyzet elsődleges célja az, hogy írásos tananyagként szolgáljon a BKE hallgatói számára. A folytatását képező második kötet, ami a hipotézisvizsgálatot, az idősorok elemzését, a regressziószámítást, valamint a statisztikai tevékenység néhány kiemelt vonatkozását öleli fel, előkészületben van, és remélhetőleg a közeljövőben megjelenik.
Egyetemünkön a statisztika elméletének oktatása évtizedek óta Köves Pál és Párniczky Gábor Általános Statisztika c. könyve alapján folyt, s ezen a könyvön közgazdász generációk - köztük e jegyzet szerzői is - nevelkedtek. Ez amellett, hogy Köves Pál és Párniczky Gábor könyve alapos, jól sikerült, didaktikus munka, annak is betudható, hogy az egyetemi oktatás évtizedeken keresztül szinte változatlan formában, stabil, olykor túlzottan merev struktúrában folyt.
Ez a stabilitás napjainkra megszűnt. Az Egyetemen reform reformot követ, új tárgyak születnek, évtizedekig megingathatatlannak tűnő tárgyak tűnnek el, vagy alakulnak át lényegesen. Átalakulóban van a képzés rendje is, és még ma sem teljesen egyértelmű, hogy e tekintetben mit hoz a jövő. Nem feladatunk a 90-es évek elején e téren lezajló változások áttekintése, erről csak azért teszünk említést, hogy rámutassunk, milyen nehéz e helyzetben új és jó tananyagot kialakítani.
Joggal vethető fel persze a kérdés, hogy akkor miért vállalkoztunk erre a szinte megoldhatatlan feladatra. Válaszunk erre a kérdésre több irányú. Egyrészt nem tudható pontosan az, hogy mikorra alakul ki a tan anyagírást megkönnyítő, viszonylag stabil oktatási rend. Ezért nem láttunk más megoldást, mint késedelem nélkül elkezdeni a munkát, és megpróbáltunk olyan tananyagot készíteni, ami maga is jó irányba befolyásolhatja a tantervről és az oktatás rendjéről folyó vitákat. Másrészt a megújuló közgazdasági tárgyak új igényeket támasztanak a statisztikával szemben, melyeknek szeretnénk mielőbb és minél magasabb színvonalon megfelelni. Továbbá, a statisztika - mint tudomány - belső fejlődése is indokolja a tananyag felújítását. Külön ki szeretnénk emelni e helyen a számítástechnika gyors fejlődésének a statisztikára és annak oktatására gyakorolt hatását is. A közkézen forgó statisztikai programcsomagokban szereplő módszerek oktatása ma már nem kerülhető el, ugyanakkor ezek a szoftverek messzemenően lehetőséget adnak arra, hogy a módszertan technikai elemei helyett inkább annak gondolatiságát, alkalmazási lehetőségeit állítsuk előtérbe. Végül megemlítjük, hogy a statisztika oktatásában is lépést kívánunk tartani azokkal a törekvésekkel, amelyek a nemzetközi standardokhoz való mielőbbi felzárkózást célozzák. Ezt azzal is elő kívánjuk segíteni, hogy a tárgymutatóban megadjuk a jegyzetben szereplő fontosabb fogalmak, módszerek angol elnevezését is. Ez egyben a statisztikai programcsomagok számítógépes outputjainak olvasását is megkönnyíti.
Vissza